Mycket sant! =) Nu när du säger det.
Kondensator till mottagare?
Kollaps
X
-
-
Jag har bara provat kopplingen på bänken då jag inte har haft några problem med spänningsdippar till följd av höga servobelastningar. Då löste jag det hela med en Y-kabel där jag klippte plus-tåten. Fast jag funderar skarpt på att bygga ihop en kopplingsadapter med anslutningar för mottagare, servon och ackar.//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
Jag har ju gjort på detta sätt på multirotorer tidigare när jag tänker efter...
Tex APM:
- PowerModule till motorer
- PowerModulens andra utgång till APM och mottagare
- UBEC till servon och annat
Problemet (grunden till denna tråd om jag minns rätt) var att servona (2 st gimbal-servon) var anslutna till mottagaren som fick ström från PowerModulens matning för APM och RC-mottagare som bara kan leverera nästan 3A och ska enligt bruksanvisningen uttryckligen inte driva servon. Kanske blev lite mycket med dessa två servon + APM + FrSky-mottagare -> BrownOut. UBEC hemkommen så det blir en sån för servona. =) Plus en Futaba-mottagare som matchar T14SG (varför snåla med FrSky-mottagare om man har en sån sändare).www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Det måste ju vara ganska ineffektivt med en kondensator till en mottagaracc då en acc tappar spänningen linjärt, kondensatorn kan omöjligen göra någon skillnad på annat än glappiga anslutningar om man använder en acc...eller?
En kondensator hjälper däremot om man ligger på gränsen för vad en BEC klarar av. Den kan då jämna ut strömmen så att toppvärdena blir lägre.
JörgenKommentar
-
Måste försöka få tag på loggfilen från kraschen... börjar få koll på hur man läser av dessa "black boxes"... =)
Tänkte att en konding skulle hjälpt mot eventuell spik/dipp, men en sån kanske räcker för brownout?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Ligger man precis på gränsen för vad en BEC klarar av skall man nog sätta i en större BEC. Annars är det som att be om att det ska gå åt fanders. Kondingen kan möjligtvis dämpa snabba spänningstransienter något men inte fungera som energireserv åt en servomotor som sliter och drar i ett tunggående roder. Annat än möjligen under några millisekunder...Det måste ju vara ganska ineffektivt med en kondensator till en mottagaracc då en acc tappar spänningen linjärt, kondensatorn kan omöjligen göra någon skillnad på annat än glappiga anslutningar om man använder en acc...eller?
En kondensator hjälper däremot om man ligger på gränsen för vad en BEC klarar av. Den kan då jämna ut strömmen så att toppvärdena blir lägre.
Jörgen
//Mange//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
Ja, det var olyckligt fomulerat. Självklart så skall man aldrig använda en kondensator för att försöka lösa ett problem. De gör väldigt lite skillnad. De kan ge en viss marginal om man kopplar in kondensatorn efter att man redan provat så att man inte kan få en brownout hur mycket man än böjer och bänder i alla roderytor vid bänktesten.
Ligger man precis på gränsen för vad en BEC klarar av skall man nog sätta i en större BEC. Annars är det som att be om att det ska gå åt fanders. Kondingen kan möjligtvis dämpa snabba spänningstransienter något men inte fungera som energireserv åt en servomotor som sliter och drar i ett tunggående roder. Annat än möjligen under några millisekunder...
//MangeKommentar

Kommentar