Vilka är fördelarna med en dyr radio?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Har man väldigt stora krav på att kunna göra det mesta som kan behöva programmeras inom vår hobby så kan jag hålla med Göran men väldigt många RC-flygare är inte så väldigt intresserade av att sätta sig in i mera "avancerad" programmering och för dessa vill jag nog påstå att det finns bättre val än Taranis. Göran som behöver mycket funktioner för sina FPV-multikoptrar trivs helt klart bra med Taranisen men som sagt - för de som flyger vanliga flygplan eller helisar och inte ser programmering av sändaren som en stor del av nöjet så finns det mera lätthanterliga sändare programmeringsmässigt.
    Roger

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Fördelen med fpv farkoster är att de inte kräver programerbara radios, det finns redan i kontrollkortet inbyggd på koptern/flygmaskinen.

Min fråga är istället, vad trådskaparen skall med en dyrare radio till och vad vill han uppnå?

Kommentar

• Linus Forss
        • maj 2015
        • 13

Telemtry är väl bland den senaste hypen som finns hos de dyrare modellerna. Det är när det är tvåvägs kommunikation mellan radio och mottagare så mottagaren skickar tillbaka data till radion så du i real tid kan få reda på information så som signal styrka (rssi) och aktuell batteri nivå, hastighet, höjd mm. En del dyrare radios har även högupplösta pekskärmar och fler funktioner. Även signal styrkan kan skilja sig mellan billiga och dyra radios så de dyrare har längre räckvidd.

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Ursprungligen postat av Linus Forss
          Telemtry är väl bland den senaste hypen som finns hos de dyrare modellerna. Det är när det är tvåvägs kommunikation mellan radio och mottagare så mottagaren skickar tillbaka data till radion så du i real tid kan få reda på information så som signal styrka (rssi) och aktuell batteri nivå, hastighet, höjd mm. En del dyrare radios har även högupplösta pekskärmar och fler funktioner. Även signal styrkan kan skilja sig mellan billiga och dyra radios så de dyrare har längre räckvidd.
          Det finns bra telemetrifunktioner även på ganska billiga sändare. Ett bra exempel är Graupner MZ12 som har talande telemetri väl i klass med vilken konkurrent som helst. För närvarande tycks man kunna köpa en sådan sändare med mottagare för 1495:- från Hobbyborgen. Man klarar sig ganska lång med en sådan sändare.

Sändaren har 6 kanaler men levereras med en 8-kanals mottagare som har inbyggda mixningsfunktioner vilket gör att man kan programmera mottagaren så att man kan använda exempelvis dubbla klaffservon och dubbla skevservon samtidigt. Enda smolket i bägaren är att man själv får komplettera med laddningsbara ackar till sändaren.

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Tar ett exempel. En 6S ARF med fläktmotor. Skumvåffla... en modell som passar de flesta som kommit in i hobbyn och inte kostar multum eller kräver en yrkespilot.

Hur många kanaler behöver den? 8 säger reklambladet och det funkar för man har slagit ihop massa funktioner så som sidroder och noshjul, skevrodren går på samma kanal etc. Men det blir givetvis bättre om man delar på det hela. Motiverar också om någon undrar. Skevrodren kan då differentieras och noshjulet kan trimmas individuellt. Annars lyfter man trimmar sidroder, landar och modellen gör en piruett av banan rakt in i ett banljus eller in i en Audi eller Saab eller så.

Vi bryter upp min T45 Goshawk

1 motor
            2 skev 1
            3 skev 2
            4 klaff 1
            5 klaff 2
            6 sidroder
            7 noshjul
            8 infällbart ställ
            9 belysning
            10 luftbroms 1
            11 luftbroms 2
            12 hjulbroms
            13 framkantklaff 1
            14 framkantklaff 2
            15 rök
            16 höjdroder 1
            17 höjdroder 2
            18 gyro mode
            19 gyro gain
            20 Luckor till landställ -sequenzer
            21 Luckor till landställ -sequenzer
            22 Luckor till landställ -sequenzer
            +
            Telemetri -
            Hastighet
            Turbinens motordata
            Spänning
            Soppanivå

För att slippa en miljon brytare så använder jag pitotröret som mäter hastighet till att sköta klaffsystemet, framkantklaff och vanlig klaff med olika settings på bakklaffen beroende på om landstället är ute eller ej. Radion larmar om jag får motorstopp och klaffarna går automatiskt till nödlandningsläge, dvs inte så långt ner att man slår av dem om man buklandar. Hjulbromsen sitter på ett gyro i sändaren så jag lutar den mot mig för att bromsa. Handbroms genom att ställa sändaren upp på mekbordet :-)

Jag har även i mjukvaran kastat om trimmrarna så vänster sida trimmar höger osv, så slipper man släppa den styrspak som behöver fintrimmas.

Detta på en ganska liten skumvåffla :-)

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Det där med dyr sändare... varför ska man köpa en Quad-Xeon-ultra-märkesdator med 64GB RAM och en massa annat för 3000€, när man kan köpa en i3-hopplock med 4GB osv för bara några hundralappar? Man kan ju surfa på the internet med bägge. =)
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av Ålänning
                Det där med dyr sändare... varför ska man köpa en Quad-Xeon-ultra-märkesdator med 64GB RAM och en massa annat för 3000€, när man kan köpa en i3-hopplock med 4GB osv för bara några hundralappar? Man kan ju surfa på the internet med bägge. =)
                Det finns ju dem som åker Saab och är galet nöjda. Dem kan ju alltid hävda att det är senaste årsmodellen dem har och det stämmer ju även om det råkar vara en 2009:a

Kommentar

• Henke.a
                  • maj 2013
                  • 201

Ursprungligen postat av henke2
                  Det finns ju dem som åker Saab och är galet nöjda. Dem kan ju alltid hävda att det är senaste årsmodellen dem har och det stämmer ju även om det råkar vara en 2009:a
                  hehe tänkte precis samma sak

man kommer kunna flyga med det mesta bara du själv som kan avgöra vad plånboken och känslan säger
                  Skywalker 1900
                  Bixler 2

Quads i lite olika storlekar

Kommentar

Arbetssätt...