FrSky V8FR mottagare binder inte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
    Jag köpte en DJT-modul enkom för mitt lager av V8FR, V8R7 mm älsta sortens frsky mottagare. Jag tror inte XJT är kompatibel med de första mottagarna. Bindning på några av mottagarna är lite lurig, man får prova några gånger och ett tu tre tar det.

Jag har 1=off, 2=on för V8-protokollet på modulen.

Manual = http://www.t9hobbysport.com/_app_/re...%20Modules.pdf
    Det var väl just det, att kunna använda alla sina gamla mottagare, som min kompis var ute efter när han köpte den externa XJT-modulen. Han skulle kanske valt en DJT. Eller?
    /Leif

Kommentar

• Gasman
      RCFF - Administratör
      • aug 2006
      • 553

Hmmm? När jag kollade mina V8FR-mottagare så är samtliga typ II. Kanske därför som jag inte har haft några bindningsproblem...
      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av pernstig
        Det var väl just det, att kunna använda alla sina gamla mottagare, som min kompis var ute efter när han köpte den externa XJT-modulen. Han skulle kanske valt en DJT. Eller?
        FrSky är lite kassa på att dokumentera kompatibiliteten (eller brott av densamma) men det finns en sida på eflightwiki
        http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry och på rggroups (hittar inte) och en lista till

De mottagare som bara har V8 protokoll behöver en DJT för att binda
        fredrik

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

FrSky är lite kassa på att dokumentera kompatibiliteten (eller brott av densamma) men det finns en sida på eflightwiki
          http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry och på rggroups (hittar inte) och en lista till

De mottagare som bara har V8 protokoll behöver en DJT för att binda
          http://www.redsilico.com/frsky-receiver-chart
          Jag lägger eflightwiki.com bland mina bästa bokmärken
          Nu ska jag cykla till Postens utlämningsställe och hämta min alldeles egen Taranis Plus, har ju bara lekt med kompisens hittills.
          /Leif

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Jaha, då har man packat upp sin nya X9D+. Det visar sig att den är en EU-version och den gick inte att till binda min X8R. Vilka möjligheter har jag? Ändra firmware på mottagaren? Sändaren?
            Förlåt trådkapningen men det har ju ändå med ämnet att göra.
            /Leif

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Jaha, då har man packat upp sin nya X9D+. Det visar sig att den är en EU-version och den gick inte att till binda min X8R. Vilka möjligheter har jag? Ändra firmware på mottagaren? Sändaren?
              Förlåt trådkapningen men det har ju ändå med ämnet att göra.
              Bägge möjligheterna finns. Du behöver specialsladd för att uppgradera mottagarna. Du behöver specialprogramvara för att uppdatera sändaren.
              fredrik

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Någon som använt denna metod som tydligen inte kräver några konstiga kablar.

/Leif

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Vid 2.30 visas den vanliga kabeln mellan mottagare och modulkontakten så den behövs även om du hårdrockflashar med denna film
                  fredrik

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Ja, men den är ju inte särskilt konstig, en servokabel där man skiftat plus och minus i ena änden. Med "konstig" menar jag den här (men som inte heller är så konstig när man läst "how to" på frsky-rc.com)

/Leif

Kommentar

• thoabr
                      • nov 2006
                      • 220

hej

Läste nånstans(var kommer jag inte ihåg.

Att man kan ta ur minneskortet i sändaren, stoppa i datorn.Ladda ner firmvare,sen överföra till sdkortet(minneskortet)

Thomas

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Vid 2.30 visas den vanliga kabeln mellan mottagare och modulkontakten så den behövs även om du hårdrockflashar med denna film
                        Hårdrockflashar?
                        /Leif

Kommentar

• Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 553

Har kanske ingen betydelse i just det här fallet, men idag skulle jag binda en nyinköpt X8R mottagare (köpt på HK Global). Hur jag än försökte funkade det inte. Testade både D8 och D16 utan framgång. Efter en jädra massa micklande kollade jag upp ackspänningen på mottagaren. Hmm, väl utkörd ack. Bara 4 V! Tog en annan ack som visade 5,2 V och då band mottagaren blixtsnabbt i valfritt mode.

Lite märkligt med tanke på att FrSky uppger drivspänningen för X8R till 4 - 10 V. Är det föresten någon som vet från vilken firmware EU-direktivet är implementerat. Och ifall det är aktiverat även för USA- och Japanvalet i setupen?
                          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Hårdrockflashar?
                            Det blir det om man flashar till videon :sarcastic:
                            fredrik

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Ursprungligen postat av Gasman
                              Har kanske ingen betydelse i just det här fallet, men idag skulle jag binda en nyinköpt X8R mottagare (köpt på HK Global). Hur jag än försökte funkade det inte. Testade både D8 och D16 utan framgång. Efter en jädra massa micklande kollade jag upp ackspänningen på mottagaren. Hmm, väl utkörd ack. Bara 4 V! Tog en annan ack som visade 5,2 V och då band mottagaren blixtsnabbt i valfritt mode.

Lite märkligt med tanke på att FrSky uppger drivspänningen för X8R till 4 - 10 V. Är det föresten någon som vet från vilken firmware EU-direktivet är implementerat. Och ifall det är aktiverat även för USA- och Japanvalet i setupen?
                              Mätte du spänningen under belastning? Jag köpte för en tid sedan en acktestare mest för att testa lipoackar med. Men den har även funktion för att mäta NiMh med. Den visade sig dock vara värdelös till detta då den saknar just belastning vilket tycks krävas när man mäter NiMh. När jag testade ett batteri med min gamla Hitec testare var batteriet så gott som tomt. Med min nya testare visade att det var gott om ström i batteriet.

/Mats

Kommentar

• Gasman
                                RCFF - Administratör
                                • aug 2006
                                • 553

Nä, jag mätte i det här fallet helt obelastat då mottagaren utan servon förbrukar mindre än 100 mA så det är närmast att jämföra med helt obelastad ack.
                                //Mange

Kommentar

Arbetssätt...