Powerbox alternativ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe
    • mar 2008
    • 190

Powerbox alternativ

Tjo

Har en stor kärra med 10 servon jag funderar lite på hur jag ska lösa strömförsörjningen till. Jag vill helst slippa ha en powerbox med 2 accar då det är ont om plats, undrar om det finns någon enklare lösning som väger och är mindre än en powerbox?
    Ska främst köra från 2S lipo...

//Sebbe
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Vad är det för kärra?
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Och vad är det för servon...
      Jag vart i alla fall förvånad över att tex en Emcotec DPSI Dual inte klarar så mycket ström som jag trodde. Men det får duga. =)
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Sebbe
        • mar 2008
        • 190

Det är en Dornier 335, är mest MKS HV servon runt om samt några hitec, vill bara vara på den säkra sidan!
        Bobbyking verkar ha en intressant lösning som bara ger strömmen direct till servona utan spänningsomvandling och massa microproccesorer inblandade: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...co_Green_.html

Funderar på en sådan även om jag inte är ett stort fan av turnigy som man pillar isär och kontrollerar lödningarna på samt provflyger i annan kärra innan användning.

//Sebbe

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Antar att det är en ESM du har och för mig så går powerbox bort direkt i en sån,finns ingen som helst anledning att ha det i en slik som jag ser det..
          Den där funkar utmärkt med standardservon
          Sätt servosladdarna i mottagaren,en vanlig Futaba fixar mer ström än servokablarna klarar ,och flyg.
          KISS fungerar utmärkt!
          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ursprungligen postat av bokis
            KISS fungerar utmärkt!
            En alldeles utmärkt metod som numera tillämpas lite för sällan känns det som...
            Roger

Kommentar

• Sebbe
              • mar 2008
              • 190

Då kör vi på den gamla KISS då! Ett av de första sakerna vi lärde oss på flygskolan vill jag minnas...

//Sebbe

Kommentar

• Sebbe
                • mar 2008
                • 190

Frågan är dock om batterikontakten in klarar strömmen.. Är ju 2x skev/höjd/sida/klaff servon + 3 landställsluckor, 1 noshjulservo och ett till landställsventilen. 13servon in på en liten skiten kontakt som klarar 3amp.. Ev. att jag bara kopplar in roderservorna och matar de andra direct från batteriet..

//Sebbe

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Antingen så skaffar du en hygglig strömbrytare eller pluggar in den direkt..Det finns ett antal trevliga brytare att skaffa,jag gillar "2 in,2ut" varianten men det är jag det...
                  // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Jag kör också utan powerbox, dock så ser jag den enda servokontakten in i mottagaren som svagaste länken, det löser jag genom att välja en mottagare som har en MPX-kontakt till strömmatningen. Sen kör jag bara med en BEC av god kvalitet och en 2S li-po/li-ion som matar det hela. En EC2 kontakt mellan BEC och acke är nog ett lagom val också om EC3 är för stort.

Jag kör idag Jeti rakt genom, mottagare, BEC, power-ion batterier och det funkar (också) utmärkt.
                    Superhero

Kommentar

• Jorgen
                      • feb 2013
                      • 777

Om mottagaren inte har några lediga kanaler som man kan koppla in extra strömmatning på så går det fint att använda en Y kabel mellan batteriet och ett av servona. Då det blir en extra skarv på kabeln till det servot så skulle jag valt en mindre viktig funktion.

Kommentar

• MickeL
                        • jan 2010
                        • 63

Det finns ett bra och prisvärt alternativ i Dualsky VR Pro Duo.
                        Inmatning: Ett eller två batterier. 5,3 - 10 Volt.
                        Utmatning: Valbart 5V, 6V, 7.4V ut, Max 15A
                        Fail Safe brytare med lysdiod som visar batteristatus och ev överbelastning.
                        Matar 4 servon direkt från batteriet och ger samtidigt strömförsörjning till mottagaren.
                        Storlek: 63mmX32mmX18mm: Vikt: 62g.

/Mikael

Kommentar

• bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

Ursprungligen postat av henke2
                          Jag kör också utan powerbox, dock så ser jag den enda servokontakten in i mottagaren som svagaste länken, det löser jag genom att välja en mottagare som har en MPX-kontakt till strömmatningen. Sen kör jag bara med en BEC av god kvalitet och en 2S li-po/li-ion som matar det hela. En EC2 kontakt mellan BEC och acke är nog ett lagom val också om EC3 är för stort.

Jag kör idag Jeti rakt genom, mottagare, BEC, power-ion batterier och det funkar (också) utmärkt.
                          Jag vet att jag sticker fram hakan men multiplexkontakter i vibrerande prylar är inte optimalt,man måste låsa dessa annars så kan följande hända:
                          Electron Retracts slutar att funka,Ziroli P-38 blir plötsligt strömlös,1:4 Musse likaså,ställ går inte ut på Spitt ,de ggr detta har hänt så har MPX kontakten varit inpluggad i Powerbox eller som i Electrons fall,i styrdosan..
                          EDF,Jet eller el är vibrationsfria i jmfr med bensin eller glöd och där avråder jag från detta..
                          Har hänt för ofta här och i omgivningen att de skakat loss..
                          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• FelixContentus
                            • sep 2014
                            • 49

Litet missförstånd Bokis!
                            Jeti har mottagare med inbyggd mpx kontakt som också har låsning.

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Ursprungligen postat av Ålänning
                              Och vad är det för servon...
                              Jag vart i alla fall förvånad över att tex en Emcotec DPSI Dual inte klarar så mycket ström som jag trodde. Men det får duga. =)
                              Jag funderade själv på en Emcotec DPSI Dual 5,9V/7,2V till min 1/4-skala Fw190D9 med 8-9 analoga servon av större storlek + landställ. För att få säkerheten med två batterier, få ut 6,0 V till servona och en bra switch.

Någon som har erfarenhet av den, bu eller bä?

Ursprungligen postat av bokis
                              Det finns ett antal trevliga brytare att skaffa,jag gillar "2 in,2ut" varianten men det är jag det...
                              Bokis, vad för brytare syftar du på? Har du någon länk?
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...