Powerbox alternativ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Tycker den emcotecbrytaren du länkade till är bra,ofta använd härikring men gillar inte alltför många ampere..
    Det finns också "mekaniska strömbrytare" utan Bec som är helt ok samt powerbox som jag också gillar:
    https://www.powerbox-systems.com/pro...werbox-12.html ,den sistnämnda finns i lite olika varianter vill jag minnas,,
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• vire
      • jul 2013
      • 149

en undran vad är skilnaden på en Powerbox och en vanlig onoff bryttare som följer med en del motagare .och vad tål då en vanlig onoff bryttare ?använder 6V och 6st std servon 7kg .

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Powerboxvarianten tar ström från 2 st accar.Pajar ena accen så tar den inte med sig den andra "I döden"-
        den flaggar för att en acce inte är med i leken sen med att dioden på strömbrytaren byter färg.
        Aj lajk!
        De klassiska strömbrytarna är helt OK de flesta,funkar utmärkt i din kärra,det jag inte gillar är de allra
        billigaste av dessa,förklaringen kommer när man öppnar dessa,2 spänn I tillverkningskostnad sätter sina spår!:icon_butt:
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• vire
          • jul 2013
          • 149

Ursprungligen postat av bokis
          Powerboxvarianten tar ström från 2 st accar.Pajar ena accen så tar den inte med sig den andra "I döden"-
          den flaggar för att en acce inte är med i leken sen med att dioden på strömbrytaren byter färg.
          Aj lajk!
          De klassiska strömbrytarna är helt OK de flesta,funkar utmärkt i din kärra,det jag inte gillar är de allra
          billigaste av dessa,förklaringen kommer när man öppnar dessa,2 spänn I tillverkningskostnad sätter sina spår!:icon_butt:
          okej . hur mycket kan man ta ut Amp och Volt ca på billiga .sådant visste man inte , man lärde sig något nytt idag åkså

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Problemet med de billiga är nog att du plötsligt inte får några Amp och Volt alls oavsett hur mycket du belastat dom. Det blir helt enkelt glapp i dom på grund av att dom är dåligt sammansatta. I alla fall har jag varit med om en en och annan sådan strömbrytare.

Att tänka på är att desto lägre spänning man har desto kinkigare är det med kablar och kontakter och lättare för att bli glappt. Vid samma effektutag (W) behövs kraftigare kablar och kontakter vid låg spänning jämfört med om man har en högre spänning. Jämför sladden till dammsugaren på 1500 w med sladden till en startmotorn på bilen med samma effekt.

/Mats

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av vire
              en undran vad är skilnaden på en Powerbox och en vanlig onoff bryttare som följer med en del motagare .och vad tål då en vanlig onoff bryttare ?använder 6V och 6st std servon 7kg .
              I alla år har man ju haft ett batteri med strömbrytare som går in i mottagaren via en servokontakt.

När servona blev starkare och starkare så brann det helt enkelt upp. Dels den enda servokontakten in på mottagaren, dels kretsbanorna i mottagaren och dels elektronikströmbrytaren.

Man uppfann nu powerboxen, alltså en mottagare med grova kretskortsbanor, grova kontakter och när man ändå höll på möjlighet till dubbla batterier in.

Vad saker tål i ström och spänning på ett ungefär går INTE att säga. Det är omöjligt för det är så olika. Dels olika fabrikat och dels olika förutsättningar i modellen, en seglare helt utan luftinsläpp blir varmare än en konstflygare med stora luftintag.
              Senast redigerad av henke2; 2015-09-04, 07:12.
              Superhero

Kommentar

• vire
                • jul 2013
                • 149

om jag då förstår rätt.en powerbox ger spänning till motagaren på en kabel och på andra kabeln drar jag direkt till allt som slukar spänning ,för att avlasta motagaren . sedan är det en kraftig onoff brytare med olika fineser. eller

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av vire
                  om jag då förstår rätt.en powerbox ger spänning till motagaren på en kabel och på andra kabeln drar jag direkt till allt som slukar spänning ,för att avlasta motagaren . sedan är det en kraftig onoff brytare med olika fineser. eller
                  Ja precis. Sen bygger tillverkarna på med mer och mer saker. Jeti som jag använder har tex radiostyrd on/off switch, du slår på din modell från sändaren, både drivack och radio. Inbyggt gyro osv... (tror inte den med gyro är släppt än).

Men jag tycker som sagt det är overkill i nästan alla applikationer.

Jag är säker på att andra tillverkare har saker som är minst lika bra som Jeti ;-) men just jeti känner jag till så tar det som exempel. Espritmodel har lagt ut jättemånga videos om alla möjliga olika uppkopplingar på youtube, är man intresserad så kan man lära sig en del där.

Superhero

Kommentar

Arbetssätt...