Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Som trådlös lärare-elevfunktion har jag en XSR mottagare inbyggd i min Taranis E kopplad till modulfackets ingång för PPM. Det fungerar bra men nu vill jag prova att skicka in signalen till samma pinne i modulfacket men med S-Bus istället för PPM. Jag har ställt Trainer Mode i "SBUS MODULE" men det funkar inte. Någon som vet?
    Klicka på bilden för större version

Namn: Trainer port.JPG
Visningar: 1
Storlek: 22,2 KB
ID: 509079
    Kan det funka att ändra enligt följande eller är det någon annan funktion som avses här:

Namn: Hardware 1.JPG
Storlek: 20,2 KB
ID: 509080

Namn: Hardware 2.JPG
Storlek: 21,9 KB
ID: 509081
    /Leif

Kommentar

• haskell
      • aug 2006
      • 236

Hej,
      efter att ha laddat mitt batteri med den inbyggda laddkretsen kopplade jag batteriet till min Imax B6AC ock kunde få i mer än
      1400 mA så det verkar vara ngt tjall på den interna laddningskretsen. Jag tänker koppla enl din bild och har några frågor:
      1. Vad heter kontakterna som användes, vad jag förstår så behöver jag en hane och en hona?
      2. Går den röda sladden från kontakt K4 ihop med den röda som går till den övre anslutningen på ladduttaget?
      3. Kan man skippa hela kabelhärvan som är kopplad mellan ladduttaget/dioden och kontakt P14?
      4. Har du moddat anslutningen på gimbalen för höger spak? Ser ingen kontakt, endast lödd?

Håkan
      Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

1. Vad heter kontakterna som användes, vad jag förstår så behöver jag en hane och en hona?
        JST XH
        https://www.electrokit.com/kontakthu...ol-2-5mm.51945
        2. Går den röda sladden från kontakt K4 ihop med den röda som går till den övre anslutningen på ladduttaget?
        Ja
        3. Kan man skippa hela kabelhärvan som är kopplad mellan ladduttaget/dioden och kontakt P14?
        Ja
        4. Har du moddat anslutningen på gimbalen för höger spak? Ser ingen kontakt, endast lödd?
        Ja, jag gillar inte att kontakterna vickar när man ger utslag så jag tog bort dom. Bytte också till flexiblare kabel och fixerade med kontaktlim.

EDIT: Givetvis gör man detta på egen risk. Tänk noga igenom att allting blivit rätt innan funktionen provas. Trots att jag har viss vana vid lödjobb så tyckte jag att det var ganska pillrigt att ta bort gimbalkontakterna och montera flexkabeln. Smått!
        Senast redigerad av pernstig; 2017-10-12, 20:30.
        /Leif

Kommentar

• haskell
          • aug 2006
          • 236

Tack för snabbt svar. Jag förstår att det sker på egen risk.:scared:
          Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Nu har jag bytt spakarna i min X9E till M9 (de som har hall-givare och sitter i Horus). Det medförde att trottel och höjd gick åt fel håll men det löste sig genom att vända magneterna för de kontrollerna. Enligt uppgift behövs inte detta om man uppdaterar till OpenTx 2.2 men jag ville behålla 2.1.9.
            /Leif

Kommentar

• haskell
              • aug 2006
              • 236

På vilket sätt är dessa bättre?
              Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                • 734

Ursprungligen postat av haskell
                På vilket sätt är dessa bättre?
                Om du kommer ihåg gamla radio och förstärkare så efter ett tag skrapa det när man vred volymkontrollen, detta beroende på att kolbanorna i pottarna blev slitna, de nya spakarna har hall givare som påverkas av en magnet

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Nu har jag också dessa spakar i min Horus X12S men å andra sidan har jag inte haft nåt problem med pottarna i varken min Futaba 9C eller 10C och båda har använts väldigt mycket.
                  Roger

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                    • 734

Har också en Horus X12S är väldigt nöjd mad spakarna i den. Byta i min Taranis till M9 förra året, är jätte nöjd med dem. Men vist finns det problem med pottar och dessa kolbanor, jag har jobbat med industriell automation i 40 år och där ser man ofta detta problem, även i bilvärlden är det vanligt, slö kolla på Wheeler dealers i veckan, där var det en Maserati 3200 gt som hade problem med trottelhuset, som just berodde på slitna kolbanor i potten

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Efter decennier som tekniker i hemelektronikbranchen betraktar jag potentiometrar med misstänksamhet men tycker ändå att det är förvånansvärt lite problem med styrspakarna i våra RC-anläggningar. För egen del har jag under alla år bara bytt några spakar/potentiometrar i kompisars Spektrumsändare samt en i min gamla MPX 4000 och en i min Taranis X9E.

Sedan har vi potentiometrar i våra servon :concern:
                      /Leif

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

På 70-talet var det problem emellanåt med pottarna i servona men numera är det väldigt sällsynt - och i spakarna ännu mera sällsynt även om det givetvis kan förekomma.
                        Roger

Kommentar

• Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

Det är med potentiometrar som allt annat, det finns de som är riktigt dåliga och de som är utmärkta. Tyvärr köper man oftast grisen i säcken och bl.a. Futaba-sändare har ibland uppvisat problem därvidlag. Jag har en gammal JR-sändare som loggat en bra bit över 700h effektiv flygtid och samtliga potentiometrar fungerar fortfarande perfekt med silkesmjuk gång, nästan 30 år efter att jag köpte sändaren.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Konsumenterna styr, de vill ha det billigaste så tillverkarna ger oss vad vi begär. =) Dä va bätter förr...
                            Har för mig att jag förr rengjorde potentiometrarna, men minns inte med vad. Vanlig kontaktspray? De fick ju patina. Sällan de var utslitna.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Ni som kör OpenTx 2.2 i era X9E och X9Dplus: använder ni det engelskspråkiga ljudet? Såvitt jag vet finns inga färdiga på svenska och när jag kollar systemljuden så är det dels ommöblerat bland filnamnen jämfört med 2.1 och dels saknar 2.1 minst 16 ljud som finns i 2.2. Och tyvärr kan man inte längre tillverka egna "Elin"-ljud via Acapela (utan att betala dyrt).
                              /Leif

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Leif - du kan ju t ex använda OpenTX Speaker om du behöver nya fraser men där är det väl i o f s engelska som gäller.
                                Har kört det programmet själv till min Horus X12S. Vill minnas att man fick dra upp volymen på max annars blev det lite svagt relativt standardfraserna.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...