Taranis sändare, behöver tips på vad som hände, och ätgärd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Purple
    • okt 2007
    • 268

Taranis sändare, behöver tips på vad som hände, och ätgärd

Var ute och flög med min lilla EPP kärra

Hade med många accar, flög fyra minuter på första accen som vanligt
    Landade och bytte acc ( minns inte om jag stängde av sändaren imellan bytet )

När jag kopplade in accen, hade fartreglaget sin vanliga ton 1.2.3
    sen kom en ton ca 4gånger / sec 111111111111111 osv

Tog fram infon om fartreglaget och lästa att det är en onormal trottel signal
    Så fartreglaget startar ej, det är typ blockerat

Felsökte och hittade till slut att inne i modellens meny visas bilden --- channel monitor ---
    Denna bild i displayen visar med staplar hur jag rör på spakarna - ingenting rör sej så här borde felet vara !

Jag kopierade modellen som krånglar och lade in en kopia i modellminnet - samma fel

Denna bild hittade jag på nätet

Senast redigerad av Deep Purple; 2015-11-03, 16:42.
  • Deep Purple
    • okt 2007
    • 268

Kolla bilden nedan
    I denna skärmbild rör sej dom små spaksymbolerna då jag rör på spakarna

Det är bara --- channel monitor --- bilden som det inte rör sej i staplarna

Hittade bilden på nätet

Kommentar

• Deep Purple
      • okt 2007
      • 268

Provade även att ändra trottelbottenläget till ännu lägre med trimmerspaken
      Det ändrade inget, fortfarande samma felkod fr fartreglaget

Kommentar

• Deep Purple
        • okt 2007
        • 268

Då jag skiftar till en annan modell / annat flygplan och kopplar på en acc i planet fungerar det som vanligt

dvs inget felkod fr fartreglage och channel monitor bilden är aktiv och staplarna rör sej då jag rör på spakarna

Kommentar

• Deep Purple
          • okt 2007
          • 268

Jag kör firmware:
          Date: 2013-10-18
          Version: opentx-x9d-v1. 1.02

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ingen form av Throttle hold (säker uppstart - så inte motorn går igång om spaken står på annat än "tomgångs-läget") aktiverad ?
            Roger

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
              • 229

Är det korrekt uppfattat att SAMTLIGA servostaplar är frysta när du rör spakarna?
              Det är ju liiite snålt med info om hur du programmerat. Du får nog bättre hjälp om delar med dig hela modellminnet på nätet (du har väl eepe/companion installerad i datorn?), så man kan se vad du gjort.
              /J

Kommentar

• Deep Purple
                • okt 2007
                • 268

Ursprungligen postat av McRegor
                Ingen form av Throttle hold (säker uppstart - så inte motorn går igång om spaken står på annat än "tomgångs-läget") aktiverad ?
                Roger
                Sändaren varnar om trottelspaken inte står i bottenläget vid uppstart
                Trottle hold vet jag inte vad det är ... :-)

Kommentar

• Deep Purple
                  • okt 2007
                  • 268

Ursprungligen postat av johanvm
                  Är det korrekt uppfattat att SAMTLIGA servostaplar är frysta när du rör spakarna?
                  Det är ju liiite snålt med info om hur du programmerat. Du får nog bättre hjälp om delar med dig hela modellminnet på nätet (du har väl eepe/companion installerad i datorn?), så man kan se vad du gjort.
                  /J
                  Inget svart finns i staplarna, dvs inget alls visas

Inte heller det där bläddret i % ? som rör sen när jag rör spakarna när jag öppnat en annan modell i modellminnet och kollar

Ska kolla om jag kan få fram info via Companion

Kommentar

• Deep Purple
                    • okt 2007
                    • 268

/J
                    Companion kan inte läsa nånting från min Taranis pga att den inte har 2.0 installerat stod det
                    Stämmer det ?
                    Se min Firmware version ovan

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                      • 229

Inte den blekaste aning om vilka versoner som är kompatibla. Eepe, funkar den då?

Kommentar

• Deep Purple
                        • okt 2007
                        • 268

Inte den blekaste aning om vilka versoner som är kompatibla. Eepe, funkar den då?
                        Var laddar jag ner Eepe så det inte blir fel för en Taranis ? länk tack

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                          • 229

Googla: "eepe download"!!!!!
                          Välj första träffen.

Kommentar

• Deep Purple
                            • okt 2007
                            • 268

Read memory from TX ? eller vad ska jag göra ?

Fick upp detta då jag; Read memory from TX

================================================== ===
                            Started AVRDUDE
                            C:/Program Files (x86)/eePe/avrdude.exe -c usbasp -p m64 -U eeprom:r:C:/Users/xxxx/AppData/Local/Temp/temp.hex:i
                            ================================================== =============
                            avrdude.exe: error: could not find USB device "USBasp" with vid=0x16c0 pid=0x5dc

================================================== =======
                            AVRDUDE done - exit code 1
                            ================================================== =====

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                              • 229

Jag vet inte hur eepe ska konfigureras för att funka med din hårdvara. Det kanske är enklare trots allt att gå via companion.
                              Längst ner på följande sida finns lite tips:

"For users wanting to upgrade a Taranis from a pre-2.0 version (either OpenTX or the FrSky firmware) who can’t get the DFU driver installed with Zadig but have a working “DfuSe Demonstration” flashing setup (as per FrSky instructions), a copy of OpenTX 2.0.5 packaged in a .dfu file is available here. Flash this using the FrSky method, then upgrade to the latest available version using the bootloader."
                              Du får kolla vad FRSKY method betyder.
                              Oavsett vad, så måste du få igång kommunikation med eepe eller companion. Radion blir så mycket värdefullare och enklare att förstå när du kan göra delar av jobbet i datorn.
                              Lycka till!
                              /J

Kommentar

Arbetssätt...