Taranis sändare, behöver tips på vad som hände, och ätgärd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Det kan vara lite strul med uppdateringen från 1.x till 2.x men jag tycker att du skall göra det trots allt. Sen kanske du får göra om all programmering om det vill sig illa.
    Låter som du kan ha nån form av "throttle hold" om sändaren varnar dig om du har spaken över nedersta läget. Har man en sån funktion aktiverad så brukar effekten bli ungefär som du beskriver - alltså ingen rörelse i throttle-stapeln när du rör throttel-spaken.
    Roger

Kommentar

• Deep Purple
      • okt 2007
      • 268

Ursprungligen postat av McRegor
      Det kan vara lite strul med uppdateringen från 1.x till 2.x men jag tycker att du skall göra det trots allt. Sen kanske du får göra om all programmering om det vill sig illa.
      Låter som du kan ha nån form av "throttle hold" om sändaren varnar dig om du har spaken över nedersta läget. Har man en sån funktion aktiverad så brukar effekten bli ungefär som du beskriver - alltså ingen rörelse i throttle-stapeln när du rör throttel-spaken.
      Roger
      Inga staplar eller siffror i % rör sej för just denna modell / plan
      Tror inte sändaren sänder ut någon signal överhuvudtaget ?
      Fartreglaget i planet är blockerat / har varningssignal pga att mottagaren får en onormal eller uteblivet singnal fr sändaren

Flugit och bytt accar på denna kärra kanske 50ggr innan utan strul, men så hände detta ...

Byter jag modell / plan så fungerar allt som vanligt

Ja jag får ta mej tiden att uppdatera FW till 2.x

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
        • 857

Om staplarna i monitor inte rör sig när du rör spakarna ligger felet troligen i Mixer menyn eftersom det är där du bestämmer vad som ska komma ut på vilken kanal.
        Eftersom du kör OpenTX 1.x krävs det lite pill och speciella drivrutiner för att uppgradera till 2.x, det underlättar om du har en dator med Windows XP eftersom i nyare Windows blir det svårare att få drivrutinerna att fungera, när du har radion uppe på 2.x nivå kan du köra Windows 10 om du vill....
        Var i det avlånga håller du hus, om du skulle behöva "hands on" hjälp?

/Jonas

Kommentar

• Deep Purple
          • okt 2007
          • 268

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
          Om staplarna i monitor inte rör sig när du rör spakarna ligger felet troligen i Mixer menyn eftersom det är där du bestämmer vad som ska komma ut på vilken kanal.
          Eftersom du kör OpenTX 1.x krävs det lite pill och speciella drivrutiner för att uppgradera till 2.x, det underlättar om du har en dator med Windows XP eftersom i nyare Windows blir det svårare att få drivrutinerna att fungera, när du har radion uppe på 2.x nivå kan du köra Windows 10 om du vill....

/Jonas
          Läste det där med XP, har en äldre dator i garaget som forfarande fungerar och som har XP
          Så jag får använda den

Ändrade min profiltext till vänster, Beverly Forshaga Hills, och du då ?

Kommentar

• Deep Purple
            • okt 2007
            • 268

/Jonas
            Mixermenyn, ja jag var ju inte kunnig direkt när jag skulle få igång Taranisen i början

Men att det kan fungera vid 50st fem minuters flygningar och sen plötsligt upphöra är väl lite märkligt ... :-)

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Ursprungligen postat av Deep Purple
              Läste det där med XP, har en äldre dator i garaget som forfarande fungerar och som har XP
              Så jag får använda den

Ändrade min profiltext till vänster, Beverly Forshaga Hills, och du då ?
              Jag bor i norra Stockholm.

/Jonas

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Ursprungligen postat av Deep Purple
                Mixermenyn, ja jag var ju inte kunnig direkt när jag skulle få igång Taranisen i början

Men att det kan fungera vid 50st fem minuters flygningar och sen plötsligt upphöra är väl lite märkligt ... :-)
                Det låter väldigt märkligt precis som att det skulle behöva göras någon uppdatering då det bara handlar om en modell. De det kan möjligen inte vara så att du lyckts låsa spakarna till någon brytare eller lagt in dual rate på en brytare och har ett oanvänt läge på brytaren ? Jag brukar alltid lägga in tre lägen på en trelägesbrytare.

Gå igenom alla menyer och kolla så att du inte hittar något konstigt.

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
                  • okt 2007
                  • 268

Jag bor i norra Stockholm.

/Jonas
                  Lite långt för hjälp IRL

Kommentar

• Deep Purple
                    • okt 2007
                    • 268

Ursprungligen postat av senmathal
                    Det låter väldigt märkligt precis som att det skulle behöva göras någon uppdatering då det bara handlar om en modell. De det kan möjligen inte vara så att du lyckts låsa spakarna till någon brytare eller lagt in dual rate på en brytare och har ett oanvänt läge på brytaren ? Jag brukar alltid lägga in tre lägen på en trelägesbrytare.

Gå igenom alla menyer och kolla så att du inte hittar något konstigt.

/Mats
                    Jag är ju grön på en sådan avancerad sändare som Taranis
                    Har inte lagt in något extra mer än två timers , två pga olika stolekar på accarna

Tog bort båda timers när jag felsökte, det hjälpte inte

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Om du skulle testa att kopiera modellen och lägga den på en annan plats? Inte för jag vet om det skulle kunna göra någon skillnad. Man kan ställa markören på en tom modellplats, trycka på enter och sedan återskapa modell. Kan ju vara värt ett försök.

/Mats

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Fast att kopiera precis detta, icke fungerande modellminne känns ju rätt meningslöst. Visserligen är det ett mycket skumt problem men ändå. Har du nån annan modell inprogrammerad som fungerar och som du i så fall kan kopiera till en annan minnesplats och sen anpassa till den aktuella modellen ?
                        Roger

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Annars är det ju inte så svårt att programmera in en helt ny modell om det inte är så många mixar och specialfunktioner inlagda. Men jag hade fortfarande varit ganska frustrerat av att inte förstå vad som hade hänt och om det kan hända en gång till.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Ursprungligen postat av McRegor
                            Fast att kopiera precis detta, icke fungerande modellminne känns ju rätt meningslöst. Visserligen är det ett mycket skumt problem men ändå. Har du nån annan modell inprogrammerad som fungerar och som du i så fall kan kopiera till en annan minnesplats och sen anpassa till den aktuella modellen ?
                            Roger
                            Nu såg jag dessutom att han redan försökt med en kopia vilket stod i första inlägget

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
                              • okt 2007
                              • 268

Ja kopiera modellen till en ny plats hjälpte inte, det provade jag tidigt

Ska uppdatatera FW till 2.x , det måste ju ändå göras
                              Hoppas jag klarar det ... :-)

Kommentar

• Deep Purple
                                • okt 2007
                                • 268

Jag fick in FW V 2.1.13 Date 2015-09-09 med hjälp av W XP

Hoppas felet ovan är borta, startar en annan tråd med diverse andra frågor

Kommentar

Arbetssätt...