Taranis 9E gav krasch pga kabelglapp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utmanaren2002
    • aug 2006
    • 231

Taranis 9E gav krasch pga kabelglapp

Min sprillans nya mpx Heron gick i backen under andra flyget på ett oförklarligt sätt. Den gick i spin strax efter start när jag slog av trotteln för att plana ut och börja glidflyga. Väl hemma i modellverkstaden upptäckte jag att sidorodret gav slumpvisa utslag i närheten av noll throttle och kunde fastna med 20-50% utslag. Själva sidrodret funkade korrekt vid spakutslag för sidroder utan throttle? Vid närmare koll uppkom samma problem oavsett modellval. Jag öppnade radion och när jag tummat lätt på kabelknippet som är anslutet till gimbalen så försvann problemet?? Jag lossade kabelknippet och kollade så att den inte hade glappkpntakt i någon ände. Kollade även chassiekontakterna till kabeln utan att kunna se något fel. Blåste rent med tryckluft och sprayade kontakt spray i kontakterna och nu funkar allt som det ska. Svårt att fortsätta felsöka när jag inte kan provocera fram felet. Återstår väl bara att flyga igen och vara extra vaksam på hur sidrodret uppför sig. Har ni något förslag på hur jag kan åtgärda? Kanske felet är avhjälpt efter att jag sprayat kontakterna?
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!
  • johanvm

• jan 2009
    • 229

Usch, trist!
    Min gissning är att du fått glapp i kontakten. Jag noterade direkt när jag fått radion i min hand att hela kontakten vickar fram och tillbaka när man rör spaken - det kan inte vara bra!!! Jag lade upp en video på detta i vintras i X9E-tråden.
    Lösningen var att jag stelopererade de två kontakthalvorna mot varandra med hjälp av smältlim och lade på så mycket att kablarna inte heller böjs vid kontakten.
    /J

Kommentar

• Utmanaren2002
      • aug 2006
      • 231

Tack J
      Gör så direkt!
      Göran

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ta också bort den allt för hårt spända dragavlastningen. Smältlim är för stelt, du kommer att få brott på kabeln där smältlimmet tar slut, jag har i stället uhu-por.
        fredrik

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Hade samma problem med både sida och skev på kompisens (välanvända) Spektrum DX8 som har exakt samma kontakter. Tog bort kontakterna, lödde in kablarna och avlastade med kontaktlim. På min egen Taranis E nöjde jag mig med att i förebyggande syfte fixera kontakterna med smältlim redan när sändaren var ny.
          /Leif

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
            Min sprillans nya mpx Heron gick i backen under andra flyget på ett oförklarligt sätt. Den gick i spin strax efter start när jag slog av trotteln för att plana ut och börja glidflyga. Väl hemma i modellverkstaden upptäckte jag att sidorodret gav slumpvisa utslag i närheten av noll throttle och kunde fastna med 20-50% utslag. Själva sidrodret funkade korrekt vid spakutslag för sidroder utan throttle? Vid närmare koll uppkom samma problem oavsett modellval. Jag öppnade radion och när jag tummat lätt på kabelknippet som är anslutet till gimbalen så försvann problemet?? Jag lossade kabelknippet och kollade så att den inte hade glappkpntakt i någon ände. Kollade även chassiekontakterna till kabeln utan att kunna se något fel. Blåste rent med tryckluft och sprayade kontakt spray i kontakterna och nu funkar allt som det ska. Svårt att fortsätta felsöka när jag inte kan provocera fram felet. Återstår väl bara att flyga igen och vara extra vaksam på hur sidrodret uppför sig. Har ni något förslag på hur jag kan åtgärda? Kanske felet är avhjälpt efter att jag sprayat kontakterna?
            Göran
            Hej! Oj vad tråkigt!! OT Hur klarade sig Heronen? Var det full spinn hela vägen ned eller rätade den ut sig nån gång? Lider med dig, har en Heron som jag gillar hur mycket som helst, riktigt mångsidig!

Vad tråkigt att ni är flera som upplever problem med glapp, sånt skall bara inte hända i en splitterny radio!!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Utmanaren2002
              • aug 2006
              • 231

Först kändes det omöjligt att lappa ihop den. Delarna låg utspridda på fältet men jag tog med dem hem och kunde konstatera att all delar fanns. Kl 03:30 var den hel igen mha av glasfibertape limmad med utspätt vitlim så blev den hel igen. Har flugit sedan dess och den funkar även om den blivit tyngre i nosen. Beställer nog en ny kropp i vinter

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Trist när en annars bra radio ska fallera på grund av slarvfel från tillverkaren. Det var väl något liknande bekymmer med första modellen av Taranis. Man kanske skulle skruva isär radion och kolla om något behöver göras.

/Mats

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                  • sep 2015
                  • 288

En radio är inte bättre än QC. Varför är BMW bättre än Lada? Innan ni köper billiga grejor bör ni ställa dessa frågor till er själva.

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Där kom den!

Vad fint att du upplyser osst. Vi Taranisägare är ju inte så kunniga på tekniskt avancerade prylar och inte har vi hört det förut heller.

/Mats

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                      • 734

Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94
                      En radio är inte bättre än QC. Varför är BMW bättre än Lada? Innan ni köper billiga grejor bör ni ställa dessa frågor till er själva.
                      Nu är det dags att vakna, det är inte så längre, kolla här

Många dyra märkesbilar i den sökningen :sarcastic:

Sen är det högst troligt att QC på fabriken som tillverkar Futaba Multiplex Hitec Taranis mf pratar flytande kinesiska

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Bilar och bilåterkallelser kan ju diskuteras hur länge som helst (och det görs ju också på diverse bil-fora) men ju mera avancerade bilarna blir (=dyra), desto större sannolikhet att nåt fallerar vilket kan generera en återkallelse. Så helt jämförbart är det nog inte. Däremot tillverkas ju det mesta, dock inte allt, vad gäller våra RC-anläggningar numera i Kina och där görs ju både produkter med hög kvalitet och rena skitprodukter. Så helt enkelt är det inte att välja rätt.
                        Roger

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                          • sep 2015
                          • 288

Hitech hade också problem med kabeldragning och lödningar under 80 och 90talet i både radio och mottagare, vilket säkert är förklaringen till varför inte de är största märket idag. Därför försöker man köpa sig fri från problem genom att välja lite dyrare prylar i allafall om man flyger mycket. Dock inte alltid att det är en garanti, men jag har sett i tyranis och deras pulpet radio och tyvärr inget som imponerar som när man tittar i en Jeti eller Futaba. Hur många har ni besiktigat? Och som gammal kretskorts designer så finns det lite erfarenhet som backar upp. Dock tycker jag att en radio med kablar har en dålig design oavsett märke, en aktiv QC spelar här en större roll än ni tror.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

QC är nog viktig men hur skall man kunna försäkra sig om vilka märken, och för vilka modellserier, som det verkligen finns en aktiv QC ? Prisnivån behöver ju faktiskt inte återspegla QC-nivån...
                            Roger

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                              • 734

Hmmm, Jeti och Lada båda kommer från gamla öststats länder, det borgar för kvalitet :aetsch:

Kommentar

Arbetssätt...