Otrevlig mottagare alá lågpris...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristofferR

• okt 2010
    • 481

Då kör jag lite mer rakt på sak:

Jag väntar just nu på en "Cooltech" mottagare för Futaba FHSS.

Skall jag hoppa på den direkt? :concern: (Du kan skicka PM om du inte vill hänga ut tillverkaren.)

:sarcastic:
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Vet inte Kristoffer,kan säkert funka,mitt aber är att förtroendekapitalet för eftermarknadsdeluxemottagare fick sig en känga så för min del så är de döda hädanefter..Jag tycker du beskriver bra i din berättelse ovan,en del dessa tillverkare bryr sig inte alls om ev uppkomna problem,därav min lösning på problemet på gott och ont..
      Du väljer själv om du har förtroende för den,i mitt fall så har jag en del kärror som kostar en smula och där har det hela tiden varit helt självklart att ha orginalprylar,har man en friggogrunka så må det väl vara hänt men att offra en förmögenhet på flygplanet o peta i nåt o-orginal känns ännu dummare än det jag lyckades med..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Cox
        • sep 2010
        • 229

Ursprungligen postat av bokis
        Åtrerigen,det som var mest häpnadsväckande var att Ivve lyckades störa ut min mottagare vilket rimligtvis är mer än obra..
        Ja, det är häpnadsväckande, det är ju just det som inte skall kunna ske...
        Det hade varit intressant att testa om de andra två gjorde likadant (?) och sedan kunde de fått hammaren över sig.
        Kör så det ryker!

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Jag kan upprepa samma typer av störningar med min utrustning.

Slår jag på en radio hemma stör jag ut all WIFI på 2.4Ghz

Det är ingen hemlighet att radiosändare kan störa ut varandra - och den som vinner är den som har starkast signal som mottagaren plockar upp.
          UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• IngemarTh
            • okt 2010
            • 415

Jag har aldrig haft några problem med radiolänken sedan 2,4 GHz kom med Futaba och Spektrum original. De är ju frekvenshoppande till skillnad från vanlig Wifi. Det sägs att de frekvenshoppande systemet kan få en fördröjning om det är många sändare igång men jag har inte märkt något vid exempelvis Växjö inomhusflygning där vi varit många samtidigt. Det hade varit omöjligt att flyga inomhus på det sättet med 35 MHz för det hände konstiga saker för någon nästan hela tiden i sporthallarna när vi flög med 35 MHz.

/Ingemar

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Fast skall vi vara noga så är inte Spektrums DSM2-protokoll, som fortfarande används med tidigare köpt utrustning, ett "riktigt" frekvenshoppande system. Men f ö håller jag med Ingemar om att det varit "störningsfritt" på 2,4 Ghz-bandet.
              Roger

Kommentar

• Cox
                • sep 2010
                • 229

Ursprungligen postat av UndCon

Det är ingen hemlighet att radiosändare kan störa ut varandra - och den som vinner är den som har starkast signal som mottagaren plockar upp.
                Med det resonemanget så är alltså felet/problemet hos Taranis sändaren, som har en för hög utsignal?
                Kör så det ryker!

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast

• maj 2006
                  • 3464

Utsignalen har väl inte så stor betydelse. Möjligen om man har sändaren väldigt nära mottagaren - då kan man "bottna" mottagarkretsen så den blir överstyrd och krånglar därvid. Men då talar man om några centimeters avstånd eller möjligtvis decimeter. Effekten avtar i kubik med avståndet, så problemet måste vara att mottagaren har dålig selektivitet eller svårt att hantera störningar. Skulle mottagaren få in en kanal som just då sänds från en annan sändare kan problemet vara mottagarens förmåga att hoppa vidare till nästa kanal och inte låsa i Fail Safe Mode.
                  Frsky hoppar runt på 60 kanaler per sekund - Futaba har jag för mig åtta kanaler.
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Michael
                    • maj 2006
                    • 1742

Hur påverkar en sådan sändare andra radiostyrningar tro? Det du skriver gör mig lite orolig eftersom det är en ganska vildvuxen flora av radiosändare, FPV-länkar med mera som förekommer på modellflygfälten. Att köra med otillåtet höga uteffekter tycks vara vanligt förekommande, inte minst för FPV-länkar.

Motiverad av UndCons resultat har jag testat med min egen utrustning hemma i vardagsrummet, En vardera av Graupner MC-20 HoTT, MX-12 HoTT och JR PCM X2 med Graupner HoTT sändarmodul som bundits till varsin GR-16 mottagare samt min Netgear CG-3700 WiFi-router som fick strömma SVT Play till en Raspberry Pi. Routern är en dual band, men för detta test användes endast 2.4 GHz-bandet.

Resultatet var uppmuntrande. Med alla tre sändarna igång och med SVT Play strömmande från routern fungerar allt klanderfritt. SVT-programmet flöt på utan hack och radiosändarna rapporterade mellan 90 och 100% signalstyrka med 100% signal kvalitet, dvs. inga eller väldigt få "tappade" datapaket.
                    För fullständighetens skull provade jag också att ringa med min Nexus 5X mobiltelefon och hålla den riktigt nära både sändare och i mottagare och inte heller detta tycktes påverka radiolänken mellan sändare och mottagare annat än om jag höll telefonen väldigt nära en mottagare . Då fluktuerande signalkvaliteten mellan 80-90%.
                    Senast redigerad av Michael; 2017-09-27, 21:17. Anledning: Rättade modellnamnet på WiFi-routern

Kommentar

• bem

• apr 2009
                      • 1643

Futaba:

FASST (Futaba Advanced Spread Spectrum Technology) har 36 frekvenser som det hoppas emellan flera hundra gånger per sekund.
                      FASSTest ( -''- Extended System Telemetry) har 22 frekvenser som det hoppas mellan.

(Futaba S-FHSS har jag ej koll på)

/Bo

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Problemet är likadant på 35, starkast sändare vinner.

Idag har vi dock bättre teknik i sändarna och det gör att de hoppar vidare om det är upptaget på en viss kanal - det gjorde inte 35orna då de var styrda av en kristall på specifik frekvens.

våra moderna radios hoppar ungefär runt mellan 2.3 -> 2.5 så det blir ganska många alternativ

Ytterligare säkerhet är sk model-match och liknande.

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                          • 481

Min FlySky Gt3 bilradio störde ut mitt gamla Wifi. Kunde inte använda den hemma. Köpte ny trådlös router med fler antenner och 5,8 och roliga bokstäver.... den nya är helt oberörd av RC.
                          Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                            • 1643

Jeti har trippelband i sina nya DC-24 och DS-24: 2x 2,4GHz, 1x 900MHz.

Nya Powerbox Systems kommande Core radio har dubbla band: 2 x 2,4 GHz (och två separate Li-Ion batterier i sändaren).

Det går tydligen att få det lite säkrare framöver för den som kan betala (både nya Jeti DC-24, DS-24 och kommande Core radiostyrningar är dock ganska dyra).

Jag blir väl inte förvånad om Futaba i framtiden kommer med nåt liknande dual- eller trippelband.

/Bo

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Det är troligen inte lösningen på problemet.

Dualband betyder att din utrustning reserverar dubbelt så många kanaler mot tidigare.

Du kanske får en bättre, säkrare överföring mellan radio och modell - men är det en större flygträff lär inte lika många piloter kunna flyga samtidigt.

Det finns bara ett begränsat antal kanaler - och dessa måste alla samsas om.

Kommentar

• IngemarTh
                                • okt 2010
                                • 415

Det är troligen inte lösningen på problemet.

Dualband betyder att din utrustning reserverar dubbelt så många kanaler mot tidigare.

Du kanske får en bättre, säkrare överföring mellan radio och modell - men är det en större flygträff lär inte lika många piloter kunna flyga samtidigt.

Det finns bara ett begränsat antal kanaler - och dessa måste alla samsas om.

Men det går använda fler sändare än det finns kanaler eftersom det finns många fler kombinationsmöjligheter av frekvenshopp. Det är testat när Spektrum gick från DSM2 till DSMX som beskrivs exempelvis här:http://www.flyrc.com/how-does-dsmx-work/

Kommentar

Arbetssätt...