Usch! Jag har råkat ut för allt möjligt men sluppit det du beskriver. Beteendet påminner lite om kompisens Bix3 RTF som regelbundet gjorde små låsningar, dock varade de bara nån halvsekund som längst och med en nybörjarmodell som flög åttor på 50m var det ganska okritiskt. Jag teoretiserade kring ”brownout”, att BEC är för klen för alla servona eller att mottagaren inte är tolerant mot små svackor i spänning. En annan möjlighet var glapp i batterihållaren i sändaren. Problemet försvann med ny RC-anläggning. Men hela kitet han köpt kostade ju ungefär som två Futaba SBUS mottagare.
Mina krasher/nödlandningar/icke starter orsakade av teknikfel:
Astro Challenger - rätt ned i marken - dålig Hitec Off/On knapp
Astro Challenger - två loopar och pang - glappande Hitec batterihållare
Nano Floh - trädlandning - höjdroderservot lossnat
Graupner Terry - krash i marken - Hitec Feather (verifierat i kylskåpet)
Easy Star - nödlandning - skevservo drogs ur vingen vid kvickroll
HK EPP 3D - nödlandning - stötstång till skev släppt
HK BFG - nödlanding - FRSky RSSI warning (RSSI loggen visade att kontakten bröts helt)
Diverse plan - ingen start - FRSky fallerade räckviddstest (25-30 m i test mode, loggat. Produktfel)
Multiplex Funglider - ingen start - mottagaren tappade bindning vid kyla, produktfel
Utöver dessa (finns några jag glömt förstås) där några faller i gråzonen har jag förstås massor med nödlandningar och några krasher där den samlande faktorn är skit bakom spakarna dvs piloten... Kunde man eliminera denne skulle det bli andra bullar 😄😄😄
Jag fick provat min CoolRC Futabaklon igår förresten. Den får åka bil eller båt till att börja med. Det är en S-FHSS och låg i kostnad på ca hälften av en T-FHSS så utpräglat lågpris är den ju inte. Såg välgjord ut, vettig förpackning och bra engelsk manual dvs inte ”elektronikpryl i zipbag”
Mina krasher/nödlandningar/icke starter orsakade av teknikfel:
Astro Challenger - rätt ned i marken - dålig Hitec Off/On knapp
Astro Challenger - två loopar och pang - glappande Hitec batterihållare
Nano Floh - trädlandning - höjdroderservot lossnat
Graupner Terry - krash i marken - Hitec Feather (verifierat i kylskåpet)
Easy Star - nödlandning - skevservo drogs ur vingen vid kvickroll
HK EPP 3D - nödlandning - stötstång till skev släppt
HK BFG - nödlanding - FRSky RSSI warning (RSSI loggen visade att kontakten bröts helt)
Diverse plan - ingen start - FRSky fallerade räckviddstest (25-30 m i test mode, loggat. Produktfel)
Multiplex Funglider - ingen start - mottagaren tappade bindning vid kyla, produktfel
Utöver dessa (finns några jag glömt förstås) där några faller i gråzonen har jag förstås massor med nödlandningar och några krasher där den samlande faktorn är skit bakom spakarna dvs piloten... Kunde man eliminera denne skulle det bli andra bullar 😄😄😄
Jag fick provat min CoolRC Futabaklon igår förresten. Den får åka bil eller båt till att börja med. Det är en S-FHSS och låg i kostnad på ca hälften av en T-FHSS så utpräglat lågpris är den ju inte. Såg välgjord ut, vettig förpackning och bra engelsk manual dvs inte ”elektronikpryl i zipbag”

Kommentar