Ny Futaba 32MZ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Bo - har ju haft min Horus X12s nåt år nu och nån bugg i mjukvaran har jag inte upptäckt - i alla fall ingen bugg som påverkat funktionen i radiolänken. Ett allvarligt fel som drabbat tidiga X12s har varit att kablarna ifrån gimbalerna varit alltför korta och "stela" men det är ju tillrättat sen länge. Men FrSky inkl deras dyraste sändare Horus X12s är ju i sammanhanget ett utpräglat lågprisalternativ så man skall nog snarare jämföra dessa dyra Futaba-sändare med motsvarande ifrån Jeti och i det valet skulle jag nog idag valt Jeti. Men gamla gubbar som jag har knappast nåt behov av extrem precision och då finns ju massor av intressanta alternativ till förhållandevis lågt pris - t ex FrSky.
    Roger

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Det är tur att det finns så mycket lågprisalternativ numera. Tänker på t ex ungdomar men även alla vanliga flygare som inte kan eller vill lägga en förmögenhet på en radio.
      Gissar att många lågprisradio idag har en ganska bra kvalitet jämfört med förr (på hedenhös tid, t ex 1970-talet) men även jämfört med "dyra" fabrikat idag. Gissar att grejerna håller överlag riktigt bra idag även om det finns "skräp" också men det brukar nog uppdagas ganska kvickt så användare kan hålla sig borta från det.
      En del verkar "mecka" väldigt mycket med sina lågrisradio. Man byter spakar, man byter LCD skärm, byter brytare genom att löda om eller plocka isär brytaren, man byter antenner osv. Bra med uppfinningsrikedom men säkerheten vet jag inte om den blir så hög när användarna är inne och pillar i sina sändare. Kanske inte är så utbrett som jag fått för mig, men det är väl en negativ grej som lågprisradio tycks ha dragit med sig.

/Bo
      Senast redigerad av bem; 2019-09-16, 10:00.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Fick hålla i en Micronic med Logitech-spakar ifrån 1971 igår - tur att vi slipper sånt numera även om den var bra för sin tid.
        Bland det mest prisvärda man kan köpa idag tycker jag är FrSky Taranis Q X7 - en bra 16 kanalers radio med telemetri m m och som man kan köpa inom EU för 1000-lappen jämnt. Enda nackdelen för oss äldre är väl att den kör OpenTX - å andra sidan kryllar det av instruktionsfilmer på Youtube hur man hanterar programmeringen. Och har man väl knåpat ihop en modell finns ju Copy-funktionen... Och för ungdomarna är det snarare ett krav på OpenTX eftersom många av dessa gillar att programmera.
        Roger

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

Har nu kommit en uppdatering till T32MZ men än så länge bara för Japansk T32MZ.
          Lär väl komma även för Europeiska marknaden (som rimligtvis senare kan laddas ner från Ripmax UK, Ripmax DE och Minicars).
          Nya versionen är 3.0.1.

Den innehåller 3 saker:
          1) Ny meny som ger möjlighet att ändra spak-mode mellan mode 1 och mode 2 för flygplan och helikopter.
          (En ny stick mode setting screen har lagts till.)

2) Audio playback when power is off.
          (Previously, an alarm sound was always heard when the power is turned off, but if the sound file is specified in the sound settings screen, the alarm Changed to play only audio files without sound.)

3) Telemetry Logging.
          (Fixed an issue where the telemetry logging feature did not work when the system type was T-FHSS.)

https://translate.google.se/translat...o%2Ft32mz.html

Man kan ta hem PDF filen som beskriver (på Japanska) vad uppdateringen innebär om man vill (första nedlandningsknappen) och sen ladda upp PDF filen vis länken nedan så kan man få den översatt till annat lämpligt språk:
          Online service which translates PDF or office documents into multiple languages and preserves the original layout, scanned PDF is also supported.

Edit:
          Finns tysk uppdatering:
          SOFTWARE-UPDATE: (ab V4.0 siehe hier) (https://www.futaba-forum.net/forum/modelldaten-updates/downloads-updates-software-anleitungen/sender-update-anleitungen/141613-sender_41-t32mz-t32mz-wc-update) Version Datum Beschreibung Software/Anleitung Deutsch Software/Anleitung Englisch V3.9.0

/Bo
          Senast redigerad av bem; 2019-09-25, 11:20.

Kommentar

• bem

• apr 2009
            • 1643

Futaba T32MZ "Gold Edition"...
            Guldfärgad sändare…
            Bara 50 sändare tillverkas (på order)...

Verkar inte ha några nya finesser jämfört med vanliga T32MZ.
            Priset är nytt rekord: 4999 Euro (=53742 SEK) inkl moms.

En radio mer för "samlare"verkar det som.
            "...Optionally, in addition to a surcharge, a ceramic seal. This protects the gold surface in daily use.
            If you buy the system as a collector's item for the showcase, this is not necessary."

Gissningsvis sälj den bara i Europa.
            Det är den Europeiska Futaba distributören "ACT Europe" som erbjuder denna guldradio.

/Bo

Kommentar

Arbetssätt...