Tips bra servo

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Halcon
    • jun 2006
    • 512

Anledningen till att jag är lite anti-Hitec är för att det är princip bara det märket jag haft problem med.....
    Jag vill gärna tro att de har blivit betydligt bättre med tanke på deras utbud av servo idag, man ser också att många använder de dyrare Hitec servona i de större 3D maskinerna....borde borga för högre kvalite' som oxå smittar av sig på deras lägre prisklass, tycker man....

Annat var det när man började flyga rc ....då var man glad att man överhuvudtaget hade RÅD att köpa ett servo....
    Bild på min första RC anläggning inköpt i mitten på 70-talet.....servona där är ungefärligen dubbelt så stora (volymmässigt) som dagens standard servon....
    Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
      • jun 2006
      • 512

Dags att komma till ett beslut....tack för alla inputs....de har på sitt sätt varit bra för veta vad jag ska ha och inte ha....som jag sa så hade jag sedan tidigare superkoll på microservo (10-14gr) men däremot helt noll koll på standardservo.....så vad blev det? Jo jag kör på servo som passar till användningsområdet och därför blev det Hitec HS-430BH!

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

Halcon,
        MRC radio... (Model Rectifier Corporation). Japanskt märke men såldes mest i USA.
        Det var ett mer sällsynt radiofabrikat tror jag, här i Sverige på 1970-talet. Var Truendsson (SEMO) i Malmö som var importör av det märket, med start från 1975. Såg en MRC Mk V svart vinylklädd sändare en gång på mitten av 1970-talet på modellflygfältet jag flög på då. Verkade vara ganska bra grejer, bra spakar var det i den radion kommer jag ihåg.
        De testade en MRC Mk V radio i Allt om hobby på 1970-talet (nr 4 1975) och den fick fina lovord, kollade nyss, idel lovord av Bo Gårdstad som då gjorde tester av radioanläggningar som kom in i Aoh. Bra räckvidd, bra spakar, precisa och starka servon, hög kvalitet på vitala elektronikkomponenter i radion osv.
        Den där MRC radion du hade kom ca 1977 (enl en annons i AoH 1977, "Äntligen kommer dom", MRC 772 och 774).

Åter till servon:

Det finns säkert bra servon som uppfyller dina krav inkl pris men i lågprissegmentet kan man gå på pumpen också. Kvalitet kostar oftast, trots allt. Och det kan även vara så att fastän någon varit nöjd men en viss servomodell i lågprissegmentet kan det vara så att kvaliteten inte är jämn så ett annat servo av samma modell kanske kastar in handduken ganska kvickt. Det är väl risken med de billigare servona, även om risken nog är mindre än förr bl a på grund av miniatyriseringen och ytmonteringen så att servona kanske inte vibrerar sönder lika lätt idag som förr. Men lödningar, potentiometer (de flesta servon har ju potentiometer fortfarande) kan ju paja trots detta.
        Skall du inte flyga med bensinmotordrivna modeller där vibrationerna är högre funkar väl nylondrev lika bra idag som förr.
        Metalldrev i servot kan förresten ge lite glapp efter ett tag, det har jag sett på något Futaba servo jag har själv.

Jag skulle inte ens vara rädd att sätta i "Micro" servo i en 60-maskin om microservot har bra prestanda.
        Jag köpte för nåt år sen av en dansk F3A-kille som har en hobbyfirma ett gäng KST servon, några är microservon och de används av många danskar i 2-meters F3A maskiner (visserligen eldrivna) på både höjd och skevroder, på mono och dubbeldäckare (på sidoroder får man ha kraftigare servo på sådana maskiner) Ser på prislappen jag betala 350 kr (visserligen danska kr) for microservot, KST MS325. Det har väldigr bra spec. Digitalt, Corless servomotor, Contactless (ej potetiometer), dubbla kullager, metalldrev, väldigt starkt och snabbt om man kör på 7.4 eller 8.4 volt, lätt bara 20 gram, har 4 servoöron för att fästa servot.
        Det låter nästan för bra för att vara sant, men de danska F3A flygarna har bra erfarenhet av detta servo. Till sidoroder (och skevroder osv) kan man använda KST MS589 som är ett standardservo som är ännu starkare men lika snabb med samma spec i övrigt som den lilla servot dvs digitalt, corless, contactless, kostade 550 kr ser jag på prismappen
        Bara lite tips så du har lite mer att kika på i framtiden.
        Hoppas Hitec HS-430BH som du valde funkar bra.
        /Bo

Klicka på bilden för större version

Namn: KST_MS325.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,1 KB
ID: 511563
        Senast redigerad av bem; 2019-11-04, 15:22.

Kommentar

• OlleG
          • aug 2006
          • 287

Verkar vara ett höjdartips! Hittar det på lite olika ställen i Europa men inte Danmark. Har du möjligen den länken?
          /OlleG

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Fast om vi ser lite bakåt så var ju t ex Futabas billiga standardservo ändå mycket tillförlitligt så att servon är billiga behöver inte innebära att dom inte är tillförlitliga. Däremot kan ju t ex kraften och "centrerings-precisionen" vara sämre än hos ett dyrt servo men det märker man ju och de bristerna brukar inte få fatala följer.
            Roger

Kommentar

• Halcon
              • jun 2006
              • 512

Bem,
              det stämmer, radion är inköpt på SEMO hobby där man som liten påg sprang stup i kvarten....tror han hette Eddy eller Freddy, en av dem som jobbade där....Flög den första gången i en 2-kanals segelkärra.....radion funkar perfekt fortfarande! Jag har t.o.m kvar Semohobby katalogen där den radion är med.

Det där KST 325 har jag hört från andra oxå att de använder när de måste ha ett servo att lita på till 100%, hyfsat pris med tanke på att vissa Futaba servo går på 2500-3000:-......

Metallservo , i alla fall de lite billigare, har jag oxå fått uppfattningen om att de kan få lite glapp med tiden....

Nu blev det de här lite billigare denna gången....tyvärr har jag en (o)vana att köpa lite mer kvalite än jag egentligen behöver så nu får vi se hur de här funkar över tiden.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                • 1643

Ursprungligen postat av OlleG
                Verkar vara ett höjdartips! Hittar det på lite olika ställen i Europa men inte Danmark. Har du möjligen den länken?
                /OlleG
                Hej,
                Jag köpte mina KST servon (en hel drös) av Joen Pedersen när jag var på NM F3A 2017 i Danmark. Jag köpte dem på plats av honom på tävlingen men han har en hobbybutik på nätet, www.hobby4u.dk
                Här är KST servona i länken nedan, det finns fler KST servon men de han har där på websidan är nog de vanligaste och bland de mest prisvärda ändå:

Kom ihåg att det är danska kronor, vet ej valutakursen f.n. men det kan nog ha dragit iväg en del så det kan vara ofördelaktigt att handla från Danmark för oss numera p g av valutan.

Har ett gäng KST servon jag köpte (se bilden nedan), som jag planerar att använda i nån F3A kärra framöver. Motsvarande Futaba S.BUS servon jag brukar använda är väldigt mycket dyrare. S.BUS är ju inget jag "måste" ha, men har funkat bra och de Futaba BLS S.BUS servon (olika för höjd, skev och sida) jag använder har i och för sig varit bra men det svider rejält i plånboken när man skall ha en fem sådana servon till ett plan (ca 5 tusen SEK i detta fall, ändå köpte jag dem från RC Japan och tjäna en hel del på det trots tull och moms jämfört med att köpa i Sverige där kalaset skulle gått på ca 6500 SEK).

/Bo

Klicka på bilden för större version

Namn: KST_servon.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,3 KB
ID: 511564

Kommentar

Arbetssätt...