Viktig uppdatering av FrSky sändare/mottagare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Med tanke på att FrSky helt stoppar bakåtkompatibilitet och dessutom redan har Access-protokollet så kan jag inte se det på annat sätt än att dom försöker slå mot Jumper - men resultatet kanske blir det motsatta som peso spekulerar i.
    Roger

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Andreas Engel på Engel Modelbau har gjort en sammanfattning angående problemet med korta avbrott i RF-kommunikationen.

Jag gjorde en google-översättning eftersom min tyska är bristfällig.
      /Leif

Kommentar

• peso
        • jun 2008
        • 105

Efter att ha tragglat mig igenom https://frsky-forum.de/thread/3404-h...%C3%B6tzliche/ så blir jag ännu mera övertygad om att det finns en dold agenda i det här. Ett ytterst sällan förekomande fel brukar kunna ha många orsaker. Oftast brukar man vänta på många felrapporter för att se ett mönster innan man överväger åtgärd. Jag tycker man reagerat lite för snabbt den här gången. Men det kommer väl klarna så småningom.
        Till dess väljer jag att sitta stilla i båten. Och köper också en mottagare att ha i reserv.

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Det finns kanske anledning att vara misstänksam men samtidigt är ju faktiskt felet identifierat och åtgärdat efter påpekande från europeiska namngivna tekniker. Framtiden får utvisa!
          Här en googleöversättning med min egen sammanfattning
          Rapport om plötsliga servoutslag-frysningar.pdf
          /Leif

Kommentar

• maj 2006
            • 484

Hej!
            Oavsett agenda från FrSky eller ej så är det bra att de åtgärdar såna här "lömska" fel, för hade jag varit ansvarig för ett stort evenemang så hade jag inte tillåtit utrustning från FrSky. Ni behöver inte reagera uppåt väggarna nu, men jag menar allvar.

/Ville
            /Ville
            - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Vilka kriterier skulle du gå efter för att utesluta vissa varumärken på stora evenemang?
              /Leif

Kommentar

• peso
                • jun 2008
                • 105

Förstår din inställning. Men det som komplicerar det hela är att varje programförändring riskerar föra in nya fel. De här apparaterna är väldigt komplicerade nu. Så man kommer till en nivå av säkerhet som blir svår att förbättra även om ambitionen finns. Därmed inte sagt att Frsky uppnått den nivån. Det ligger ett stort värde i att ett system har använts av många under relativt lång tid.
                Har man flugit med ett system några år utan några som helst problem så känns det tryggare att fortsätta med det än att välja ett nytt. Därför brukar jag vänta med uppdateringar. Måhända är det en alltför känslomässig inställning.

Kommentar

• maj 2006
                  • 484

Ursprungligen postat av pernstig
                  Vilka kriterier skulle du gå efter för att utesluta vissa varumärken på stora evenemang?
                  Ja, det är lite svårt ämne, men är det så att det har kommit till allas kännedom om ett så pass allvarligt fel, om än ovanligt, så ska man reagera i säkerhetssyfte. Jag vet att man förbjöd Hitec att delta på pylontävlingar. Kommer inte ihåg orsaken eller om det bara var i Sverige, men det har som sagt hänt att man diskvalificerat tillverkares produkter.

/Ville
                  /Ville

Kommentar

• maj 2006
                    • 484

ps.
                    Jag ska ta ett exempel, och det gäller Multiplex Profi TX senaste programvara, tror det var 3.76 vilken Multiplex hade den goda smaken att diskvalificera själv. Användare ombads nergradera till tidigare programvara.
                    Alltså, om jag idag skulle vara event/tävlings-ansvarig så hade jag definitivt inte tillåtit Multiplex-sändare med den "farliga" programvaran.

/Ville
                    /Ville

Kommentar

• OlleG
                      • aug 2006
                      • 287

Kan gissa att du får stryka ganska många sändarmärken om du går igenom historien bakåt och blockerar alla som haft en konstruktionsmiss.
                      /OlleG

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6806

Uppdateringshysteri! :-) Rör inte det som fungerar. Flyg!!
                        Fungerar det inte, uppdatera och håll tummarna att det nya funkar eller byt märke.
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                          • 734

Ursprungligen postat av pernstig
                          Jag håller med dig och vem skall fälla avgörandet, finns det någon här med den kompetensen ??

Och tack för din sammanfattning/översättning tidigare här den var jätte tydlig.
                          När det gäller konspirations teorin om att Frsky gör detta för att få bort Jumper från marknaden så om jag förstått det räät så har Frskys D16 protokoll varit krypterat tidigare och man ändrar för att få ett buggfritt protokoll.

När det sedan gäller Jumpers DIY multiprotocol modul så ställdes frågan i RCgroups tråd för denna modul och utvecklarens svar finns att läsa i post #16662

Kommentar

• maj 2006
                            • 484

Ursprungligen postat av OlleG
                            Kan gissa att du får stryka ganska många sändarmärken om du går igenom historien bakåt och blockerar alla som haft en konstruktionsmiss.
                            /OlleG
                            Hej OlleG!
                            Nu är det inte frågan om att gå bakåt i tiden. Man får utgå ifrån dagens datum. Om de olika sändarmärkena inte visat på några allvarliga brister under ett antal år så får man anse att de är ok, det är de aktuella läget som gäller. Och för att sticka ut hakan så hade jag som event/tävlings-ansvarig inte tillåtit nämda Multiplex-sändare eller drabbade FrSky-sändare.

/Ville
                            /Ville

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Ville - enligt vad som berättats har D16 inte varit krypterat tidigare och FsSky's nyaste protokoll, Access, var det första krypterade protokollet ifrån den tillverkaren. Har f ö inte hört om nåt enda fall med radioproblem med FrSky som skulle kunna härledas till denna eventuella felkälla. Om det trots allt skulle inträffa då och då så borde det ha uppmärksammats.
                              Sen skall vi inte glömma att sådana här såpass stora programvaruuppdateringar i sig är en stor risk så det kan mycket väl vara så att risken är större efter att ha uppdaterat än om man struntar i att uppdatera - i alla fall under de närmaste månaderna.
                              Roger

Kommentar

• jtstaffan
                                • nov 2008
                                • 44

Kommentar

Arbetssätt...