Uppgradering av FrSky X8R

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran R

• feb 2009
    • 73

Jag får kolla att jag lagt in all firmware på rätt sätt innan jag öppnar sändaren och granskar multimodulen.
    Uffe, var la du LUA filerna från zip-filen?

Jag hittade på länken nedan lite om fel på Multi module.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Multimodulfel.JPG
Visningar: 1
Storlek: 61,9 KB
ID: 513406
    bilden är från

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
      • 73

Ursprungligen postat av thoabr
      Hej

Har inte radion 3 stift uttag särskilt för update. Har q7 x10 iallafall. Inte i modulfacket.

Thomas
      Var skulle de tre stiften vara menar du? Vad är q7 x10? Enligt videoanvisningarna så uppgraderar man på de tre nedersta stiften i modulfacket. Har inte hittat beskrivning av uttag, uppepå och under sändaren, i manualen.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
        • 734

Ursprungligen postat av Göran R
        Jag får kolla att jag lagt in all firmware på rätt sätt innan jag öppnar sändaren och granskar multimodulen.
        Uffe, var la du LUA filerna från zip-filen?

Jag hittade på länken nedan lite om fel på Multi module.
        [ATTACH=CONFIG]72758[/ATTACH]
        bilden är från
        https://www.multi-module.org/using-t...roubleshooting
        Du kan kopiera in foldern direkt i root nivån på kortet och välj ersätt filer, så kommer de på rätt ställe.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
          • 734

Var skulle de tre stiften vara menar du? Vad är q7 x10? Enligt videoanvisningarna så uppgraderar man på de tre nedersta stiften i modulfacket. Har inte hittat beskrivning av uttag, uppepå och under sändaren, i manualen.
          Det är rätt att använda modulfacket, Q7 och X10 är två Frsky radiomodeller, finns två 4 pins uttag i botten men de är någon form av uart för extern Gps mm, finns beskrivning en bra bit ner i Radiomaster manualen

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Är det inte vanliga S.Port-uttag som finns på Q7 och X10 så att man bara behöver använda en vanlig "servo-kabel" utan att behöva ändra polariteten i ena änden ?
            Roger
            Edit: Liten video som förklarar - https://www.youtube.com/watch?v=R9FhnYtSuTY&t=57s

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Den externa modulen skall väl vara på och inställd på PPM för att ge spänning till mottagaren (enligt painless-videon).
              Nej, radion spännings sätter den pinnen när du kör flash, har du PPM aktivt finns risken att den inte kan göra reset.
              /Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                • 857

Vad jag inte förstår är varför jag har denna bilden under Model setup menyn.
                [ATTACH=CONFIG]72756[/ATTACH]

Vid Module status skall väl det visas vilken firmware man kör på dvs V1.3.2.61 AETR

Jag får samma text oavsett vilket flygplan jag tittar på. Vart tog multi Module Firmware infon vägen ????
                Kan vi gissa att du försökte köra flash firmware för en mottagare med din externa modul i radion?
                Tror modulen blir ganska missnöjd med en firmware för en mottagare i sig.....
                /Jonas

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                  • 857

Hej

Har inte radion 3 stift uttag särskilt för update. Har q7 x10 iallafall. Inte i modulfacket.

Thomas
                  Det är nog bara Q7 och möjligen någon Horus som har separat kontakt....
                  /Jonas

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
                    • 73

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                    Nej, radion spännings sätter den pinnen när du kör flash, har du PPM aktivt finns risken att den inte kan göra reset.
                    /Jonas

Jag provade med OFF i båda modulerna. Ingen skillnad. Har också provat att nedgradera och uppgradera multimodulen men får bild med error i sändardisplayen. Jag tror det är fel i multimodulen enligt bilden som jag skickade ovan. Det blir kontakt med Radiomasters service nu.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                      • 857

Jag provade med OFF i båda modulerna. Ingen skillnad. Har också provat att nedgradera och uppgradera multimodulen men får bild med error i sändardisplayen. Jag tror det är fel i multimodulen enligt bilden som jag skickade ovan. Det blir kontakt med Radiomasters service nu.
                      Skulle gissa att du råkat få in en X8R firmware i din externa multiprotokoll modul.
                      Du får hälla ner rätt firmware i modulen via USB / TTL RS232.
                      Varför du inte lyckas byta firmware i mottagaren kan jag tyvärr inte gissa med den infon jag har...
                      Möjligen att du använder fel firmware fil, Frsky har det gjort väldigt besvärligt för sina kunder att hitta rätt i deras firmware djungel för att försöka eliminera 3-parts tillverkare av mottagare och det enda dom lyckades åstadkomma var att skjuta sig själva i foten.....

/Jonas

Kommentar

• thoabr
                        • nov 2006
                        • 220

Har du laddat in updateringen i firmware på sd kortet.

På under sidan av radion finns ett utag 4 pinnar. Längst ut finns rx höger(mottagare) Till vänster jord sen plus. Finns en text där.

Kommentar

• thoabr
                          • nov 2006
                          • 220

Dom är för updatering

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                            • 734

Dom är för updatering
                            Det här har jag väldigt svårt att förstå, har du någon dokumentation på detta gärna en länk till den.
                            Enligt den information som jag har hittat är detta Uart portar som kommunicerar där TX sänder och RX tar emot, så att använda RX porten är väldigt konstigt. Pinnen i modul facket är däremot dubbel riktad både sänder och tar emot

Kommentar

• thoabr
                              • nov 2006
                              • 220

Står i manualen att den är för updatering.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                                • 734

Står i manualen att den är för updatering.
                                Ja jag har sett att det står så i manualen, för kompatibla mottagare, vad det nu är för något. Alla de tunga namnen på YouTube använder porten i modulen, för uppdatering av mottager, kan inte hitta något på nätet om att de där portarna i botten kan användas till något vettigt .... än, det kanske kommer i kommande uppdateringar av OpenTX, precis som stöd för touch skärm.
                                Så om vi håller oss till fakta här så underlättar vi för många

Kommentar

Arbetssätt...