Frsky V8fr-II glitchar med bensinmotorer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Ursprungligen postat av the_storm
    Mr.bob, syftar du på V8fr-II som fick smaka storsläggan?
    Javisst! Rena skräpet tyvärr.. vet/sett flera som är supernöjda med dom, tyvärr inte jag !
    är lite trist att X8R/Rx8R blivit så dyrt.. svårt att hitta bra anpassade mottagare tycker jag men gjorde ett jefla bra köp för inte så länge sen, radiomaster R86 6ch som har RSSI telemetri, 120kr ! Dock har valutan blivit galen nu så 175kr kostar de idag..! Men de har funkat kalasbra med Frsky sändare.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Kanske är matningen? Dvs att mottagaren råkar ut för brownout och rebootar, tar väl max nån sekund.
      Dvs att spänningen glappar (pga vibrationer), dra i så fall fler matningskablar till mottagaren (löda Y eller använda tex DPSI-liknande fundering med dubbla matningskablar.
      Eller att spänningsnivån sjunker snabbt under gränsen av nån anledning.
      Har du har skild matning för tändsystemet?
      Eller att du har för långa matningskablar.
      Dessa glitchar ovan borde du kunna få på marken också.

Tvinna alla kablar, använd elektrolytkondensatorer, ferrit-kärnor o filter, använd inte mekaniska switchar, osv.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• the_storm
        • apr 2013
        • 355

På 30cc-kärran matas mottagaren med dubbla 1450mah 2s life-ackar och tändningen med en egen 1450 life ack. Optisk killswitch till tändningen. Nya mottagare kommer imorgon. Förhoppningsvis provflygning i helgen

Kommentar

• peso
          • jun 2008
          • 105

Själv har jag bara goda erfarenheter av X8R men har bara haft den i el och segelkärror. Har för mig att det kom en efterföljare som skulle vara okänsligare för tändningsstörningar. Och det fanns väl en anledning till det.
          Vad som förbryllar är att det inte märks när du gör räckviddsprov på marken med motorn snurrande. Har alltid ansett det som ett bra prov att göra på ny modell men bensinmotor.
          Hoppas det går bra med nya mottagaren. Och glöm inte att berätta för oss som sitter på läktaren.
          /PO

Kommentar

• the_storm
            • apr 2013
            • 355

Ikväll fick jag chans att prova den nya mottagarsetupen i min 10cc-kärra. Förutom att den ville gå i failsafe när jag höll radion väldigt nära modellen från vissa vinklar (inom en meter) så funkade det galant. Range check såg bra ut och med ca 7 flygningar så hade jag inte en enda glitch i luften.

Blir mer testning imorgon, men detta ser lovande ut. V8fr-II passar nog bättre i metanolare och elkärror.

Kommentar

• Mr.Bob
              • aug 2017
              • 692

Tappar nästan alltid mottagning när jag kommer för nära mina kärror(0-1m), är tydligen inget ovanligt.

vore jag dig skulle jag kasta den där v8fr mottagaren, du kommer troligtvis alltid ha problem med den.

Kommentar

• the_storm
                • apr 2013
                • 355

Mja, kasta dom vette sjutton. Dom har ju funkat fint i flera år i mina metanol kärror och elflyg, det är nog just tillsammans med tändningen till bensinmotorer som det strular..

Ska läsa på lite om varför man tappar mottagning när man står nära modellen

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Att du "tappar mottagningen" när mottagaren befinner sig väldigt nära sändaren behöver du inte oroa dig för. Gissar på att ingångssteget i mottagaren inte riktigt förmår att hantera den höga insignal som det blir i detta fall. Har hänt även mig många gånger men inget som påverkat funktionen i normal drift.
                  Roger

Kommentar

• peso
                    • jun 2008
                    • 105

Fast visst är det obehagligt när man skall kasta iväg en något instabil sak när rodren plötsligt börjar fladdra vilt. Möjligtvis kan man undvika det genom att ställa in failsafe på visst sätt. Det borde man faktiskt undersöka.
                    Bra veta att nya mottagaren inte överstyrs lika lätt. Dock tror jag inte att det är överstyrning som vållat dina tidigare problem.
                    PO

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Fast jag har aldrig upplevt att rodren "fladdrar vilt" när man skall starta modellen utan har fått låg RSSI-indikation när man startat upp modellen med sändaren precis bredvid. När den sen är typ 0,5 m ifrån modellen så har det upphört. Finns ju även flera märken som påpekar att man gärna skall ha ett par meter mellan modell och sändare när man skall binda mottagaren.
                      Roger

Kommentar

• peso
                        • jun 2008
                        • 105

Jag har en XM+ som lätt överstyrs. Måhända är det bara den individen. Bindning inget problem.
                        PO

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

Om modellerna är värda en del skulle jag uppgradera radio och mottagare till något annat. Tråkigt när det ska strula med sånt här för vissa flygare/viss utrustning, inte värt pengarna att snåla fast flera säger "funkar bra för mig".
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Då är det nog i många fall mest en psykologisk uppgradering - alltså att nåt dyrare per automatik för vissa upplevs som "bättre". När det gäller FrSky så har det fungerat utmärkt för mig - liksom Futaba/Assan och Spektrum.
                            Roger

Kommentar

• the_storm
                              • apr 2013
                              • 355

Tillbringade 5 timmar på fältet idag med massor av flygtid både med min 10cc och min 30cc. Noll problem, perfekt mottagning och lysande väder.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210609_212029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,5 KB
ID: 513452

Kommentar

• Åberg

• okt 2012
                                • 2

Kraschade en Yak54 med en twin bensinare, använde en rx8. Googlade och hittade info om att mottagaren var känslig och kunde hänga sig vi störningar från tändsystemet. Använder bara rx8pro som master och en RS mottagare som slav i mina bensinare utan några problem. Har fortsatt förtroende för frsky. Använd din Taranis eftersom mottagaren matchar automatiskt mot den. Använd minst accst ver 2.1.
                                / Ola.

Kommentar

Arbetssätt...