DX7 laglig eller olaglig?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAN
    • okt 2006
    • 188

Nu kommer det gå att konvertera en DX7 köpt i USA till en laglig EU-modell, se länken:

Kommentar

• starfighter
      • jun 2006
      • 59

Då vi på AKMG var först med att stoppa flygningarna med DX-7 har vi fått fram mer info om dessa sändarna på mycket kort tid.
      Vi hadde två flygare på Torslanda som har E modellen på dx-7
      och dessa enl Procar är lagliga och får flyga på Torslanda.
      Då jag tror att varken RCFF eller SMFF eller någon annan klubb stöder en olaglig sändare på sina flygfält.
      Och problemet med importerade sändare nu går att åtgärda hos Procar är väl detta problem snart ur världen !
      Och även om man står på sin gräsmatta på sin bakgård är ändå us-vers inte godkänd i EU eller SWE.
      Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
      skall komma först.

Kommentar

• 1984:an
        • feb 2007
        • 230

Ursprungligen postat av starfighter
        skall komma först.
        "Försäkringen skall komma först" stämmer nog bättre, det låter inte så säkert att skruva ner effekten med 90%.
        Men märker man som användare ingen skillnad alls med en "klen" sändare, så kan man gott följa lagen.
        Jag fortsätter nog att köra på 35 bandet tills detta är helt klarlagt.

Kommentar

• plutoorjan
          • feb 2007
          • 127

mmm..

Ursprungligen postat av starfighter
          Då vi på AKMG var först med att stoppa flygningarna med DX-7 har vi fått fram mer info om dessa sändarna på mycket kort tid.
          Vi hadde två flygare på Torslanda som har E modellen på dx-7
          och dessa enl Procar är lagliga och får flyga på Torslanda.
          Då jag tror att varken RCFF eller SMFF eller någon annan klubb stöder en olaglig sändare på sina flygfält.
          Och problemet med importerade sändare nu går att åtgärda hos Procar är väl detta problem snart ur världen !
          Och även om man står på sin gräsmatta på sin bakgård är ändå us-vers inte godkänd i EU eller SWE.
          skall komma först.
          Ja detta är ju en soppa utan dess like!

Jag har själv en "olaglig" variant av DX7:an och är helt klart intresserad av en uppgradering MEN det verkar ju väldigt oklart allting och jag har mailat Procar för att se vad som erbjuds.

Vad jag kan se än så länge så är det bara ProCar som pratar om en godkänd "E-modell" och ingen annanstans näms att det går att uppgradera eller att ens "E-modell" ska vara godkänd. Den enda fokuseringen som görs, i Sverige i synnerhet, är att DX7:an är olaglig i hela EU och att Graupner kommer att släppa en egen, uppgraderad, variation av DX7. Enligt, Der fürher, Graupner så är alla andra DX7 totalt olagliga och får ej användas i EU.

Om jag får 100%iga garantier att min DX7 ej kommer att försämras i prestandan och garantier på att den efter uppgradering är 100% laglig i Sverige och resten av EU kan jag visst tänka mig att slänga ut några hundra på en uppgradering, inte annars...

Mina åsikter.

Flyg lågt och omtänksamt.

\Ö.
          Spektrum DX7
          Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
          AXN Floater
          Sky Raider Mk1
          Seagull Spacewalker 2

Kör även bil och båt när vädret tillåter:
          * HPI Savage ATV *
          * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
          * HPI Brama *
          Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

Kommentar

• Niclas_W
            • maj 2006
            • 25

Ursprungligen postat av 1984:an
            "Försäkringen skall komma först" stämmer nog bättre, det låter inte så säkert att skruva ner effekten med 90%.
            Det finns ju rapporter på att flera som lyckats bra hittills med laglig effekt och ju fler som går över ju mer information om detta får vi.

Men för att vrida på ord (1984 jag vänder mig inte direkt mot ditt inlägg utan citerar det för att spinna vidare på) så vill jag nog påstå att det finns ett intresse för säkerhet med att hålla sig inom lagen. Och därför är det bra att SMFF, RCFF, klubbar ja alla modellflygare gör vad vi kan. Eventuellt för att ändra lagen om så är önskvärt för oss.

Vi är ju inte själva när det gäller att skicka ut radiovågor i luften. Det är ju t.ex. möjligt får några kreativa personer att dra igång ett eget trådlöst datanät som sänder på högre effekt än tillåtet. Hur nöjda skulle vi vara om det helt plötsligt ploppade upp sådana runt våra fält när vi alla gått över till 2.4 GHz.

Vem vet den nya generationens bönder kanske förväntar sig att ha MSN, Skype etc i traktorn när de plöjer och varför betala mobiloperatörerna när det går "lika bra" att använda hetare accesspunkter för att förlänga räckvidden. Dessutom vem skulle det störa där ute på landet, så det gör ju absolut ingenting om man bryter mot lagen. :roll:

Säkerheten i radiosändningar ligger delvis i att man vet vad man har att förvänta sig från andra. Vi har väl alla hört att man skall behandla andra så som man själv vill bli behandlad.

Edit: Den där sista meningen blev kanske lite för mycket, kanske bäst att tillägga att man själv inte är en ängel alla gånger... :lol:
            http://www.storamellby.nu/mfkslandan

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast

• maj 2006
              • 3464

Är det inte så att man från början betraktade 2,4 GHz-sändare med 100 mW uteffekt som "Parkflygarsystem"? För att få en garanterad god räckvidd och säkerhet ökades effekten till 1 Watt (1000 mW) och man uppnådde då "Full" räckvidd.

Då är det ju tveksamt om de "lagliga" Svenska systemen på 100 mW är att rekommendera till Jet-, stora exklusiva modeller eller helt enkelt till allt utom just Park- och Inomhusmodeller av just säkerhetsskäl.

Det kvittar ju sedan egentligen hur bra sändare eller mottagare man har - Futaba, JR, Spectrum etc - för om sändarens uteffekt är mindre är räckvidden och signalstyrkan också mindre. Då bör man också göra nya tester med den nya "EU-effektgränsen".

Europeiskt 2,4 GHz tillbaka till ficklampsstadiet...

Eller....?

Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• starfighter
                • jun 2006
                • 59

Hej Ove
                Tror du att vårat 2,4ghz skulle vara sämre än det nuvarande 35mhz?
                På 35mhz är det mycket folk som flyger jet och stora modeller.
                Jag tror nog att våran lagliga 2,4 ghz är minst lika bra som 35mhz är idag.
                Detta kanske Procar kan svara på han borde nog ha test resultat på detta.

Kommentar

• Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

Jag har ännu inte hoppat på 2.4 GHz-tåget men har ändå funderat lite grand kring vad de europeiska reglerna för utstrålad effekt har för betydelse för modellflyget.

Om jag förstått saken rätt så är för frekvenshoppande teknik på 2.4 GHz-bandet den utstrålade effekten inom EU begränsad till 100 mW per 0.1 MHz bandbredd för frekvenshoppande system (FHSS) av den typ som Futaba utnyttjar medan effekten för den typ av teknik som Spektrum använder med sändning på två fasta frekvenser (DSSS) är begränsad till 10 mW per 1 Mhz bandbredd.

Ej EU-anpassade Spektrum DX6 sänder med 20 mW och 1 Mhz bandpredd på två kanaler medan Spektrum DX7 sänder med 1 W och 1 MHz bandbredd. Det skulle innebära att DX6 sänder med dubbla uteffekten i förhållande till vad som är tillåtet och DX7 med 100 gånger(!) tillåten effekt.

Detta leder till att jag undrar vilken räckvidd EU-godkända Spektrumsändare kommer att ha? Frågan föranleds av att man i USA inte rekommenderar att den effektsvagare DX6:an används för annat än slow- och parkflyerapplikationer.
                  En jämförelse kan göras med de EU-godkända trådlösa nätverk (VLAN) som kör på 2.4 GHz under protokoll 802.11b och som är underkastade samma samma regler som våra radiosändare. Tillverkarna av dessa VLAN anger oftast ca. 100 m som en "säker" räckvidd för utomhusapplikationer. Antagligen blir räckvidden för modellflyg med fri sikt längre, men frågan är hur mycket längre?

Vill jag som modellflygare för större modellflygplan som i många fall kan befinna sig ganska långt från piloten använda en EU-typad Spektrumsändare som sänder med halva den amerikanska DX-6:ans uteffekt? I dagsläget är jag ganska tveksam till detta.

Jag kan inte låta bli att fundera kring frågan om hur väl de teknikval som Spektrum (DSSS) och Futaba (FHSS) gjort lämpar sig för använding inom EU. EU-reglerna som givetvis även gäller i Sverige innebär ju som ovan nämnts att den tillåtna uteffekten för Spektrum kraftigt begränsas i förhållande till vad som är tillåtet med Futabas teknik. Innebär regelverket därmed att Spektrums teknik ur räckviddssynpunkt, p.g.a. EU:s regelverk, kommer att vara underlägset Futabas teknik? I USA där man tydligen för bägge teknikerna tillåter lika hög utstrålad effekt spelar det inte någon roll vilken teknik man använder men inom EU så kanske det är väsentligt?

/Michael

Kommentar

• Glawe
                    • feb 2007
                    • 2126

Egentligen borde det faktiskt vara ganska enkelt. Är produkten CE märkt ? Om inte så är den inte godkänd.

Ce märkning:

Alla lagar ang. änmet på post och telestyrelsen för er som orkar läsa igenom:
                    Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• plutoorjan
                      • feb 2007
                      • 127

Jo...

Ursprungligen postat av Glawe
                      Egentligen borde det faktiskt vara ganska enkelt. Är produkten CE märkt ? Om inte så är den inte godkänd.

Ce märkning:

Alla lagar ang. änmet på post och telestyrelsen för er som orkar läsa igenom:
                      http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1162
                      Jo, den är CE-märkt, dock tillsammans med ett (!)

I dokumentationen som medföljer står det i att den är godkänd för användande i Sverige, men det är ju inte så enkelt.

Idag finns det inget "test-organ" för CE märkning så det är helt enkelt upp till tillverkaren att garantera att den uppfyller CE-märkningen på rätt sätt. I spektrums fall så är det EU regler och våra egna tester som visat att den sänder med för hög effekt och därmed ej laglig.

Dessa regler är verkligen EJ glasklara och det finns många olika tolkningar vad som egentligen gäller. Man kan som bekant tolka regler och lagar lite som man vill beroende på hur man själv tolkar dom etc.

Jag struntar ärligt talat i dagsläget om den är godkänd eller ej då radion fungerar till 100% och då jag ej har lyckats att störa ut något annat så tror jag och hoppas att denna diskussion är lite "av en storm i ett vattenglas". Det är så förvirrat fram och tillbaka och en massa olika bud vad som gäller så jag fortsätter att använda min superba DX7:a tills dess
                      att alla instanser är överens om vad som gäller...

Procar hävdar att de kan "uppgradera" DX7 så att den blir godkänd enligt tidigare inlägg, men det finns ingen som säger ur radion fungerar efter det. Om det är så att räckvidden äventyras iom detta så föredrar jag att vara lite olaglig tills dess att lagstiftningen hänger med.

Mvh Örjan.
                      Spektrum DX7
                      Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
                      AXN Floater
                      Sky Raider Mk1
                      Seagull Spacewalker 2

* HPI Savage ATV *
                      * HPI Brama *

Kommentar

• DrHanke
                        • maj 2006
                        • 5249

Finns det någon sett dessa test resultat på papper eller pdf? vet vi att så är fallet eller är detta en "hoax" som man säger på virus språk... allt är bara rykten, texter å information som flödar, jag har letat som fasen senaste veckan efter källinformation, varken på horizon eller graupner finns det någon som helst dokumentation på vad problemet egentligen är? är detta inte konstigt, varför reagerar vi och pratar om saker vi inte ens kan ta på?

Det enda riktigt konkreta är procar som erbjuder ett "uppgraderings kit" för att få en E modell, va?! köper vi detta mambojambo bara utan hull å hår? ingen vet ju förfasen vad problemet är, hur ser test datat ut, vad hände med uppgraderingen, varför är dx-6 bara godkänd för parkflyer medans dx-7 är full räckvidd även i E version? hallå sverige??

Ja Futaba grejar detta men skillnaden mellan spektrum å futaba är modulationen och med vilken effekt man får sända med resp modulation. Jag vill påstå att båda är lika farliga effektmässigt beroende på hur man mäter...

Eller är jag bara ovanligt korkad i denna fråga?
                        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• 1984:an
                          • feb 2007
                          • 230

Nej, jag tror iaf att du är rätt ute.
                          Hade ingen tagit upp "problemet" hade det aldrig funnits...

Kommentar

• plutoorjan
                            • feb 2007
                            • 127

Helt rätt!

Ursprungligen postat av drhanke
                            Finns det någon sett dessa test resultat på papper eller pdf? vet vi att så är fallet eller är detta en "hoax" som man säger på virus språk... allt är bara rykten, texter å information som flödar, jag har letat som fasen senaste veckan efter källinformation, varken på horizon eller graupner finns det någon som helst dokumentation på vad problemet egentligen är? är detta inte konstigt, varför reagerar vi och pratar om saker vi inte ens kan ta på?

Det enda riktigt konkreta är procar som erbjuder ett "uppgraderings kit" för att få en E modell, va?! köper vi detta mambojambo bara utan hull å hår? ingen vet ju förfasen vad problemet är, hur ser test datat ut, vad hände med uppgraderingen, varför är dx-6 bara godkänd för parkflyer medans dx-7 är full räckvidd även i E version? hallå sverige??

Ja Futaba grejar detta men skillnaden mellan spektrum å futaba är modulationen och med vilken effekt man får sända med resp modulation. Jag vill påstå att båda är lika farliga effektmässigt beroende på hur man mäter...

Eller är jag bara ovanligt korkad i denna fråga?
                            Kunde inte ha sagt det bättre själv!
                            Detär ju det som jag också har försökt att få fram...

Jag har också sökt efter "konkret" info, men det finns ju ingen!
                            På Graupners hemsida hittar jag inte ett skit, men framför allt så
                            finns inte ett ljud om detta på Spektrums egna hemsida.

OM det nu vore så att DX7:an är förbjuden i hela EU (man har sålt tusentals enheter inom EU) och en uppgradering finns tillgängling så borde det väl i rimlighetens namn finnas någon info om detta på hemsidan?
                            Inte ETT ORD om problem med lagstiftningen inom EU eller att de inte skulle vara godkända etc. Har mycket svårt att tro att en så stor tillverkare inte tar sitt ansvar om så vore fallet.

Som jag tidigare sagt:
                            Jag fortsätter att köra med min DX7 med gott samvete tills
                            jag får 100% tillförlitliga besked om vad som gäller!

Mvh Örjan.
                            Spektrum DX7
                            Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
                            AXN Floater
                            Sky Raider Mk1
                            Seagull Spacewalker 2

* HPI Savage ATV *
                            * HPI Brama *

Kommentar

• DrHanke
                              • maj 2006
                              • 5249

å mest roliga av allt...

Futabas teknik tillåter om jag inte har fel 100mw per 0.1mhz kanal, rätt?

Spektrums teknik har idag enl rykten 1w, men tillåts ha 10mw per 1mhz kanal dvs 20mw...

Hoppsan nu vart Futaba, 3ggr farligare... Tänkt vad det blir om man vänder på siffrorna... Vem har tänkt på det??

Varför läser man då om folk som är rädda att man ska slå på sin olagliga dx-7 radio å störa ner allt i världen? Det verkar ju räcka med att nån har sin Futaba Fasst radio...

Ah det blir ju bara roligare ju mer man tänker på det hela och hur absurt det blivit?

Vilken radio skulle ni vilja ha på fältet, och vilken rent tekniskt stör (eller ger dig bestånde mikrovågs strål relaterade skador på ögon å hjärna) mest förutsatt att man fäöljer reglerna om man har den lagliga varianten?
                              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• yeran
                                • maj 2006
                                • 37

Det är inte pga att det skulle vara farligt för människor effektbegränsningen finns.
                                Varför skulle vi då frivilligt prata i timmar med mobiltelefon som sänder 2 W 1 cm från huvudet? Man har bara kunnat påvisa mätbar energiabsorbering på två ställen i kroppen. Hjärnan och testiklarna.

Kan någon som äger DX7 säga om det finns ett "Declaration of conformity" underskrivet av representant för företaget. Utan det dokumentet får sändaren inte säljas inom EU.

Orsaken till oro med för stark uteffekt på en del sändare är att det går inte att garantera att de som har godkännd uteffekt på sina sändare inte påverkas av dem som har kraftigare sändare. Att någon enstaka person påstår sig inte märkt någon störning saknar helt värde, det måste bevisas med vetenskapliga mätningar. Och självkart är det så att om det blir en störning är det inte den med högre effekt som blir drabbad.
                                Om det trådlösa nätverket eller bluetothheadsettet blir utstört är faktiskt ingen större kris.

Kommentar

Arbetssätt...