Mottagare med LiPO

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

Mottagare med LiPO

Sitter och funderar på hurvida man kan driva mottagare och servo med lipo istället. Blir det ngn viktvinst ?

Kan man isåfall använda en sådan här: ?

Mvh / Fredrik Glawe.
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Helt rätt Glawe !.. viktvinsten är de väl bara att leta fram batterierna och väga

Kommentar

• Glawe
      • feb 2007
      • 2126

Asså.... nu är det ju så att jag faktiskt inte har en så liten våg. Hade hoppats på att nån här redan visste hehe
      Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
        • feb 2007
        • 2126

För att svara på min egen fråga om vikt så väger AA batterier på 1600mAh 30gram styck. 30*4 = 120gram + kablage.

Ett 2 cells lipo på 1300mAh vägen 70 gram och ubecen 12.5. Så det är marginelt med vinst. Men är det inte mycket trevligare med LiPo ?
        Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

I mina modeller utan BEC så använder jag 1000mAH NiMh AAA batterier hoplödda till ett fyracellspaket. Med min billiga våg väger de 44-45gram tillsammans.
          m.v.h. //Fredrik
          fredrik

Kommentar

• RG
            • jan 2008
            • 63

Du kanske kan gå ned i storlek på acken, behöver du 1000 eller 1600mah?

Där finns det vikt att spara.

Kommentar

• Glawe
              • feb 2007
              • 2126

1600 va det enda jag kunde hitta vikt på ute på nätet. 1000 funkar lika bra de
              Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• pilotkalle

Den där historien du tittar på är en UBEC, det är inte meningen att du ska ha nån mottagarack utan den kopplas direkt till drivacken. Viktminskningen är lika med vikten på din mottagarack. Kanongrej, har en sån i de flesta av mina elplan.

Men visst, du kan använda en sådan även i metanolplan och ha en mottagarack på tex 2*1100Mah.

Kommentar

• RG
                  • jan 2008
                  • 63

Det jag menade med om du behövde så stort ack, var om du kanske klarar dig på 300-500mah.

beror på hur många och stora servon du använder.

Jag har kollat på ett plan jag har med 4st 6.5 kg och ett mini, och det drar ca 100mah per flygning på 8 min.

Förr körde man bara med 500-600mah och det gjorde man ca 5 starter med utan problem, dock med standardservon.

Kommentar

• Glawe
                    • feb 2007
                    • 2126

Jag komme köra med 5st standardservos och en spektrum mottagare.

Jag tycker dock 500mah låter lite lite, men runt 800 kankse går bra då. Jag vill ju helst slippa byta/ladda när man står ute på fältet
                    Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Glawe
                      • feb 2007
                      • 2126

Denna verkar ju shystare med summer och allt.
                      Nån som testat?

Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• pilotkalle

Vilken kärra ska den sitta i?

Kommentar

• Glawe
                          • feb 2007
                          • 2126

Tänkte sätta den i min dazzler som håller på att spika ihop
                          Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• SMOKE`n
                            • maj 2007
                            • 8

Kanske aningens gammal tråd, men jag tänker ge lite synpunkter ändå.

Jag kör personligen bara LiPo numer, både i sändare och mottagare, och det fungerar riktigt bra. Fruktansvärt skönt att kunna ha grejorna stå en stund och bara kunna fylla på lite ström innan man ska flyga. Plus att laddtiden är löjligt kort jämfört med innan, så man kan faktiskt ladda på fältet om det behövs.
                            Mina mottagarackar är mellan 500-1000mah och det räcker en hel dag utan problem.

Jag har använt både

och den här

Båda fungerar bra, men jag köper bara den switchade numer.¨
                            Den kostar för lite för att man ska ta den "sämre".

Tänk bara på att intelägga ubec'n nära mottagaren, då kan det hända massa roliga saker som får en att hålla andan. Glöm ej heller att koppla ifrån batteriet efter flygning, då ubec'n annars kan dra ur batteriet om det får stå en stund.
                            Själv lärde jag mig den hårda vägen som alltid, varför lyssna på andra när man kan prova själv?

Kommentar

• Glawe
                              • feb 2007
                              • 2126

Tack för svaret. Skönt att höra är inne på samma spår som mig :

Jag har fick hem en sånhär igår: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2160

Köpte samtidigt ett 2 cells 1000mah acce. Testade den igår på bänken och det fukade finfint

Jag hade dock tänkt köra utan brytare och köra den hårda vägen med kontakten mellan ubec och lipo som brytare
                              Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

Arbetssätt...