2.4, endast skevproblem....?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

2.4, endast skevproblem....?

Har ett delikat problem märkte jag nu ikväll,
    då ett par kompisar kom över på en liten flygkväll med sina foam-Cessnor.

Min radio el mottagare har fått spunk !?
    När jag drar höger skev, går servot som det ska, men bara till jag drar ca 75%, sen går det tillbaks en bit, sen ger det fullt igen. Vänster skev funkar perfekt.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=oUsiDN9nx54"]YouTube - futaba 2.4 G issue ?[/ame]

Detta beteende sker oavsett modell, med nya o gamla servon, vanlig- eller "elevon"-modell, ett eller två skevservon, (bara kanal 1, resp kanal 1 + 6).
    Har en Futaba 6EX, med en R606FS-mottagare.

Med de kärror där jag har dubbla skevservon, eller elevon-mixning, reagerar båda servona likadant på höger skev, med dessa "kuggningar" men funkar finfint på vänster skev....

Misstänker mottagaren, då jag hela tiden flyttar över den mellan mina olika plan, (fasst-mottagarna e ju så j-la dyra), med loss-plockning av servokontakter varje gång, vilket säkert sliter på mottagaren ?
    Tagit isär "skalet" på mottagaren, men ser inga skador i lödningar, antennkontakter, på kretskortet osv.....

Idee´r mottages tacksamt, då jag är markbunden just nu, pga detta....:bawling:
    Senast redigerad av jocke1963; 2008-09-03, 00:19.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”
  • mds
    • sep 2007
    • 524

hej jag är ingen expert men kan det inte sitta i porten på den spaken på radion??
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Kommentar

• sm3xrq
      • sep 2007
      • 320

instämmer. det låter ju onekligen som att potten i spaken är dålig.
      Har det motor så går det att få det att flyga
      Frågan är bara hur bra

Kommentar

• jocke1963
        • dec 2007
        • 2709

Ursprungligen postat av sm3xrq
        instämmer. det låter ju onekligen som att potten i spaken är dålig.
        "potten", är det potentiometer du menar då ? :huh:
        bara att skruva isär o byta ut den eller kan man serva den på nåt sätt ?

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Hej,
          Har du garanti kvar på sänadaren så tala med Futaba-service i Sverige.
          Skall potten bytas utanför garantin så kan du givetvis också skicka in sändaren till Futaba-service - tror inte det blir speciellt dyrt men det kan du ju kolla före.
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ringde Kaj på Futaba-service i Västerås, en mycket trevlig man, som tyckte jag skulle testa lite saker innan jag skickade in den....

Dels blåsa rent den potten med tryckluft, då det tydligen kan bildas kol-damm inne i pottarna, som gör att det blir lite dålig kontakt, dels sitta en kväll framför teven o dra spaken fram o tillbaks..
            (ja, radiospaken alltså, inte nå´n annan spak... )
            Som sista utväg droppa några små droppar 5-56 i potten, men väldigt försiktigt.

Men det räckte med att skruva isär skalet och använda tryckluften, så nu funkar den finfint igen. :thumbup:

Edit, lägger till lite info om Futaba-service:

Om anläggningen behöver skickas in för service notera följande:
            • problemets art och omständigheter
            • lista vad som skickats in och vad som skall repareras
            • namn, adress och telefonnummer
            • vid åberopande av garantireparation, bilägg kopia på kvittot/garantibevis
            FUTABA service
            Hägersborgsvägen 2
            S-723 55 VÄSTERÅS
            Tel: 021-205 15 (kvällstid)
            Senast redigerad av jocke1963; 2008-09-08, 01:07. Anledning: La till info....

Kommentar

Arbetssätt...