Kondensatorer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Dessa kondingar är främst i Futabas fall framtagna för bilåkare i EL klasserna. Anledningen är att då man gasar ut på en raka eller ur en kurva så kan motorn dra rejält med ström och kör man med som alla gör en ESC där man nyttjar BEC kretsen så kan det förekomma en snabb dipp vilket för mottagaren att boota om, därav har Futaba tagit fram denna lösning med konding för att lösa ett reellt problem.

Det är därmed inte sagt att man måste ha dem i sin flygplan Däremot har jag själv erfarit i min MPX Blizzard att vi gynnsamma förhållanden så kan setupen dra ström och mottagaren slockna, vid detta tillfälle ha nog en konding räddat min Blizzrd. Kör man el setuper och nyttjar BEC i reglaget skall man ha klart för sig vad detta kan innebära för problem. Var ju en heli kille som fick erfara liknande problem med ett Align reglage varpå man klagade på Futaba mottagaren. De flesta sakerna går att reda ut och få en förklaring på om man tänker till hur sakerna egentligen fungerar och vad det är till för.

Jag vill nog hävda att rätt använd till det är tänkt så är det en bra lösning.

Många pratar powerboxar å diverse utr runt omkring men de löser inte alltid problemen så att tro att denna konding löser alla världens problem är nog att hoppa över ån efter vatten. Den är framtagen främst för bilåkare, flygare som använder den i el setupper kan bli hjälpa. Bäst är som skrivet ovan kan man använda separat ack är det den bästa lösningen, har man som jag trångt i modellen så ja kondingen kan vara den enkla lilla lösningen
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Tittar vi på el-bilåkare så har väl 1:12-klassen bara 4 celler i NiMh-acken och det är ju ett annat utgångsläge än för oss elflygare som sällan har så låg utgångsspänning i våra ackar. Så där kan jag förstå problemet vid stora strömuttag. Men med en bra switchad BEC och avsevärt högre ackspänning så bör det inte vara något stort problem för oss flygare. Sen kan man ju som sagt ha en bra, separat mottagaracke och då bör problemet vara helt överspelat.
      Åter - tänk över installationen och välj lämpliga komponenter för den driftsituation ni har i maskinen.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Intressant tråd! Har upptäckt att dom flesta ackvarnare är som julgransljus när man rör servona. Inte direkt pålitligt. Men tillika har jag märkt att det är olika beroende på vad
        man har för mottagare. För vissa mottagare är det klockrent en LED som lyser när man
        röjer med spakarna, och i andra mottagare så blinkar alla LEDar frenetiskt. Men så länge
        alla blinkar så har inte mottagaren dött. Den har dött (för mig) endast när jag rört på
        spakarna då ackvarnarens sista LED stått på rött. Om jag minns rätt... Är väl månne
        en konding i dom mottagarna som inte får ackvarnare att flippa ur.

Hur snabbt laddar en konding upp då? Det kommer ju strömspikar varje gång man rör
        servona (med belastning).

Hur har stora pojkarna som flyger 3m+ aerobatik med massor med 24kg-servon?

Någon som föresten har skild matning till mottagaren och skild till servona?
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr X
          • apr 2007
          • 1055

Fördelen med en konding är att den så enkelt kan flyttas mellan olika flyg.
          En konding till alla flyg låter ju perfekt och enkelt att ha kopplad till mottagaren.

Bara att plugga i men nyttan av det hela lär det twistas om.
          RC Åland
          RC Åland på facebook
          På tok för många flygande saker.

Kommentar

• DrHanke
            • maj 2006
            • 5249

Ursprungligen postat av Mr X
            Fördelen med en konding är att den så enkelt kan flyttas mellan olika flyg.
            En konding till alla flyg låter ju perfekt och enkelt att ha kopplad till mottagaren.

Bara att plugga i men nyttan av det hela lär det twistas om.
            Jo nyttan kan det ordas om i år... Jag tycker så här att känner man sig nöjd och vill ha en konding för det hjälper så sätt i den. Huvudsaken är att man som pilot känner sig säker med modellen :thumbup:
            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Mr J
              • maj 2006
              • 4130

Var hittar man dessa kondingar?

Jag har lite problem med en elkärra, fartreglagen bootar om lite då och då... har man bra höjd är det inga problem, bara att dra ner gasen, vänta lite och sen fortsätta flyga. Men om man ligger på 40cm och någon står och varvar en bensinare i depån så att man inte hör det, då är man torsk...

Kanske kondningarna kunde hjälpa?
              /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• kenneth67
                • jun 2007
                • 2545

Conrad: Ditt självklara val för teknik & elektronik ✓ Över en miljon produkter och 650 varumärken. ✓ Snabb leverans & personlig service. ✓ Upptäck vårt sortiment och beställ idag »

under komponenter/byggsatser finner du massor om du skall löda en själv !
                FM extra 300s 60size
                black horse extra 300s 46 size asp46
                giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                p51 pylon (modeltech) TT36pro
                V-MAR cap 231 ex asp120
                jamara corsair os90fs
                ultimate elite series .40 ST51rc
                Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Mr X
                  • apr 2007
                  • 1055

Bara att plugga i har ÖMH
                  RC Åland
                  RC Åland på facebook

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Hej,
                    Assans lösning:

Verkar ju rätt enkelt att löda ihop själv för den som absolut känner behovet.
                    Kan även inhandlas i England för ca: 3 £ - http://www.brchobbies.co.uk/?page=sh...dditem&item=52
                    Hälsningar
                    Roger

Kommentar

• FDog
                      • jan 2007
                      • 56

"extra omsorg på installationen och att ha bra kontroll över sin strömförsörjning"
                      Helt rätt men om man kikar i vissa kärror på träffar så kan man ju undra,
                      men jag är nog helt säkert arbetsskadad, vill ha det lite snyggare.

"Konding vid servot eller ansluten på "strömförsörjningslisten" på mottagaren - kan det vara nån avgörande skillnad "
                      om man har problem så kanske, momentant så drar ju en serie motor mest ström när den står stilla i starten och då får man ju max spänningsfall i kablarna som går dit och därifrån.
                      Om man vänder på det, så ju längre kablar desto mindre påverkan på mottagaren.

"Och en frisk ack är väl krasst inte annat än en rejäl elektrolytkonding"
                      Helt rätt, men hur snabb är en ack i jämförelse med en konding?
                      Jag vet inte, har inte mätt, men kondingen sitter vid servot.
                      Acken har kablar emellan och tappar spänning där så GROVA kablar är bra.

"men nyttan av det hela lär det twistas om"
                      jovisst det är det vi gör nu, men det är omöjligt att säga att just i det ögonblicket jobbade konding, för när den gör det eliminerar den felet.

Vissa spänningsaggregat kan vara känsliga för RF som man kan åtgärda med en keramisk konding på 0,1 myF tvärs över polskruvarna, har lött in några under mina dar.

Schemat är klart, hoppas att jag kan få in det, ser ut att vara lite enklare nu.

Håller helt med övriga, gör man rätt och tänker sig för så borde det inte behövas sånt här elektroniskt finlir.

/Allan
                      Bifogade filer

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Hej Fdog och alla andra,
                        Börjar säkert bli lite tjatig men min ringa åsikt är att börjar man att löda in kondingar direkt på servot (vid servot) så tror jag att man tillför mycket större felkällor än om man låter bli servokablarna. Jag har liksom du Fdog sett alldeles för många märkliga elektriska kopplingar för att jag skall våga rekommendera en sån lösning. Visst - det finns ett antal flygare som är mycket duktig på det elektriska men många - även elflygare - har väldigt lite kännedom om ens grundläggande ellära. Så skall ni använda konding-lösningen - köp i så fall en färdig "sladd" om ni inte till 100 % vet vad ni ger er in på. Alltså - undvik att manipulera servosladdarna - det kan vi överlåta till de som verkligen vet vad dom sysslar med.
                        Jag var också med på den tiden då alla servokontakter var lödda och inte pressade och jag kan säga att en av de större säkerhetsförbättringarna inom RC-världen var just övergången till kontaktpressning. Innan var det mycket vanligt att sladden gick av strax utanför där lödtennet upphörde. Visserligen hade vi ju inte krympslang på den tiden men ändå - undvik lödningar på servosladdar... Och vad ännu märkligare var - vi flög våra .60-kärror "hela dagen" med en ynka 450 mAh NiCd-ack i kärran och utan tillstymmelse till spänningsvakt.. Ok - detta var kanske ett litet slag under bältet men så var det trots allt.
                        Hälsningar
                        Roger

Kommentar

• Mr X
                          • apr 2007
                          • 1055

Ursprungligen postat av McRegor
                          Och vad ännu märkligare var - vi flög våra .60-kärror "hela dagen" med en ynka 450 mAh NiCd-ack i kärran och utan tillstymmelse till spänningsvakt..
                          Roger
                          och så säger man att tekniken går framåt hela tiden, sneglar just nu på min 5000 mAh lipoack till bensinaren.

Man undrar ibland när folk säger att nu var det en störning igen när dom flyger.
                          Tidigare med dom gamla sändarna förstår jag men nu börjar man också klaga på 2,4G
                          Med en konding tror man att störningarna är bortta och då flyger man bättre.
                          Tänk vad en liten konding kan rädda världen :stupido2:
                          RC Åland
                          RC Åland på facebook

Kommentar

• Michael
                            • maj 2006
                            • 1742

Jag råkade köpa en Corona 8-kanalsmottagare (V.2) och kunde inte låta bli att testa hur låg spänning den klarade av. Resultat: Ner till 2,94 V fungerade mottagaren utan mankemang. Det gick utmärkt att starta om och att binda mottagaren att vid denna spänning. Jag testade också hur mycket ström jag kunde plocka ut från en ett år gammal mottagarack (NimH-ack på 2100 mAh, 4,8 V). Det visade sig att vid ett strömuttag på 15 A som varade 10 s. hade jag fortfarande 3,3 V spänning från acken (mätt vid anslutningskontakten in till mottagaren).

Jag flyger lungt vidare utan kondensator.

/Michael

Kommentar

• Krille
                              • maj 2006
                              • 1184

Ursprungligen postat av Michael
                              Jag råkade köpa en Corona 8-kanalsmottagare (V.2) och kunde inte låta bli att testa hur låg spänning den klarade av. Resultat: Ner till 2,94 V fungerade mottagaren utan mankemang. Det gick utmärkt att starta om och att binda mottagaren att vid denna spänning. Jag testade också hur mycket ström jag kunde plocka ut från en ett år gammal mottagarack (NimH-ack på 2100 mAh, 4,8 V). Det visade sig att vid ett strömuttag på 15 A som varade 10 s. hade jag fortfarande 3,3 V spänning från acken (mätt vid anslutningskontakten in till mottagaren).

Jag flyger lungt vidare utan kondensator.

/Michael

Som jag sa innan. Problemet med att tappa spänningen ligger inte när man kör med en ack direkt inkopplad i mottagaren. Utan problemet kommer när man kör med ett fartreglage med inbyggd BEC krets som inte orkar leverera strömen som krävs när alla servon jobbar på max.
                              //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                              Helikopter: T-rex 700 DFC,
                              Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

Arbetssätt...