Inköp av ny sändare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Ursprungligen postat av Curpling
    Svågern min kommer också att köpa en ny, dock lägre budget, max 2000:-
    Då han vill börja modellflyga han också, så det är en bra fördel om det finns vettiga trainer "funktioner" i.....
    DX8:an verkar ju ha en massa fiffiga Trainerfunktioner, se manualen här:

Sen köper svågern en DX6i, finns ju till bra pris lite överallt nu, runt 17-1800:-

Futaban verkar ha liknande finesser, då kan ju svågern köpa en 6EX 2.4Ghz,
    oxå den finns ju till bra pris lite överallt nu, oxå 17-1800:-

The DX8 features a programmable trainer function with three trainer modes. The transmitter assigns the trainer function to the trainer button. The function activates when the switch is depressed and one of the three trainer modes is selected. The three trainer Modes include:
    Inhibit
    In Inhibit you can use the transmitter as a slave only. However, the slave transmitter must have the same programming as the master (e.g., servo reversing, travel adjust, sub-trim, trims).
    Programmable Master
    With Programmable Master you can program the transmitter to transfer any or all channels when you activate the trainer switch. This is ideal for beginners so the student learns control of individual channels (aileron only for example) while the trainer maintains control of all other channels.
    Note: When Programmable Master is selected for the master transmitter, all settings for the slave transmitter (i.e. Servo reversing, wing type, Sub trim, Travel Adjust, Mixing, etc.) must match the master’s transmitter programming. If two DX8’s are being used simply copy and transfer the model memory using the SD card from the master’s model to the slave. The slave transmitter is then programmed to inhibit in the trainer screen.
    Pilot Link Master
    When Pilot Link Master is selected the slave transmitter has control of the stick function only (aileron, elevator rudder and throttle) while the master maintains control of all other channels and functions including D/R and switch positions. This is ideal for complex models as the master maintains control of all secondary functions and controls all other channels.
    Slave
    Use Slave mode when flying with the DX8 as a slave when the master radio has activated its Pilot Link. In this case, there is no need to match programming between the slave and master transmitter.

”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Eftersom Minicars troligen är den enda svenska importör som bemödar sig med att översätta manualerna till svenska så kommer här länkar till 8FG - http://www.minicars.se/service/manua...ba/8FG_SWE.pdf och 6EX - http://www.minicars.se/service/manua...X_2_4G_SWE.pdf
      Även om inte alla har behovet av svenskspråkiga manualer så tycker jag i alla fall att dom skall ha "cred" för detta !
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• knas
        • okt 2006
        • 206

Jag har en DX8 på gång jag med, så min JR 9X2 med spektrummodul kommer antagligen komma ut på försäljning om någon vecka eller tre beroende på hur snabbt jag får DX8:an

Kommentar

• Kenna
          • maj 2006
          • 233

Vad menar du med att JR valt att gå sin egen väg framledes..??

Ursprungligen postat av McRegor
          Hej igen,
          Hittade just länken till den artikel som beskriver "problemet" med att Spektrum-systemet emellanåt väljer två "kanaler" som är väldigt nära varandra och därmed kan orsaka total utslagning av systemet om man har extrem otur med en störning - http://www.rcmodelreviews.com/dsm2flaw.shtml
          Även om jag är Futaba-flygare så har jag svårt att tro att detta är något stort problem i vår verklighet men det är otvivelaktigt en svaghet i systemet. Kanske därför JR valt att gå en egen väg framledes...
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Den nya 7-kanalaren som JR har annonserat XG7 är ej kompatibel med DSM2. XG7

m.v.h. //Fredrik
            fredrik

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Det är riktigt att JR kommer med ett eget nytt 2.4 GHz-system som inte är bakåtkompatibelt med vare sig tidigare JR- eller Spektrumsystem. Man har antagligen lärt sig läxan efter allt bök i USA där Spektrums system fått ta en hel del skit, inte minst efter att "ägaren" Horizon gjort en del märkliga uttalanden. Kanske betyder det på sikt att JR och Spektrum bryter sitt samarbete. Hittills har ju uppdelningen varit att Spektrum tagit hand om 2.4 GHz-system med 8 kanaler eller mindre, medan JR själva haft systemen med 9 kanaler eller mer. Det svider säkert i plånboken för JR eftersom de stora volymerna finns bland i klassen 8 kanaler och därunder. Genom att komma med ett nytt system kan man kringå avtalet med Spektrum och själva ge sig ut på "budgetmarknaden" samtidigt som man kan komma ifrån de påstådda problemen (sant eller osant låter jag vara osagt) DSSS-tekniken man hittills använt.

Här är det första JR-systemet med den nya 2.4 GHz-systemet som givetvis har telemetrimöjlighet:
              Senast redigerad av Michael; 2010-09-12, 18:11.

Kommentar

• Kenna
                • maj 2006
                • 233

Hittade lite trådar om ämnet. Vi får väl se om JR tänker släppa DSM2 framöver eller om det är en sändare för bla den Japanska marknaden där dom inte tillåter DSM2 och där de nu har DSM-J som däremot uppfyller de inhemska kraven.

Kommentar

• Curpling
                  • sep 2010
                  • 115

Nu börjar det faktiskt att luta åt auroran... kände på futaban idag, och var inte helt nöjd med hur den låg i handen,
                  spektrumen var trevligare.... men har inte haft möjlighet att känna på auroran, med det verkar som att auroran är väldigt trevlig att hålla i... någon som kan bekräfta detta?
                  Senast redigerad av Curpling; 2010-09-12, 20:38.
                  :crazy_pilot: Flygplanen står som spön i backen... :crazy_pilot:

Kommentar

• knas
                    • okt 2006
                    • 206

Jag har klämt på en Aurora när jag ställde in en heli åt en flygkollega. Jag flyger med tumme/pekfinger och min uppfattning var att det var lite trångt mellan switcharna upptill, jag har alltid mina andra fingrar där i beredskap så att säga. Annars kändes den helt okej att hålla i. Tyckte det var tufft med touchdisplayen också faktiskt. Dock vet jag inte hur den känns att flyga med i större utsträckning.

Kommentar

• Curpling
                      • sep 2010
                      • 115

Ursprungligen postat av knas
                      Jag har klämt på en Aurora när jag ställde in en heli åt en flygkollega. Jag flyger med tumme/pekfinger och min uppfattning var att det var lite trångt mellan switcharna upptill, jag har alltid mina andra fingrar där i beredskap så att säga. Annars kändes den helt okej att hålla i. Tyckte det var tufft med touchdisplayen också faktiskt. Dock vet jag inte hur den känns att flyga med i större utsträckning.
                      Tackar Flyger också med tumme/pekfinger.... men jag har ganska små händer...
                      Någon som vet om någon av dom andra hitec sändarena känns ungefär likadan som auroran?

Kommentar

• Heda
                        • sep 2006
                        • 312

Hej

Jag fick hem min Aurora i slutet av förra veckan, ligger kanon i handen. Hade en optic 6a innan å då känns denna lite deluxe att hålla i.

ang, tajt mellan switcharna upptill så lade jag märke till det men känns inte som ett problem, annars kanon. Superlätt att progga utan att man lär läsa i manualen Har inte hunnit provflyga den än, kändes som spakarna var lite kortare än på optic 6an men det var ju bara skruva upp en bit

skoj med telemetrin, orginal ser du mottagaracc volt i disp. sen finns ju massa jox att köpa till gps, varvtal, 4olika tempmätare osv........... skoj med lite annat. Jag valde mellan dx8an och auroran, men det blev A. Köpte även till en liten usb-dosa för en 200ing så man kan uppdatera mjukvaran både i mottagare, sändare och modulerna.

Trodde det skulle vara lite plåttrigt med touchdisp men det gick kanon, liten fin pekpenna som följer med.

skoj!!
                        /Heda

NYBÖRJARE
                        Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
                        Raptor 30 noooobie !

Kommentar

• Curpling
                          • sep 2010
                          • 115

Ursprungligen postat av Heda
                          Hej

Jag fick hem min Aurora i slutet av förra veckan, ligger kanon i handen. Hade en optic 6a innan å då känns denna lite deluxe att hålla i.

ang, tajt mellan switcharna upptill så lade jag märke till det men känns inte som ett problem, annars kanon. Superlätt att progga utan att man lär läsa i manualen Har inte hunnit provflyga den än, kändes som spakarna var lite kortare än på optic 6an men det var ju bara skruva upp en bit

skoj med telemetrin, orginal ser du mottagaracc volt i disp. sen finns ju massa jox att köpa till gps, varvtal, 4olika tempmätare osv........... skoj med lite annat. Jag valde mellan dx8an och auroran, men det blev A. Köpte även till en liten usb-dosa för en 200ing så man kan uppdatera mjukvaran både i mottagare, sändare och modulerna.

Trodde det skulle vara lite plåttrigt med touchdisp men det gick kanon, liten fin pekpenna som följer med.

skoj!!

Tackar. Jo, jag har nog bestämt mig för en Aurora, nu skall man spara lite till och sedan shopping Tack alla för goda råd.

Kommentar

• Heda
                            • sep 2006
                            • 312

Kolla bilderna, verkar skoj med telemetrin. Då får man ju en hygglig uppfattning om hur långt bort/högt upp man flyger. Något för jultomten att ge till mig
                            /Heda

NYBÖRJARE
                            Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
                            Raptor 30 noooobie !

Kommentar

• Petrik59
                              • jan 2008
                              • 80

Jag håller på Futaba T8FG, har en själv och trivs kanon med den.
                              Annars tycker jag de nya Multiplex sändarna verkar jäkligt fina till bra pris.
                              Pelle på autoparten har själv testkört ett tag och är jäkligt imponerad.
                              Multiplex Cockpit SX, med 7-kan mottagare OCH TELEMETRI för 2.695:- http://www.autopartner.se/multiplex-...542-c-121.aspx
                              Billigt för så så mycket radio.
                              Hada jag inte redan haft T8FG sedan ett år hade det nog blivit en Multiplex.
                              Han har även Multiplex Royal Pro 9 med Light mottagare och Multiplex Royal Pro 16 med Mottagare

Kommentar

• Curpling
                                • sep 2010
                                • 115

Ursprungligen postat av Heda
                                http://www.fast-lad.co.uk/store/pn55...o-p-11901.html

Kolla bilderna, verkar skoj med telemetrin. Då får man ju en hygglig uppfattning om hur långt bort/högt upp man flyger. Något för jultomten att ge till mig
                                KAN INTE VÄNTA! Spara spara spara
                                Dom där leksakerna skall bli väldigt kul att leka med! Mohahahaha

Kommentar

Arbetssätt...