Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trocka
    • jan 2007
    • 17

Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,

Oklart
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör

• nov 2009
    • 1915

Ursprungligen postat av trocka
    Oklart
    Nej, inte alls oklart. Enklast är att titta på https://www.faltregister.se

Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 618

1973 behövde jag inget certifikat för att flyga min första Graupner Taxi med tre kanals proportioalstyrning med tre kanaler, en Hinode från Japan (ganska fult byggd av mig som pojke) med en 6,0 ccm glödstiftsmotor (brutalt överstor och utan ljuddämpare, som inte fanns då).

Servona var jättestora :=)

Idag skulle man kanske behöva licens för att starta motorn, eftersom den kan skada lilla fingret, skulle man göra ett fel, eller skada hörseln.

Jag började med linflyg och fick mina hack i fingrarna med betydligt mindre motorer, också helt utan licens.

Men Ej, du behöver ingen licens.

Jag har blivit nära att bli träffad i huvudet, men jag anser dock att ingen licens behövs.
      Senast redigerad av BJS; 2021-04-01, 23:23.

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 618

Om certifikat eller licens

Jag kan utföra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomföra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet först. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
          • 334

Ursprungligen postat av BJS
          Jag kan utföra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomföra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet först. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?
          Att man kan flyga är inte relevant för att få ett cert.

Kommentar

• pgrts
            • jun 2006
            • 2017

Certifikat är väl inte ordet -
            Operatör med nummer får man via TS - för en peng varje år - samma för Modellflyg som Drönare.
            Drönarkort - Modellflyg räknas som drönare - för att flyga utanför godkända modellflygfält krävs samma Drönarkort oberoende om det har vingar eller eller rotorer.

Kommentar

• Ebentar55
              • jun 2012
              • 39

Drönarkortet är det ett fysiskt kort som skickas hem eller är det nåt som man ska ha i telefonen :stupid:

Kommentar

• pgrts
                • jun 2006
                • 2017

Ursprungligen postat av Ebentar55
                Drönarkortet är det ett fysiskt kort som skickas hem eller är det nåt som man ska ha i telefonen :stupid:
                Det skickas inte ut.
                Men du kan så klart skriva ut det om du vill.
                Det finns alltid på TS drönarsida under din profil som du når med bank-id.

Kommentar

• Ebentar55
                  • jun 2012
                  • 39

Okej tack!

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2662

Modellerna ska vara märkta med din operatörsid om du flyger utanför fält. Det kostar 50 kronor och tog 20 minuter att få "drönarkort". Eftersom det bara är bokstäverna SWE följt cirka 13 siffror o bokstäver kan det vara bra att också skriva namn o telefonnummer ifall man får hjärnsläpp eller nån typ av styrproblem.
                    fredrik

Kommentar

• andWho
                      • nov 2007
                      • 549

Ursprungligen postat av freddan_6
                      Modellerna ska vara märkta med din operatörsid.
                      Ändrade din första mening. Modeller ska alltid vara märkta, oavsett var de flygs. Det är drönarkortet som behövs om du flyger utanför godkänt klubbfält.
                      /A

Kommentar

• Friyflygaren
                        • mar 2021
                        • 9

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
                        Att man kan flyga är inte relevant för att få ett cert.
                        Så det har inget med säkerhet att göra alltså? Kanske bara ett sätt att utöka byråkratin och kanske dra in lite mer skattepengar låter det som.

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Som sagts många gånger tidigare: Begreppet certifikat förekommer inte inom modellflyget. Flyger man på godkänt modellflygfält (och följer lokala regler) krävs endast att modellen är märkt med operatörs-ID. Flyger man utanför godkänt modellflygfält behöver man ha "Drönarkort". Operatörs-ID och drönarkort skaffar man via Transportstyrelsens Drönarsida.
                          /Leif

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör

• nov 2009
                            • 1915

Ursprungligen postat av pernstig
                            Som sagts många gånger tidigare: Begreppet certifikat förekommer inte inom modellflyget. Flyger man på godkänt modellflygfält (och följer lokala regler) krävs endast att modellen är märkt med operatörs-ID. Flyger man utanför godkänt modellflygfält behöver man ha "Drönarkort". Operatörs-ID och drönarkort skaffar man via Transportstyrelsens Drönarsida.
                            Det är riktigt som Leif beskriver ovan. En översikt över vad som gäller bifogas som flödesschema. Den info vi fått från TS är att det kommer att gälla även från 2023. Mycket info om vårt godkännande från TS enligt Artikel 16 i drönarreglerna finna att läsa på RCFFs/SMFFs gemensamma fältregister: https://www.faltregister.se/

MVH
                            Kjell

Klicka på bilden för större version

Namn: Nya-regler_v201124-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 316,6 KB
ID: 514449

PS: TS har tidigare aviserat höjda avgifter för operatörs-ID och drönarkort fr o m 2023. De nya avgifterna är beslutade enligt tidigare förslag enligt nedan. Planerar du att ta drönarkort kan det vara lönsamt att göra det innan de nya avgifterna börjar gälla

Klicka på bilden för större version

Namn: Nya avgifter fr 2023.png
Visningar: 1
Storlek: 387,9 KB
ID: 514450
                            Senast redigerad av kjni; 2022-12-10, 20:58.

Kommentar

• Friyflygaren
                              • mar 2021
                              • 9

Med tanke på att bara några få procent tagit drönarkort så blir effekten att ännu färre tar det när det blir dyrare.

Kommentar

Arbetssätt...