Hur lågt flög de jämfört med ett vanligt modellplan? Hur långt från Jönköpings flygplats var det?
Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,
Kollaps
X
-
Ungefär 2 mil öster om Jönköpings flygplats. Jag bedömmer det till ungefär 80-100 m flyghöjd, lägre än vad sportflygplanen brukar flyga. Har tidigare sett militärhelikoptrar på ännu lägre höjd = trädtoppshöjd. Har set SK60 på samma låga höjd. Gripen har jag bara sett på högre höjd. Det är lite bebyggelse i området som man gärna väljer fastän det är utanför de restriktionsområden som finns uppåt Östergötland men man kan ha varit på väg ditåt.Kommentar
-
Då är ju det området ett som man kanske ska undvika att modellflyga i. Själv har jag på dryga 70 år bara sett ett flygplan på lågan, en Viggen i Småland på 80-talet.
Vet ej om det fanns notam där och då, men sannolikt.
Andra flygare som bryter mot 150-metersregeln får ju skylla sig själva om något händer.
Risken är dock så liten att man kan bortse från den på de flesta ställen. I synnerhet om vi håller oss under 120 meter.Kommentar
-
Det var en liknande incident hösten 2022 på ett fält i Skåne. Se https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ighlight=graff
Det var också under en militärövning och också utanför det område som var avlyst för övningen. Det var utländska piloter och det kunde ha slutat illa.Den händelsen rapporterade jag på ett luftrumsbrukarmöte på TS där också en av cheferna på flygvapnet var närvarande. Han hade inte några kommentarer....
Den händelsen rapporterades också i TS incidentregister och jag tycker att även den här händelsen bör rapporteras där. Länk till formuläret finns här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Rapportera-/
I verkligheten spelar det nog i slutändan ingen roll om vi är inblandade i en olycka - modellflygpiloter har alltid väjningsplikt även om vi inte är direkt orsakande.
MVH
Kjell NilssonKommentar
-
I trafiken och på sjön är högerregeln inte så bergfast om den som kommer från höger kör ex.vis orimligt fort, samma borde gälla i luften för oss.
Om en flygare bryter mot bestämmelserna om flyghöjd så kan man hävda att det var han som orskade kollisionen, på samma sätt som en fortkörare från höger kan bli fälld till ansvar.
Siktsträckan för modellflygaren eller den som ska lämna företräde på vägen kan vara så kort att väjning blir omöjlig.
Vi får hoppas att det aldrig behöver hamna i rätten, risken är som sagt på de flesta ställen helt försumbarKommentar
-
Aj då, har tre ggr varit på samma höjd som en fotogenblåsare, 1965 med en Lansen som "smög" upp i baken på vår båt utanför Gälle Udde i Vänern, 1977 från en höjd i Bullardalen i Bohuslän, med en F-16 (måste varit en demo-flight det året) från Halden ner mot Munkedal. En av oss hade varit fältflygarelev och han var säker på vad vi såg ner på. Slutligen, körde från Säffle upp mot Arvika, såg en smutsfläck på rutan som bara växte och blev till en rollande Viggen över dalbottnen, ca 500 m åt sidan och i höjd med vägen jag körde på. Hann dock se så mycket pga att vi möttes med ca 400-500 km/t. Undrar om Såtenäs har sin egen Mach-loop där uppe?Då är ju det området ett som man kanske ska undvika att modellflyga i. Själv har jag på dryga 70 år bara sett ett flygplan på lågan, en Viggen i Småland på 80-talet.
Vet ej om det fanns notam där och då, men sannolikt.
Andra flygare som bryter mot 150-metersregeln får ju skylla sig själva om något händer.
Risken är dock så liten att man kan bortse från den på de flesta ställen. I synnerhet om vi håller oss under 120 meter.Kommentar
-
Då är det nog bäst att du slutar modellflyga alldeles. Varning även för höga stegar.
FV-flygarna vet nog att det kan finnas modellflyg på de höjderna, men de betraktar nog även de risken för kollision som försumbar.
Dessutom har urvalskriterierna ändrats sedan dess och cowboys får ingen flygtjänst längre.Kommentar
-
Jag tycker det viktiga är att ha en försäkring typ RCFF och följer regelverket. Om jag hade hunnit filma incidenten kanske det varit någon mening med att rapportera i TS incidentregister. Det förekommer ju också ibland kraftledningsinspektioner eller mätuppdrag på låg höjd som innebär en liknande risk.Kommentar
-
Ni skulle känt smärtan på min lilla finger som 12-åring när jag lekte med en O.S 35 och jag fick ett snäpp eller bakslag på mitt finger. Fingret var starkt och höll dock, trots det hårda slaget.
Man får ett hårt slag av bakkanten av det andra bladet, det ger blod. Nu vet man icke varför.
Min son har jag dock lärt att använda startmotr, eller i alla fall chicken-stick, för hans händer vill jag ha kvar.
Min kamrats pappa blev sjukskriven när han lekte med en 1,5 ccm Webra modellmotor, jag som hanterade 6,5 ccm haha.Senast redigerad av BJS; 2023-05-29, 20:32.Kommentar

Kommentar