Kurvteknik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    Lekman!
    Det skulle vara intressant att veta hur din Catalina beter sig när du gör en skarp 90 eller 180 graders sväng på konstant höjd...en pylonsväng! Du ska göra svängen på låg höjd så att du ser hur kärran uppträder.
    Du ska alltså bara svänga med skev och höjdroder när du gör den här testen. Vill planet dyka (doppa nosen i svängen) är planet för framtungt!
    Målet är att planet ska flyta genom svängen utan att vare sig dyka med nosen eller hänga med häcken och du ska inte behöva göra några korrigeringar alls vare sig med höjd eller skevrodret och definitivt inte med sidrodret.

Det här testet jag gör med alla mina plan, pylonkärror såväl skala och sport och jag kan försäkra dig att ingen av mina kärror hänger med häcken trots att jag bara svänger med skev och höjd.
    Bifogade filer

Kommentar

• Hägle
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • okt 2007
      • 169

Hej Lekman,

Jag har en Catalina på 2,45m i spännvidd och har samma erfarenhet som du, att jag måste ge korsade roder.
      Känns knepigt då jag inte har erfarenhet av så stora plan, men det känns flygbart och kul att spaka den.

Hur stort är ditt?

MVH Tomas

Kommentar

• LIP
        • maj 2006
        • 1315

Har en gång i ett fullstort plan som jag fick spaka lite själv fått kritik från piloten.... -Kör inte med spinnroder sa han!

63-64 när jag låg i Ljungbyhed på flygutbildning med Saab Safir fick jag lära mig att spinnroder var fullt höjdroder och fullt sidoroder, skevroder var aldrig inblandat när vi skulle spinna.

/Lasse

Kommentar

• lekman
          • okt 2008
          • 330

Hej
          Jag har två Catalinor , en Dynam o en Guanli. Den senare kan man kanske beskriva som Kinesisk-billig (även om Dynam också väl kommer från Kina). De är ungefär lika stora 1470 o 1380 i vingspann, men Dynam är betydligt tyngre. 1300 g mot 700 – 780 g. Med den tyngre , Dynam, tycker jag inte att det funkar så bra att huvudsakligen svänga med skev/höjd o ha lite sido för att försöka få det att se snyggare ut. Vid låg fart (jag tycker om låg fart, tror jag) tappar den höjd för mycket. Jag har fått börja svänga lite mer plant, att använda sidoroder mer o inte fokusera på skev/höjd som jag gjort mer med lättare plan jag har. Därav upplevelsen att behöva stötta, tillbaka med skevrodren under svängen.
          /Lars

ps: jag ska surfa lite på nätet om Pylonsväng
          Senast redigerad av lekman; 2012-10-29, 14:26.

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1490

Hej!
            Det är subtila grejer vi snackar om så med ord kan det vara lite svårt att beskriva och ge tips. Men jag ska försöka.
            Min Kyosho Catalina med som har en spännvidd på ca 174cm och som väger 1,7kg (har för mig det iallafall, det var minst 10 år sedan jag vägde den) går att fås att flyga lika långsamt som en högvingad trainer (ca 20km) och den svänger helt stabilt med bara skev och höjdroder.Den hänger inte med häcken, behöver inte motskev i svängen och tappar inte höjd.
            Den beter sig kort sagt likadant som en vanlig högvingad (och lågvingad med) trainer. Hur stabil som helst med andra ord!

Jag har under de år jag flugit och bedrivit flygskola råkat ut för att folk kommit med flygplan som inte svängt bra. Deras flygplan har svängt dåligt och betett sig allmänt konstigt. Modellerna har vid kraftig sväng t.ex åt vänster plötsligt svängt åt höger. När jag landat deras plan och tittat närmare på vingarna så har problemet visat sig vara skeva vingar.

Kan det vara så att din Catalina inte har "wash-out" i vingarna eller att skevrodren "hänger"?

Kommentar

• lekman
              • okt 2008
              • 330

Jag kan kolla hur skevrodren egentligen står på den. Att den inte har nån "wash-out" är jag ganska säker på. Den har klippt omkull dramatiskt en gång när jag (som vanligt) försökte köra som om den var en seglare (har börjat lära mej nu, att hålla fart alltså). Den lättare, som bara väger ca 700 g, det är den jag kör mest. Den har inte heller den nån vingskränkning, men skevrodren står upp en aning, som väl kan fungera som alternativ till det. Det är den jag kommit på mej att vilja svänga med hyfsat mycket sidoroder, o kontrollera lutningen med skevroder.
              /Lars

Kommentar

• Michael
                • maj 2006
                • 1742

Det tycks som om denna tråd växlat över från att diskutera den ursprungliga frågeställningen om det för vissa flygplan behövs motskev för att bankningsvinkeln inte ska öka under en sväng, till att diskutera frågan om vilken rodergivning som behövs för att flygplanet ska svänga rent. Den sistnämnda frågeställningen handlar mestadels om behovet av att kompensera för skevrodrens sekunderna verkan (skevroderbromsen) med ett lagom stort sidroderutslag och /eller differentierade skevroderurslag. Skränkning av vingen (washout) har ganska liten inverkan härvidlag.

Kommentar

• jaka
                  • maj 2007
                  • 1490

Hej!
                  Frågan handlar väl om att hjälpa en modellflygare som tycker sig ha problem med en viss kärra!

Lekman!
                  Du bor inte i stockholmstrakten? Gör du det är du välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare så kan jag hjälpa dig trimma in kärran.

Hälsningar!
                  Jan K
                  Väsby Modellflygare

Kommentar

• kristianb
                    • jun 2007
                    • 92

Förlåt en försiktig kommentar... tror kanske att vi pratar förbi varandra här.
                    Om jag tolkar ursprungsfrågeställningen rätt inbegriper den flygning i låg fart och en del sidrodergivning. För högvingade modeller och modeller med v-form medför sidrodergivning samtidigt ett rollmoment. Det är därför även sidrodermodeller lutar när de svänger. Skevroder i början kan naturligtvis snabba på bankningen men sid-och skevroder tillsammans kan bli för mycket rollmoment och då är definitivt det rätta att gå tillbaka med skevrodren, i vissa fall kan säkert en aning motskev vara helt okej. (Att begränsa lutningen med sidroder är naturligtvis helt fördärvligt om farten är låg, då hamnar vi snabbt i spinnroder-mode!)
                    Att flyga som Janne, i god fart, utan att blanda in sidroder är naturligtvis också möjligt och fungerar i de allra flesta fall. Ser det och känns det bra är det rätt. Att det sen finns vissa drögiga modeller som man måste pressa runt med alla roder man har är en annan sak.
                    Diskussionen om att flyga rent är lite hypotetisk, ingen av mina piloter har nånsin klagat! (Även om jag ganska ofta är väldigt glad att jag slipper sitta i modellen!)
                    Allt är rätt så länge det ser okej ut!
                    Och ser det inte rätt ut är det både kul och intressant!
                    KristianB
                    (Som försöker styra med alla roder samtidigt för det har Pär Lundqvist skrivit i Allt om Hobby är bra!)

Kommentar

• lekman
                      • okt 2008
                      • 330

Jaka, Det hade varit kul att komma förbi Väsby med planen, men jag är inte i Stockholmstrakten nuförtiden. det var många år sen, när jag pluggade men nu är jag förpassad till skogarna i värmland. Flyger över hyggen o på skogssjöar....
                      /Lars

Kommentar

• Magoozi
                        • jul 2007
                        • 242

Det kanske bara är jag , men jag tänker inte på hur jag rör fingrarna när jag flyger. Svänger jag och ser kärran banka för mycket så bankar jag tillbaka. Mitt tips är att inte tänka så mycket, flyg istället!

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Jag har läst två artiklar om hur man flyger med roder. Speciellt den andra artikeln är grundlig och som jag uppfattar det bra.
                          1) http://www.airbum.com/articles/ArticleRudder.html
                          2) http://www.troybuiltmodels.com/ns/le...x.shtml#rudder

mvh //Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...