Vilket inomhusflygplan ska man välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bogieboy
    • feb 2011
    • 1054

men man kan väl köra med en ykabel? jag rotade lite i låderna nu och hittade två HXT500 5grams servon borde väl funka till skev. Sen har jag ett Hobbywing 10A fartreglage så det blir ju bra och till sida och höjd får det bli nio grams servon vad tror ni om det?
    http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• Rille Stark
      • jun 2011
      • 410

Jag tror att det räcker med 5 grams även på sida & höjd. Då sparar du lite vikt.
      Det är bättre att använda mixen i radion än y-kabel om du har 6 kanaler eller mer.
      Då kan man justera så att rodrena går lika långt åt båda håll även om installationen inte blev helt perfekt. Man kan även ställa differential vilket får modellen att rolla rakt. Dessutom kan man prova klaff och reflex & det är ju kul!

Kommentar

• bogieboy
        • feb 2011
        • 1054

Sv: Vilket inomhusflygplan ska man välja?

Ursprungligen postat av Miracle
        Jag tror att det räcker med 5 grams även på sida & höjd. Då sparar du lite vikt.
        Det är bättre att använda mixen i radion än y-kabel om du har 6 kanaler eller mer.
        Då kan man justera så att rodrena går lika långt åt båda håll även om installationen inte blev helt perfekt. Man kan även ställa differential vilket får modellen att rolla rakt. Dessutom kan man prova klaff och reflex & det är ju kul!
        Ok jag kör med frsky och har bara dom små 4 kanals motagarna sen ett par 8 kanalare. Och vill slippa köra 35mhz där har jag visserligen en fem kanalare. :-P

Reflex får du gärna förklara har jag inte hört talas om tidigare?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 4

Kommentar

• Rille Stark
          • jun 2011
          • 410

Reflex är motsats till klaff så tillvida att båda rodrena går uppåt. Används annars mest inom segelflyg, men blir ju klaff när planet flyger inverterat.

Kommentar

• bogieboy
            • feb 2011
            • 1054

Om jag plockar av höljet på en 8 kanalare blir den i och försig ganska liten och lätt.

Skickat från min GT-I9100 via Talarstol 5

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej,
              Du ville ju ha något lätt och riktigt långsamgående så då skall du nog välja utrustning noga och undvika extragram - speciellt som planet är ett EPP-plan som redan därmed är tyngre än motsvarande depron-kärra.
              Välj bättre servon än HXT500 om du vill ha i alla fall lite precision i flygningen. Och med starka 5 g-servon (som verkligen väger 5 g och inte t ex 7 g om du vill hålla nere vikten)) så är jag rätt säker på att ett enda räcker till skeven också - det gör det utan problem i min Yak Crack Lite i alla fall. Vill man ha välflygande och långsamgående inomhuskärror så måste man bygga noggrant och välja lätt utrustning och sen installera utrustningen på ett bra sätt.
              Du kan ju läsa denna tråd så ser du vad man kan åstadkomma med noggrannhet och kompromisslöshet i alla lägen - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• bogieboy
                • feb 2011
                • 1054

Ursprungligen postat av McRegor
                Hej,
                Du ville ju ha något lätt och riktigt långsamgående så då skall du nog välja utrustning noga och undvika extragram - speciellt som planet är ett EPP-plan som redan därmed är tyngre än motsvarande depron-kärra.
                Välj bättre servon än HXT500 om du vill ha i alla fall lite precision i flygningen. Och med starka 5 g-servon (som verkligen väger 5 g och inte t ex 7 g om du vill hålla nere vikten)) så är jag rätt säker på att ett enda räcker till skeven också - det gör det utan problem i min Yak Crack Lite i alla fall. Vill man ha välflygande och långsamgående inomhuskärror så måste man bygga noggrant och välja lätt utrustning och sen installera utrustningen på ett bra sätt.
                Du kan ju läsa denna tråd så ser du vad man kan åstadkomma med noggrannhet och kompromisslöshet i alla lägen - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99
                Hälsningar
                Roger
                Det är ett himla fint bygge i den tråden och det finns många bra tips.
                Nu valde jag epp modellen och från gick det superlätta och hoppas att den hållet desto bättre. Får flyga i högre alfa vinkel ist. ;-)

Jag har byggt ganska många depeonmodeller innan och har haft tillräckligt bra precision för min egna förmåga. Trotts billiga servon. Men om modellen blir långlivad så kan man ju alltid uppgradera den senare.

Och noggrann kan man vara fast man använder budget saker. :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 56.1

Kommentar

• Peterps
                  • nov 2012
                  • 135

Här e två budget ang elektroniken modeller men flyger fint utefter min förmåga... På väg till lite flygning.

//Peter

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Hur blev det med Meijers lite större inomhusmodell? var den en meter tro?
                    Superhero

Kommentar

• Rille Stark
                      • jun 2011
                      • 410

Ursprungligen postat av bogieboy
                      ...
                      Nu valde jag epp modellen och från gick det superlätta och hoppas att den hållet desto bättre. Får flyga i högre alfa vinkel ist. ;-) ....
                      Det blir kanon det där! E´ modellen Lila som på förpackningen? Cool färg i så fall!

Ursprungligen postat av Peterps
                      Här e två budget ang elektroniken modeller men flyger fint utefter min förmåga... På väg till lite flygning....
                      //Peter
                      Det var länge sedan jag åkte kommunalt med tåg. Jag är uppväxt i Järfälla/Skälby så det var mycket av det på den tiden!
                      Mini tar ju bara en plats, men Lite behöver ju två! Blir det någon liten video till på din Mini snart?

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Hej bogieboy,
                        Färgen var läcker på kärran - hoppas den flyger lika bra som den är snygg. Gör allt du kan för att hålla nere vikten och den borde väl t ex kunna flyga på en 2S300-ack. Jag har kört både Desire Power och Turnigy 2S300 och rekommenderar gärna den billigare Turnigy-acken som dessutom presterat bättre. Dock ca: 1,5 g tyngre men den har balanseringskontakt vilket även det gör att jag föredrar den acken.
                        Beträffande Hxt500 så har jag inga bra egna erfarenheter av just det servot. Har ett antal men tycker tyvärr att dom inte varit bra. Jämförelsevis är ju Hxt900 ett betydligt bättre servo.
                        Men dom kanske blivit bättre med åren - saker och ting kan ju utvecklas utan att namnet ändras.
                        Lycka till hälsar
                        Roger

Kommentar

• bogieboy
                          • feb 2011
                          • 1054

Ursprungligen postat av Miracle
                          Det blir kanon det där! E´ modellen Lila som på förpackningen? Cool färg i så fall!
                          Tyvärr den va som på hemsidan... :-( men fin iaf. :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• bogieboy
                            • feb 2011
                            • 1054

Ursprungligen postat av McRegor
                            Hej bogieboy,
                            Färgen var läcker på kärran - hoppas den flyger lika bra som den är snygg. Gör allt du kan för att hålla nere vikten och den borde väl t ex kunna flyga på en 2S300-ack. Jag har kört både Desire Power och Turnigy 2S300 och rekommenderar gärna den billigare Turnigy-acken som dessutom presterat bättre. Dock ca: 1,5 g tyngre men den har balanseringskontakt vilket även det gör att jag föredrar den acken.
                            Beträffande Hxt500 så har jag inga bra egna erfarenheter av just det servot. Har ett antal men tycker tyvärr att dom inte varit bra. Jämförelsevis är ju Hxt900 ett betydligt bättre servo.
                            Men dom kanske blivit bättre med åren - saker och ting kan ju utvecklas utan att namnet ändras.
                            Lycka till hälsar
                            Roger
                            Som sagt så var inte färgen på kartongen och planet den samme. ;-) jag flög med hxt500 i min Morback i över ett år och eftersom jag kan flyga på jobbet blev det två ack om dagen i en period så jag har väldigt bra förtroende för dom.

Angående ackar så tänkte jag köra 2S 300 mah hyperion för det är vad jag har liggandes ett gäng. :rolleyes: har nog något himodell med på 350mah.

Planen är att kunna flyga non-stop i 7 timmar den 26/1 i växjö tipshall när VäxjörRC ordnar sin jätte träff.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 0.1p

Kommentar

• Peterps
                              • nov 2012
                              • 135

Förberedelse....

// Peter

Kommentar

• Peterps
                                • nov 2012