Självklart får du reda på fraktkostnaden. Det är som sagt ett problem med hemsidornas program. Det är omöjligt att få dem att räkna fram en exakt frakt. Därför tillämpar jag 36 kr som minimiporto. Detta beroende på att uppskattningsvis 90% av alla orders kostar just 24 - 36 kr att skicka. Beställer du - och förskottsbetalar exempelvis en modell - kostar den ju mer att skicka. Då skickar jag alltid ett mail till kunden och upplyser om vad frakten kostar. Jag frågar oftast om kunden fortfarande vill ha varan trots den högre fraktkostnaden. Kunden gör en tilläggsinbetalning och saken är ur världen.
Jag skriver dessutom följande under hemsidans leveransvillkor:
Jag vet att det är svårt att ta till sig all information, jag missar själv då och då information som står att läsa på företagens hemsidor. Ett företag som kan få mitt blodtryck att rusa i höjden är RyanAir. För några år sedan fick jag köpa ny - dyr - biljett då de var försenade in till Stansted. Jag skulle vidare till Irland. "Sorry mister, if you read our policy you will find that you cannot book Ryanair as connecting- or transfer flights". 1500 kr förlorade jag där.
Jag skriver dessutom följande under hemsidans leveransvillkor:
All försäljning sker mot postförskott om inte kontantbetalning eller förskottsbetalning överenskommits tidigare.
Om kunden vill förskottsbetala så var vänlig att meddela detta under "Kommentar" vid beställningen.
Om kunden vill förskottsbetala så var vänlig att meddela detta under "Kommentar" vid beställningen.

Kommentar