Jag vet inte exakt vad det är för CAP du har men jag misstänker att roderytor och momentarmar gör den mer lämplig för aerobatic än 3D och i så fall har du liten nytta av en propeller med endast 4" stigning. Följ Jannes råd och börja med en 14x6 propeller. Då får du lite mer fart och rörelseenergi att utnyttja i stora vertikala manövrar.
Propeller till en 91:a
Kollaps
X
-
Jepp,så är det för det som händer är att vid samma varv så driver proppen med större stigning
fram kärran med högre fart,det bli s.a.s svårare att få ner hastigheten.
Stigningen på proppen är ju hur mycket den driver luften bakåt på ett varv i teorin angett i tum.
Är kärran"hal" som tex en del warbirds så vill de lixom inte sluta flyga med motorn på tomgång utan bara fortsätter..
Motmedel är då klaff eller propp med mindre stigning eftersom man fortfarande vill ha en trygg tomgång på motorn..// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
Jag gav bort min till öberg så det ska inte vara samma kärra.Har för mej att det var taskig frigång med större propeller än 12+6 o min behövde lite fart i landningen.Det är väl bara fråga ågestam hur kärran är,hade det varit min gamla så är det max en 61 som gäller.Kommentar
-
Det förstår inte jag heller....dessa snurror tycker jag är utmärkta,för att inte säga toppenbra.Dock får man ju putsa av dom,dom är ju rakbladsvassa längs sidorna.Och till en 91 fyrtakt tycker jag 13x6 fungerar bra.Kör min os som sitter i en kyosho edge på denna snurra.Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i dennaKommentar
-
Jomen Jaka har ju 39 års erfarenhet av allt som gäller modellflyg o i synnerhet
vad gäller propellrar tydligen.
(Iaf använder ju herrn dessa iofs intetsägande påståenden för att
trycka ner i halsen på oss andra mindre vetande...)
Allvarligt så vore det ju spännande att se nån
sorts av Jaka framtagen jämförande undersökning
med siffror, som belägger den självutnämnde expertens
tyckanden vad gäller propellrar versus olika motorer!
MVH KentKommentar
-
Jag kör med Master-snurror och tycker inte att det är något större fel på dom. I min Stampe 1:4 sitter en OS .91 FT med 14/6 Master. I en av Cubarna 1:4 sitter en ASP .91 FT och med Master 14/6. Vidare så har jag ett par Sig-Ryan med ASP .91 också där sitter Master 14/6 och det fungerar fint. Jag har hört av andra modellflygare att Master-snurrorna bara går att använda till att röra i färgburken med men jag tycker i alla fall att dom fungerar bra till mitt ändamål. Dom behöver lite bearbetning och balansering men det behöver ju alla snurror, oavsett fabrikat.
Kay krutKommentar
Kommentar