Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Föralldel. Har en Vagabond-63 med 5ccm 4:takt. flugen en gång. Originalkartong med grisasnöre runt(sisalgarn)Bertas Hobby. 69:75, Klädd med genomskinlig gul film. Pianotråd antenn. Kan väl va nå´t.
Mogge
Hepp Bokis! Now you are talking.
Varför inte min Per.L Dart Kitten i nyskick. OS 10ccm II generationen. Men där skulle ju sitta min DAMO fast den sitter i en Sterling Fokker DVII från sent 70-tal.
Mogge
Man har ju i alla fall de roliga och trevliga minnena kvar av bränsleflyget. Speciellt från de första åren när allting var nytt och spännande, "motorerna" krånglade mycket och det hände en massa konstiga "störningar" som gav konstant spänning:sarcastic:
Misstänker att det finns oändligt många flygplan och bränslemotorer, för den intresserade, som ligger hos folk och samlar damm. En köpes annons kanske?
LAB,
Den här bilden nedan som jag tog alldeles nyss ger lite perspektiv: Robbe Digital Proportinal FP-T4 (4 kanalare) som jag lärde mig flyga på 1973, och så den radio jag har idag som är en Futaba T14MZ. 40 års teknologiutveckling. Kanske flyger jag lite bättre idag än 1973 men det beror inte på den nyare fina radion med alla finesser. Visst klarar man sig långt men en enkel 4-kanalare utan en massa lullull och inställningar men om man ser ur dagens ungdoms synvinkel är de vana vid iPhone och datorer osv så en modern "computerradio" av idag är nog inget som stör dem, snarare är det nog bara kul för dem.
Men för oss lite äldre som kanske lärde sig på en Futaba 4 kanalare inköpt hos Valter Johansson i Lammhult eller så kan kanske dagens moderna radioanläggningar te sig som lite overkill. Men det finns knappast några 4-kanalare idag som jag skulle vilja ha, de flesta med så få kanaler är mer "leksaksradio". Återstår då att ta en rejäl gammal Kraft, Proline eller nåt sånt i bra skick och stoppa in en 2.4 GHz sändarmodul så kan man ha lite kul med gamla modeller från förr. Jag är själv inte främmande för gamla radioprylar, faktum är att jag nästan är mer intresserad av radioflyg från radioflygets barndom numera. Håller på med några gamla Telepilot radioanläggningar som förhoppningsvis skall bli i flygbart skick igen, se bild nedan. Två 1-kanalare och en 3-kanalare (Digiplex). Skall försöka få tag i en Orbit reed radio också och prova på det. Back to basic så att säga.
Måste erkänna:banghead: att radioapparaterna idag är fantastiska,saknar inte dom gamla 4orna pga inställnings möjligheterna o kanske att jag har en del igelkottar själv!Men det skulle vara kul o ha några gamla apparater lite snyggt konverterade till 2,4 OBS UTAN GPS :sarcastic:o flyga oldtimer med tex till min 3kanalers Ben Buckle mod Great News.
Haha, det var en komplett sammanfattning av min uppväxt, allt fanns med, bara en komplettering; när jag blev trött i bilen gick jag oftast och la mig på golvet under sätet eller uppe i hyllan mot bakrutan.
I modellflygklubben som jag var medlem i på 60 talet var medlemsförhållandet 80% ungdomar 20 % äldre, i dag är det tvärt om, och i det perspektivet var det bättre förr!
När vi byggde första klubbstugan i Ripa var vi många ungdomar som såg glädje i arbetet med detta, på första Ripalägret var det för förhållande vis fler ungdomar än på senare år, gjorde klubben en utställning på sportlovet, ja då var det mest ungdomar på plats, och sist men inte minst, internethandeln existerade inte, inköpsresorna till de på den tiden stora hobbybutikerna togs som en heldagsutflykt. Tekniken är bättre i dag, men den gemensamma glädjen var oftast större förr!
Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
Tro inte på allt du hör,
det finns alltid tre sidor på varje historia,
din, deras, och den sanna
Haha, det var en komplett sammanfattning av min uppväxt, allt fanns med, bara en komplettering; när jag blev trött i bilen gick jag oftast och la mig på golvet under sätet eller uppe i hyllan mot bakrutan.
Tänk vad man kommer ihåg...
Farsans första bil 1959 var en Fiat 600. När vi åkte på semester med den så låg jag raklång på tvären i baksätet! Bakom baksätet fanns ett litet stuvutrymme, à la Bubblan, och blev det tråkigt ålade jag ner mig där...
På sjuttiotalet kom ju Volvo 240-serien, och det var höjden av säkerhet!
Det fanns t.ex. att köpa en "säkerhetsdetalj" i form av ett polstrat galler, fastskruvat i ryggstödet på förarstolen, och det täckte utrymmet mellan framstolarna så att ungarna kunde busa runt i baksätet utan att ramla fram och störa den som körde...
Oj nu blev man extremsportare också! Brukade hänga mellan framsätena när jag åkte i farsans bagge... Testade också den där lådan bakom baksätet!
Kommentar