Dåligt flygväder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpe
    • okt 2011
    • 341

Finns flera modeller som heter sting. Vad var rekomenderat i motorväg?
    Ska montera servon i min flair Hooligan nån kväll för den borde vara mindre vindkänslig än T-180n

Kommentar

• flygrc
      • aug 2013
      • 329

De flesta små lätta kärror har ofta för klen motor när det blåser, vill påstå att största skillnaden ligger där.

Kommentar

• brelovich
        • aug 2014
        • 4

Jag har ritningen till Sting Pylon (från Modellflygnytt) i gömmorna och ska försöka hinna bygga ett par stycken i nån gång, snart. Jag minns ingenting om vad den väger, men jag gissar på runt 750g med metanolmotor.

Du kan räkna med att motor, tank och bränsle vägde 200g. Till detta kom ett mottagarbatteri på 100g. Dessutom var mottagare och servon tyngre på 1900-talet. Det bör med andra ord finnas 350g i viktbudgeten till motor, fartreglage och batteri om du väljer lätta grejer. Släng i en motor på typ 200W så har du nästan 300g kvar till batterier. Sen kan du välja om du vill flyga lätt (lite vind) eller tyngre (mer vind.)

Nu har jag som sagt inte byggt något plan än, så jag vet inte hur det blir i praktiken, men vikterna på metanolmotorn och mottagarbatteri kollade jag med vågen alldeles nyss.

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1490

Hej!
          Här i stockholmsområdet (Upplands Väsby) har hela Juli varit extremt varmt och torrt och flertalet dagar varit helt vindstilla.
          Sen är det ju inga problem med att flyga i lite vind. Det värsta är ojämn vind.
          Bifogade filer

Kommentar

• Mr X
            • apr 2007
            • 1055

Tycker också att det har varit många vindstilla kvällar.
            Har man passligt flyg får man mycket flygtimmar om man passar på.

Tidigt på morgonen och sent på kvällen är det lugn här på Åland.
            RC Åland
            RC Åland på facebook
            På tok för många flygande saker.

Kommentar

• JagKanFlyga
              • aug 2014
              • 2

Usch det bara regnade både i augusti och september. Hoppas på bättre väder i oktober...

Kommentar

• Tobbepostis
                • mar 2011
                • 353

Som sagt var bästa flygsäsongen på många år.Här i norra Storstockholm har vi varit ute på fältet 63 gånger mellan 12/3-19/9. Vi för loggbok där vi skriver upp datum och vilka kärror vi flyger med
                Tobbe

Kommentar

Arbetssätt...