motor storlek till plan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7682

"Du menar att man ska lägga vikt i nosen och se när den tippar över och får liten vinkel .
    Och köpa motor efter vikten"

Bra idé!

Tyngdpunkten ska ligga ca 25% in på vingen, från framkanten räknat.

Det vore bra att veta vingens bäryta och vingbelastning. Antal gram dividerat med antal kvadratdecimeter.
    Lagom vingbelastning på en sådan kärra borde ligga nånstans omkring 75-100 gram per kvadratdecimeter.
    Retroholic!

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Du kan ju i alla fall testa ungefär hur mycket motorn bör väga för att TP skall bli OK utan extra bly. Men allt annat skall ju i det läget sitta i kärran så att du rätt vikt. Sen kan jag nog sträcka mig till att TP kan/bör ligga ungefär 30 % från framkanten.
      Roger

Kommentar

• bem
        • apr 2009
        • 1643

Hej,

Beror lite på vilken prestanda du vil ha också på modellen.
        Skall du flyga lite lugnare kan en 10-13 cc 4-takt nog räcka, likaså en 10 cc 2-taktare.
        Bensinare kan en 10 cc räcka för lugn flygning men troligen bättre med ca 15 cc bensinare.

Några exempel:

Bensinare:

Evo 10GX, Evo 15GX:

OS 15 GT15:

4-takt:

ASP 70 FS, ASP 80FS:

OS FS72-a, OS FS82-a (dock rätt dyra):

Slå inte 2-takt ur hågen helt, t ex OS 65AX:

Kolla noga på vikten på motorerna inkl ljuddämpare och i förekommande fall tändmodul.
        Ju tyngre desto knepigare kan det ev bli att få tyngdpunkten rätt på din modell, men prova med lite dummyvikter i nosen så du ser ungefär hur tungt du kan ha utan att det blir alldeles för nostungt m h t tyngdpunkten ca 1/3 bakom vingframkanten.
        En DLE-20 bensinmotor och liknande i den viktklassen som föreslogs kan kanske bli för tungt, motorn väger 820 gram inkl ljuddämpare och tändmodul.

/Bo
        Senast redigerad av bem; 2014-09-12, 08:51.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

En modern tvåtaktare - t ex OS 65 AX, med bra ljuddämpare går både mjukt och har bra "drag" så spontant skulle jag nog fundera allvarligt på det alternativet. Det är också normalt en enkel motor att sköta vilket inte heller är oväsentligt. Och dessutom vill man kanske inte kosta på alltför mycket på en gammal kärra. Men som tidigare sagts - väg in hur mycket modellen tål i nosen för att TP skall hamna runt 30 %.
          Roger

Kommentar

• vire
            • jul 2013
            • 149

Ifall man tar el setup blir det lättare eller väger batterier för mycket bara undrar

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Jag anser att kärran är för tung i grunden (relativt storleken) för att bli en bra elkärra - och batterierna blir rätt dyra dessutom. Sen beror det givetvis på vad du vill ha för prestanda.
              Visst går det men jag personligen skulle satsa på nån relativt billig men ändå kraftfull motor - typ en 2-taktare i 60 - 90-storlek - om vikten därmed blir bra. Och vill du inte köpa nytt så måste det ligga mängder med sådana motorer i lådorna hos modellflygare ute i landet....
              Väg ut vad du behöver i nosen - sen kan vi diskutera motorisering baserat på lite mera fakta.
              Roger

Kommentar

• vire
                • jul 2013
                • 149

Okej
                Får vänta till tisdag är på jobb i kiruna över helgen .
                Men tack för all hjälp så länge

Kommentar

• jaka
                  • maj 2007
                  • 1490

Hej!
                  10-15cc tvåtakt eller 15cc fyrtakt/bensinare eller möjligen 20cc fyrtakt.
                  Men som sagts tidigare. Ingen förstakärra! Allt över 15cc bensinare blir för stort/tungt.

Kommentar

• zingo
                    • dec 2008
                    • 25

Jag kom på att jag har läst om modellen i en gammal Allt om hobby.
                    Se PDF, är det inte samma plan?
                    Hoppas jag inte bryter mot upphovsrätten nu och någon blir arg på mig. Tänkte bara det kunde vara till hjälp i motorvalet.

För herrans massa år sedan försökte jag bygga denna modell.
                    Jag köpte ritning och började bygga. Blev nästan klar med vingen och skar ut sidorna till kroppen sedan hamnade bygget i den berömda malpåsen.
                    Bifogade filer

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Det är säkert samma kärra. Då kommer ju en .61 tvåtaktare att vara mer än tillräcklig och även en motsvarande 4-taktare kommer säkert att fungera.
                      Roger

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1490

Hej!
                        Tyckte väl att jag kände igen den.
                        Då är 6,5-10cc tvåtakt lämpligt! Synd att övermotorisera en sån kärra som är avsedd att " flygas på vingen"!

Kommentar

• Thomas
                          • jun 2006
                          • 7682

Ursprungligen postat av jaka
                          Synd att övermotorisera en sån kärra som är avsedd att " flygas på vingen"!
                          Medhålles å det bestämdaste!!
                          Retroholic!

Kommentar

• pgrts
                            • jun 2006
                            • 2015

Den där artikeln fick det nog att klarna även för mig.
                            Jag var nästan säker på att jag hade skannat ritning och byggbeskrivning men kunde inte hitta dem.
                            Däremot så finns Mixen som nämns i samma nummer och jag gissar att Herr Lidström inte har ändrat speciellt mycket mellan versionerna. http://modellflygnytt.se/gamla/ritningar/Mixen60.pdf

Kommentar

• vire
                              • jul 2013
                              • 149

vinge

Ursprungligen postat av jaka
                              Hej!
                              Tyckte väl att jag kände igen den.
                              Då är 6,5-10cc tvåtakt lämpligt! Synd att övermotorisera en sån kärra som är avsedd att " flygas på vingen"!
                              Vad menar du med flygas på vinge.för uttryck ?

Kommentar

• freddan_6
                                • aug 2006
                                • 2655

Ursprungligen postat av vire
                                Vad menar du med flygas på vinge.för uttryck ?
                                Flyga på vingen betyder att vingarna är vågräta huvuddelen av flygning och motorn pekar framåt. Man får lov att luta planet i en kurva. Motsatsen är i mina ögon hovring och då pekar motorn rakt upp.

Kommentar

Arbetssätt...