Jag har bränt en SK3 2836-1040 i en Acromaster med 9x3.8 och bra 3S. Max ström blev 25A. Den tål max 20-23A, 11V, det är inga 335W. Men håll dig under 20A så fungerar den.
Mini test av HK,s Phoenix 1600
Kollaps
X
-
Hittade en E-Max 2218-09 på en skrotad kärra. Den bör inte bli varm och ge Phoenixen bra drag med en 10x6 propp.Kommentar
-
Ser najs ut! Tänk på att axeln är 4mm på Emax-motor. Original kom min Phoenix med en 3mm (eller möjligen 3.17) medbringare.
Idag åkte jag till hanget på chans men vinden låg nästan parallellt med hangkanten så jag försökte termika men vinden var konstant och det lilla lyftet förstördes av sjunk och turbulens.
Efter hemkomst "renoverade" jag ack-plattan fram. Det som hände var att träet gick sönder lite mer varje gång jag tog ut acken som var fäst med kardborre. Dessutom var de små skruvarna dåligt monterade och en släppte. Jag funderade på att skippa den men den skänker nog lite styvhet åt kroppen. Limmade och flyttade skruvarna som var monterade "bredvid" och utan förborrade hål. Sen limmade jag och sydde fast en lång kardborreremsa.
Egentligen tycker jag det är kul att pyssla lite men jag hade hellre köpt planet som "kit" så man kunde göra rätt från början. Men jag vet inte hur majoriteten av kundkretsen ser ut och hur de tänker.
Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar
-
Jo, hade några på 4 mm liggande. Fick hyfsat drag i grejorna utan någon tendens till överhettning. Kanske hade jag hoppats på lite mer drag - får fortfarande kasta iväg Phoenixen. Fick en fin stund med vind från norr på ca 5 m/s. Startar och landar i lä men fick fina lyft när jag kom över trädtopparna.Kommentar
-
Hej!
Planet ser ut att segla jättefint nu! , hade du mycket energi i luften vid tillfället för klippet, ser ut som den aldrig vill landa?
Tycker att det ser ut att flyta fint med din ändring, tråkigt på motorn,Hks phoenix har väl ett helt OK rykte eller är det bara storebrodern? Är det för övrigt samma som "BFG 1600 och 2000mm"? där finns en låång tråd om motorer som smälter sina fästen etc.Kommentar
-
Det var rätt bra allmänt lyft pga värme och stark solen.Hej!
Planet ser ut att segla jättefint nu! , hade du mycket energi i luften vid tillfället för klippet, ser ut som den aldrig vill landa?
Tycker att det ser ut att flyta fint med din ändring, tråkigt på motorn,Hks phoenix har väl ett helt OK rykte eller är det bara storebrodern? Är det för övrigt samma som "BFG 1600 och 2000mm"? där finns en låång tråd om motorer som smälter sina fästen etc.
Motorn valde jag mest baserat på pris och som nödhjälp, så jag tyckte inte det gjorde något att den blev överbelastad. Med en 9x5 propeller borde den gå att köra kontinuerligt utan problem. Jag vet inte så mycket om PNP-versionen men jag tror att en 2s ack är rätt val där och de som får problem kör med 3s.
Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar
Kommentar