Har blivit med en Josefin:-)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasH
    • nov 2016
    • 464

Har blivit med en Josefin:-)

Hej,
    Hittade en Josefin som var till salu nu i helgen! Verkar välbyggd och mycket fin med många små detaljer och lösningar. Lite av charmen med att köpa begagnat är att se hur andra har byggt och deras lösningar.

Nu ska hon få en elmotor monterad och jag får bygga en ny motorkåpa till henne. Någon form av lucka för batteriet får det bli också.

Här är några bilder på henne:

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0398.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,2 KB
ID: 525048

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0399.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,3 KB
ID: 525049
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Såg ju riktigt proper ut. Vad har det suttit för motor i den ?
    Roger

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7677

What a Beauty!
      Retroholic!

Kommentar

• JonasH
        • nov 2016
        • 464

Ursprungligen postat av McRegor
        Såg ju riktigt proper ut. Vad har det suttit för motor i den ?
        Roger
        Jag tror att det har suttit en OS 40 4-takt. Planet är gammalt, skevroderservot var märkt med 1983 så jag antar att modellen är byggd då.

Kommentar

• JonasH
          • nov 2016
          • 464

Ursprungligen postat av Thomas
          What a Beauty!
          Tack, det tycker jag med:-) Har bra proportioner och jag gillar det långa bakpartiet som förmodligen gör henne lugn och stabil i luften.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ursprungligen postat av JonasH
            Tack, det tycker jag med:-) Har bra proportioner och jag gillar det långa bakpartiet som förmodligen gör henne lugn och stabil i luften.
            ...men även innebär en risk att den blir baktung. Kolla hur mycket vikt du behöver i nosen innan du dimensionerar el-drivlinan.
            Roger

Kommentar

• JonasH
              • nov 2016
              • 464

Ursprungligen postat av McRegor
              ...men även innebär en risk att den blir baktung. Kolla hur mycket vikt du behöver i nosen innan du dimensionerar el-drivlinan.
              Roger
              Jag tänkte göra en lösning där batteriet kan justeras ut i motorkåpan ifall det behövs. Har också tagit bort bly som satt bak på planet. Den ska vara "lättbyggd" i bakpartiet jämfört med originalet. Byter nog också höjd- och skevroderservona till lättare och modernare saker (de sitter en bit bakom vingarna).
              Men visst är jag lite orolig att den blir baktung och det är tråkigt att behöva använda bly framtill.

Jag vet inte var CG ska vara ännu så är det någon som vet blir jag mycket tacksam! Annars får det bli 1/3 av vingen att utgå ifrån.

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

du kanske kan fråga bosse själv angående tyngdpunkt?
                Adressen ska vara enligt sidan http://www.gardstad.se/jose/jose.htm
                fredrik

Kommentar

• Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

Angående tyngdpunkten för Josefin: Tyngdpunkten ligger lika långt bakom den främre baldakinpinnen som den är hög. Josefin bygger man på känn, men om man vill mäta är ett lite mer precist mått ca. 5,5-6 cm bakom den främre baldakinpinnen.

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                    • 239

Denna artikel hjälpte mig en hel del när jag konverterade en gammal kärra till el.

//R

Kommentar

• JonasH
                      • nov 2016
                      • 464

Ursprungligen postat av Balcke
                      Denna artikel hjälpte mig en hel del när jag konverterade en gammal kärra till el.

//R
                      Tack för tips på intressant artikel.

Fick hjälp med motorval av Magnus på MBS RC Models och har precis börjat installera motor (http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/e...1100rpmv-2-3s/) , fartreglage (http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-45asbec/) och batteri. Propeller blev en 11x7.
                      Det blev nya servon också då de som satt i var från slutet av 70-talet.

Kommentar

• JonasH
                        • nov 2016
                        • 464

Ursprungligen postat av Michael
                        Angående tyngdpunkten för Josefin: Tyngdpunkten ligger lika långt bakom den främre baldakinpinnen som den är hög. Josefin bygger man på känn, men om man vill mäta är ett lite mer precist mått ca. 5,5-6 cm bakom den främre baldakinpinnen.
                        Tack Michael! Men vad är en baldakinpinne för något? Är det stagen från kroppen till övre vinge?

mvh Jonas

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Ursprungligen postat av JonasH
                          Tack Michael! Men vad är en baldakinpinne för något? Är det stagen från kroppen till övre vinge?

mvh Jonas
                          Titta på detta inlägg. Stagen ovanför kroppen ej vingarna
                          fredrik

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Låter som ni pratar om samma sak. =)
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• JonasH
                              • nov 2016
                              • 464

Ja det verkar så, toppen!

Väntar nu på ackar och så hoppas jag att CG hamnar rätt. Bilder på installation av motor och nya motorkåpan kommer.

Kommentar

Arbetssätt...