Funjet Ultra start funderingar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NickeL
    • aug 2011
    • 378

Ursprungligen postat av fmxdanne
    "bungylina" hittar du på biltema, båtavdelningen vill jag minnas. har du tillgång till ett gräsfält som är klippt ja modellflygfält med andra ord behövs ingen ramp.!
    jag har limmat en liten krok under modellen att haka linan i. har satt en stor skruvmejsel i marken som stopp, spänn linan och släpp modellen. den glider iväg snällt och när du fått luft under vingarna så ge lite gas. enkelt & fungerar 10gånger av 10.!
    handkast hade jag alltid problem med, ramp byggde jag en, likt bilderna upplagda här. fungerade sådär. enkelt va det bästa alternativet för mig denna gång

lycka till
    aha! ja det lät ju smutt, fält har jag, 300 meter klippt i stil med golfbanan men blir det inte knepigt att få luft under vingarna om modellen dras slätt över gräsplan? och ingen risk att vingspets eller liknande slår i så att det blir en kullerbytta...? vart placerade du kroken på kärran ungefär?

//Nicke
    www.iabrc.com
    www.autopartner.se
    www.extremeflightrc.com
    Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• fmxdanne
      • maj 2011
      • 35

Ursprungligen postat av NickeL
      aha! ja det lät ju smutt, fält har jag, 300 meter klippt i stil med golfbanan men blir det inte knepigt att få luft under vingarna om modellen dras slätt över gräsplan? och ingen risk att vingspets eller liknande slår i så att det blir en kullerbytta...? vart placerade du kroken på kärran ungefär?

//Nicke
      Nej någon vingspets har aldrig tagit i för mig. När jag släppt modellen ger jag bara lite lite höjd samtidigt. Trottlar på när jag ser att linan släppt. Kroken limmades en bit framför cg markeringarna. Jag använde mig av själva fästet som egentligen är till för att hålla motorkablarna på plats. Har fungerat klockrent.!
      Flyger min funjet med 4s 3300 ack, rätt tung modell & detta va den ändå lösningen som fungerade bra från första början. Tröttnade på att handkasta modellen, propellern greppar inte alls i luften och funjeten snurrade allt från 1-2varv pga vridmomentet från motorn, klurigt att hinna med spaka att den till rätta skicka ett pm med ditt nr så kan jag ta lite bilder på modellen & själva linan.

Kommentar

• the_storm
        • apr 2013
        • 355

Jag har provat massor olika bungee-rep, och tycker att den blå från hobbyking har varit överlägsen jämfört med t.ex. De från biltema. Biltemarepen har inte samma elasticitet, vilket ger ett kortare men hårdare ryck i starten.

Personligen föredrar jag en mjuk och jämn acceleration.

fördelen med ramp är att man kan lägga dit planet och koppla på det för att sedan i lugn och ro kontrollera roderutslag etc samt ha båda händerna på radion.

flyger med 3200mah 6s och spänner linan ganska hårt. Skönt att slippa stå och hålla linan uppspänd med ena handen och ha radion i andra..

Kommentar

• Stig H.
          • jul 2007
          • 247

Jag har också lite "rampfeber" i dag - men jag funderar på en ramp utan bungy-rep. Många eldrivna modeller ska väl klara att "skjuta ut sig själva" om bara rampen är tillräckligt/lagom lång och med rätt vinkel?

Stig
          Senast redigerad av Stig H.; 2017-04-13, 21:03.
          2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

• the_storm
            • apr 2013
            • 355

Ursprungligen postat av Stig H.
            Jag har också lite "rampfeber" i dag - men jag funderar på en ramp utan bungy-rep. Många eldrivna modeller ska väl klara att "skjuta ut sig själva" om bara rampen är tillräckligt/lagom lång och med rätt vinkel?

Stig

Jag hade en skyfun förut med en 4s drivlina.. den kunde jag ställa på högkant och starta vertikalt likt en raketuppskjutning. Dock är det långt från lika säkert och förutsägbart som med en bungee-katapult.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Ursprungligen postat av Stig H.

Stig
              Absolut, bara flyget får så pass mycket fart att rodrena får roderverkan och att de inte tar i rampen så de påverkas så mycket.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Jag fick paket från Jepe med 15meter bungeelina i. Har stått på diskbänken nån vecka, får kanske öppna lådan och se om jag kan prova att skjuta iväg tex min Victory.

Peter höll ju på att slänga den i backen haha....

Superhero

Kommentar

• the_storm
                  • apr 2013
                  • 355

Ughhh!! :O

Kommentar

Arbetssätt...