Klädselbryderier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Tack tack! Då ska jag beställa ett stycke sådant. Det börjar äntligen vara dags för att klä modellen.

/Mats

Kommentar

• tångarne
      • maj 2009
      • 113

Tänk på att beställa twill väv lättare å få till vid radier å dubbelkrökta ytor.

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1803

MBS har en 40 gramsväv men vad det är för typ i övrigt framgår inte. Men gissar att den är hyffsat formbar.

/Mats

Kommentar

• tångarne
          • maj 2009
          • 113

Funkar säkert galant, har bara köpt från R&G själv.

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1484

Hej!
            Oratex har jag använt i över 30 års tid och den upplever jag som aningen bättre än Solartex. Att klä vingytan som ligger mot kroppen är ett bra sätt att få ytan stark. 25-50g väv och 24 timmars epoxy är vad jag personligen använder. Någon lack bör man inte anbringa över balsan då det kan förhindra att epoxyn/glasfiber väven inte fäster så bra.

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1803

Då har du använt Oratex lika länge som jag använt Solartex

Väv och epoxy är inköpt för ändamålet. Men resten av modellen blir det Koverall på. Jag har börjat lite smått och klätt vingarna. Lite mer pyssel än med klisterväv men resultat blir väldigt bra. Det är roligt att testa lite nytt och på en större modell blir det lite billigare. Själva väven är väl knappt halva priset mot Oratex men sen tillkommer ju det man ska fästa den med. Det jag gillar med väven är att den är mer formar än en väv med klister. Inte riktigt som glasfiberväv men lite åt det hållet.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1803

Nu är modellen i stort sett färdigklädd och jag börjar väl få till det ganska bra med Koverallen. Efter att ha testat lite olika tips för att fästa klädseln i kanterna på icke plankade delar med tveksamt resultat så beställde jag till slut en burk Balsaloc. Det skulle jag ha gjort direkt då det fungerar utmärkt. En sak som jag märkt är att om man ska fästa klädsel mot klädsel så kan man behöva ett andra lager Balsaloc eller att man penslar på båda ytorna.

/Mats

Kommentar

• Fyhren2
                  • okt 2018
                  • 48

Hej

Balsaloc är väl i stort sett samma som Poly C eller EZE-cote. Trevligt att höra att det funkade med tipsen.

Hej
                  PF

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1803

EZE-cote fungerar väldigt bra på plankade ytor men för mig fungerade det inte att fästa klädseln runt kanter med strykjärn. Provade även med vitlim som en del använt med framgång men jag fick inte till det heller. Jag kanske hade fel vitlim? Fördelen med EZE-cote är att det blir väldigt hårt och är lätt att slipa. Koverallen vill gärna fransa lite i kanterna och det går lätt att slipa bort när man penslat på EZE-cote som fått torka. Utan det blir det bara fransigare. Så just nu så använder jag både Blasaloc och EZE cote.

Det finns lite bilder sist i den här tråden. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...n-Krick/page10

/Mats

Kommentar

• Fyhren2
                      • okt 2018
                      • 48

Hej

Jag fäster inte Koverall med värme utan med aceton efter flera strykningar (3 st tror jag det var) med EZE-cote på trästommen. Det är ju just det som är vitsen eftersom då inte fästpunkterna vill släppa när man sträcker med värme.

PF

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1803

Jag testade med aceton också men fick det inte att fästa särskilt bra. Möjligen hade jag bara penslat på två varv. Men jag hade inga problem med att det ville släppa när jag använde strykjärnet på Balsaloc. Det är nästan så att det är svårt att få loss om man värmer med strykjärnet på limmet när det väl fastnat. Ibland behöver man ju ändra lite. När det gäller acetonmetoden så testade jag inte så mycket för det var en som klagade på lukten och att det stack i ögonen när jag höll på.

Mitt gamla klädselstrykjärn la av så jag var tvungen att köpa ett nytt. Det blev ett Prolux med display för temperaturinställning. Riktigt trevligt faktiskt och bra att ha lite mer koll på temperaturen.

/Mats

Kommentar

• zeno
                          • maj 2006
                          • 536

Nu var det några år sen jag använde Koverall och då med skräckblandad förtjustning.
                          Det är otroligt starkt!
                          Jag fäste upp det med limstift ifrån Biltema. Först smeta dit på balsan, sen lägga på väven och värma, rätt rejält vill jag minnas, med klädseljärn. Det satt bättre än med Balsaloc tycker jag.
                          Man får göra rent järnet då och då med aceton då det samlas limrester på det.
                          Jag hade också problem med att det gärna ville fransa sig. En ask med nya rakblad är din vän här, byt ofta, slöa blad kan förvärra röran
                          Täppte sen porerna med ett par lager golvlack, vilket jag tycker Poly-C känns som. Någon får jättegärna bevisa motsatsen för mig.

Kul bygge ser det ut som!
                          Lägg gärna upp mer bilder av förloppet.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                            • 7677

Hmm...
                            Limstift lät intressant, och billigt!
                            Behandlade du träet före påklädningen??
                            Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Nu måste jag leta rätt på ett limstift och testa. Det är ju enkelt att smeta dit.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7677

Provar man inte, så får man inte reda på nåt...
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...