Förhållande skevroder - flaps?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Anfallsvinkeln på min SIG Kadet Senior är 1,6 grader, är väl inte så mycket?

Klaff med flärp hoppar jag nog över, aldrig sett förr, men intressant lösning. Finns den på riktiga flyg?

Första bilden:
    - Slotted flap, är den bara ledad eller rör den sig utåt också? Är mycket tomrum mellan klaffen och vingen.
    - Split flap har jag på en DC-3 och en Avanti, nåt man känner igen. :-)
    - Plain flap är inte vackert när de fälls ner, men ser bra ut i uppfällt läge, har så på en Cherokee.

Andra bilden:
    - Plain flap här liknar inte Plain flap i första bilden, men jag antar att det menas med att det är gångjärn rätt på bara och fälls ner som på ett skevroder?
    - Splittet flap... japp japp... DC-3
    - Slotted... ah.. spalt mellan vinge och klaff, hur är de ledade? Är väl såna jag har på gamla vingarna på bilden ovan?
    - Fowler flap, skjuts de ut på nån skena eller hur funkar de? Airliners har väl såna?

Vilken V-form-vinkel kan vara lämplig nu när jag ska ha skev och klaff? Är som sagt 6 grader nu. Mer än det ska det i alla fall inte vara. Kan ännu bygga annan vinkel.

pgrts... kan du förtydliga "Vill man ha snurr på maskinen så minskar man V-formen och gör så att alla vingroder även funkar med skeven - glöm inte riktigt med expo till den profilen." så jag greppar vad du exakt menar här. Vingroder som funkar med skeven?

Michael, när du menar bredden på skevrodrena, menar du djupet då? Alltså från fram- till bakkant?

Vilken är "enkelklaff" och vilken är "klyvklaff"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Michael
      • maj 2006
      • 1742

Ursprungligen postat av Ålänning
      Anfallsvinkeln på min SIG Kadet Senior är 1,6 grader, är väl inte så mycket?
      En sådan profil som Kadetten har med flat undersida genererar lyftkraft ner till en anfallsvinkel på -2° till -3°. Det innebär att en geometrisk anfallsvinkel på 1,6 grader svarar mot en aerodynamisk anfallsvinkel på runt +4°, men som jag skrev i ett tidigare inlägg: Ska du ha Kadetten som en 'slow-flyer' finns ingen anledning att ändra på anfallsvinkeln. If it ain't broken, don't fix it...

Michael, när du menar bredden på skevrodrena, menar du djupet då? Alltså från fram- till bakkant?
      Ja, så är det.

Vilken är "enkelklaff" och vilken är "klyvklaff"?
      Jag var nog lite oprecis i det jag skrev: enkel klaff = 'plain flap', klyvklaff = 'split flap'.
      Senast redigerad av Michael; 2020-03-21, 18:52.

Kommentar

• ivve
        • nov 2006
        • 736

Ursprungligen postat av Thomas
        Jag har för mig att Curare också hade korta flaps inne vid kroppen PLUS en liten 'flärp' på ovansidan av klaffen som gick upp som en spoiler/broms.

[ATTACH=CONFIG]70150[/ATTACH]

När får man se nåt sånt på moderna modeller??
        Ett par bilder på min Curare med den typen av spoiler / klaff. Funkar kanonbra vid landning, bromsar väldigt efektivt !

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20190101_110013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,3 KB
ID: 512228 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20190110_121009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,6 KB
ID: 512229

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Ivve vad är det för ursprung på din Curare? Byggt efter ritning eller? Jag har laddat hem en ritning men på den finns inte den uppåtgående bromsklaffen, bara den nedåtgående. Är flärpen som går uppåt av Plywood?

/Mats

Kommentar

• ivve
            • nov 2006
            • 736

Ursprungligen postat av senmathal
            Ivve vad är det för ursprung på din Curare? Byggt efter ritning eller? Jag har laddat hem en ritning men på den finns inte den uppåtgående bromsklaffen, bara den nedåtgående. Är flärpen som går uppåt av Plywood?

/Mats
            Jag köpte min Curare som byggsats från http://www.ratzo-modellbau.de/html/e...ugmodelle.html. Sprygelbyggd vinge men jag skar egen vinge i cellplast.Sen har jag ju modifierat ställen som du ser. Överdelen på klaffen gjorde jag i 0,8 plywood som jag limmade direkt på klaffen.
            Tror inte den var med på ritningen. Man får använda fantasin i bland ! Ivve

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1803

Ok! Jag gissar att den där är ganska snarlik den ritning jag har hittat och torde vara nära Hannos ursprungliga ritning. Det var här jag laddade hem den. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5527 En Guldgruva för den som gillar att bygga från ritning. Men den sida var kanske bara jag som missat tills nu

/Mats

Kommentar

• ivve
                • nov 2006
                • 736

Jo, outerzone e välkänt Har en curare ritning 1:1 liggandes som du kan få överta. Kan lägga upp en bild på den om du e intresserad?
                Ivve

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Usch vad jag kapar din tråd Ålänningen. Förlåt.

Tack för erbjudandet Ivve men jag har redan kopierat upp från PDF filerna och det blev väldigt bra faktiskt. Det var enklare än jag trodde att få det i rätt skala på A3 ark faktiskt. Det finns en funktion på skrivaren som sprider ut det på rätt sätt på pappren. Lite tejpande och sen så har man en exakt skala 1/1 ritning. Det är nog inte omöjligt att det blir cellplastvingar på min också.

/Mats

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Inga problem senmathal! ;-) Jag har fått svar på mina frågor så jag kommit vidare. Kul att folk bygger och skriver.
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1803

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...