Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag har en gammal dunk med vad som såldes som 'inkörningsbränsle' dvs med en blandning av ricinolja och helsyntetisk olja för att motorn skulle slita in sig lite snabbare än utan ricinoljan - så hette det då i alla fall. Tror det var ModelTechnics som tillverkade den. Jag köpte den på Kalmar RC-Center runt 1998. Soppan innehöll även 2% nitrometan. Dunken har stått hemma i ett mörkt garage i ca 25 år och nu när jag läste den här tråden blir jag lite sugen på att köra en motor med det bränslet. Har nog någon gammal motor liggandes i gömmorna.
Detta har visserligen inget med trådens ursprungliga fråga att göra men är en lite lustig historia. Jag köpte som 9-åring i slutet av 50-talet en Webra-diesel ifrån Wentzels. Efter många och fruktlösa startförsök så gjorde jag det som då var det enda möjliga alternativet - jag skickade tillbaka motorn och sa att jag inte lyckats starta den. Så småningom kom motorn i retur med kommentaren "Motorn går utmärkt om rätt bränsle används" och bränsle hade man skickat med. Glödstifts-bränsle visade det sig när man läste på plåtburken...
Så småningom lyckades jag i alla fall få snurr på Webran men med min egen "apoteks-blandning" och inte med Wentzels glöd-soppa.
Roger
För att ge dig ett lustigt svar om bränslen. Förr var det nämligen så att man bara kunde köpa färdigblandat "Cox" högnitrerat bränsle i små typiska plåtflaskor från Amerikat.
Som barn var det för dyrt för mig, så jag bönade och bad min kemiske fader att ta hem komponenterna från sitt arbete.
Han lyckades att ta hem en ett par liter kemiskt ren metanol, men ingen ricinolja. Nitrometanet, det ersatte han med den NU (OBS. NU), strikt kontrollerade substansen "Nitroetan", haha. Ricinoljan fick jag gå och köpa på apoteket: "Vad skall du ha det till, min lilla vän"
Jag kunde sagt till apotekerskan, att jag skiter för dåligt, men jag sade sanningen, att det var till för modellmotorer, och det svaret nöjde hon sig med.
Nitroetan är helt säkert fullkomligt värdelöst som bränsletillsats, eftersom det har genom sin kemiska sammansättning, ett underskott av syre, även för sin egen förbränning. Dessutom är det ganska, eller i alla fall något giftigt, och används dessutom vid framställning av narkotiska ämnen, Haha.
Om man provkör en motor med ett ny fabriksblandning, och får normala varvtal och bra gång, så torde det vara ok att konsumera hela dunken, och fortsätta med en ny dunk.
De enda bränsleblandningar jag undviker, är de som innehåller "recin", dvs. ricinolja, på det att det polymeriserar och förstör kullagren efter en tid.
Jag vet hur man byter kullager, men jag vill inte göra det hela tiden.
BJS - på den tiden jag flög metanoldrivna 2-taktare så hade jag inga lagerproblem trots att vi nästan uteslutande körde vanlig ricinolje-baserad 80/20-soppa... Så att du skulle få göra lagerbyten "hela tiden" av den orsaken låter som en kraftig överdrift.
Roger
BJS - på den tiden jag flög metanoldrivna 2-taktare så hade jag inga lagerproblem trots att vi nästan uteslutande körde vanlig ricinolje-baserad 80/20-soppa... Så att du skulle få göra lagerbyten "hela tiden" av den orsaken låter som en kraftig överdrift.
Roger
Hur kan man överdriva sanningen ? Det blir ju gegga, som härdad linolja i kullagren..
Omöjligt att ta bort utan lagerbyte. På utsidan får man tillgripa kokning i etylenglykol eller DOT-4 bromsvätska och skrapning med en träpinne, men skydda händerna och ansiktet gudbevars.
Skälet till att man skrapar med trä, är för att ICKE förstöra den original - metalliska ytan av motordetaljerna.
Skälet till att man använder upphettad Etylenglykol, eller DOT-4 bromsvätska, är att det är det enda som biter på avlagringarna, utan att skada aluminium.
Annars kunde man koka allt i propplösare i en rostfri kastrull, och se allt gå upp i rök.
Låter man motorerna ligga alldeles för länge(2+ år).. ja då får man lite bekymmer med ricinförhårdningar på lagren men det löser en värmepistol enkelt det problemet !!
Exakt Mr.Bob - och använder man motorerna regelbundet så upplevde i alla fall inte jag några lagerproblem.
Så jag vidhåller att BJS överdriver problemen.
Roger
Hej
Köpte för många år sedan några 5 liters dunkar med metanol soppa från Minicars.
På dunkarna står det Robbe
Roktan R1, men ingenting om vilken olja som är i eller oljeprocent bara att soppan innehåller 1 % nitro.
Det står beställnings nr 5301på dunkarna.
Någon som vet hur mycket olja som ingår och om det är ricinolja eller syntet?
Kör hårt !
Jag ogillar dock Ricinolja, för att det polymeriserar i kullagren och förvandlas till närmast till hälften härdad linolja / ricinolja, så att kulorna gnuggar i lagerringarna och orsakar fruktansvärt våldsamt slitage när de icke längre rullar.
Att åka skridskor i kullagerringarna är icke bra för ett kullager med kulorna fastlimmade i kulkorgen.
På kylflänsarna, en synnerligen svårt sittande brun beläggning, som endast kan tas bort med kokning i etylenglykol / DOT-4 bromsvätska och skrapning med en bit trä. (akta handen för hettan som kan vara långt över 100°C , kanske uppåt 150°C eller ännu mer)
Trä används för att ICKE skada metallen, eller ytan på de gjutna delarna.
Nu får jag byta kullagren igen :(, som är ojämna, och låter mycket ofina när jag vrider runt vevaxeln.
Det är dock ett problem även med välskötta modellmotorer, att vevaxellagren får stryk i tändningen, och behöver bytas ibland, särskilt det bakre, kanske bara det bakre.
Det skall icke låta som när man rullar bakrullen på bakbordet, utan som en Husqvarna Symaskin.
Låter man motorerna ligga alldeles för länge(2+ år).. ja då får man lite bekymmer med ricinförhårdningar på lagren men det löser en värmepistol enkelt det problemet !!
Kulorna roterar inte initialt vid motorstarten, och skadar lagerringarna svårt, mycket svårt, och sig själva genom gnuggning, slirning och brist på rotation, men normala kullager roterar mycket glada och välsmorda, kulorna rullar glada i många, många timmar utan knot.
Cementerade kullager av Ricinolja är till döden dömda att fallera, för kulorna kan icke rotera i korgen, eller kulringen, för den som väljer det ordet, innan de möjligtvis börjar rulla, men då är skadan redan skedd. Kulringarna och kulorna upp-fuckade. Nu får man byta kullagren
En omöjlighet utan isärtagning och fullständig rengöring, kanske med en ultraljudstvätt, men tveksamt när det gäller kullager, som är väldigt svåra att få rena på insidan, i synnerhet korgen som håller kulorna i läge.
Kullager är ganska billiga, jämfört med en i övrigt fin motor, så tveka icke att byta dem om du tror att du kan.
Byte av kullagren är en synnerligen mycket god åtgärd, såvida man icke sätesbjuder dem i monteringen eller återmonteringen, dvs. tvingar in, eller ut dem på snedden och förstör vevhuset.
Idealiskt så faller de enkelt in i sina säten, när man hettat upp vevhuset till ~ 150..175 °C Man kan få pressa litet för att få dem att sätta sig fint.
Jag tror icke att det spelar någon roll, om bränslet sugit upp någon enstaka procent vatten ur luften. Kanske är det bara bra för motorn med en liten dos vatten ? Inte kan det skada i alla fall, den saken är jag fullständigt säker om, eftersom motorn skadas icke av att köras i regn, eller på sjön, eller i fuktigt väder.
Å andra sidan kan ricinoljan tänkas polymerisera i kullagren och bli som torkad linolja. Det är icke bra, för då tvingas du byta kullagren efter ett år eller två.
Oljan kan nämligen ha blivit något för-polymeriserad och kan tänkas att älska, att bli tjock och fernissa-artad, bara den blir upphettad något.
Kör slut på bränslet, och fortsätt med syntetisk olja, så är problemet förmodligen helt löst och inga problem kvarstår alls.
Kullagerkulor som slirat i banorna på grund av polymeriserat fett, är dömda och förstörda, eftersom de gnuggat sönder lagerspelet i banorna, och banorna är på samma sätt uppslitna och glappa, låter illa och är rassliga i rotationen, såvida du icke tillsätter mycken olja och känner dig glad.
Skulle man lyckas att rengöra dem helt, och lyssna på dem helt torra i rotationen, så skulle de rassla och glappa så mycket, så att man skulle gråta.
Bättre att byta ut dem helt. och få en mycket fin motor.
Den saken kan jag skriva en artikel om, senare.
Hur man pressar ut kullager utan att sätesbjuda vevhuset, och senare att installera nya kullager utan våldtäkt.
Kommentar