Tänkte köpa mig ett Plan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Top Gun
    • jul 2020
    • 55

Tänkte köpa mig ett Plan

Hallå*

Dom flesta Trainer plan har vingarna placerad "över flygkroppen" ?? Vad är fördelarna med det??
    Och dom finns i olika vingspann. Är det lättare med större Vingspann? Än litet vingspann??

Tittar man på nästa steg flygplan för Medel användare eller erfarna flygare. Blir det lite mer "Sportplan" och vingarna i mitten av flygkroppen. Vad är fördelarna med det? -Stabilitet? elr vad?

-Kanske dumma frågor? Men jag har bara flugit helikopter tidigare.... Och jag har ju timmar i Simulator på flygplan. Och tänkte nu flyga lite "Planka" Men jag är lite osäker på vilket plan jag skall välja? Och i vilken kategori att börja med?

Kanske man ledsnar fort på Trainer plan? Kanske ngn kan ge goda råd?

Glad Midsommar
    //Urban
  • Flygsmurfen
    • sep 2006
    • 1349

Övervingat eller midje/ lågvingat är inte så avgörande numera.
    Med dagens moderna radioutrustningar kan du ställa ned roderutslag och lägga in "Expo" så att rodren rör sig lite mindre runt
    mittenläget.
    Ett lätt plan flyger saktare och det skulle jag satsa på framförallt.
    Köp en lätt el-kärra, typ parkflyer. Ställ in små roderutslag och flyg på en äng med högt gräs. Då blir det svårt att ha sönder prylarna.
    Sedan är de ju också frågan om vad som lockar i förlängningen?
    Lära sig flyga aerobatic, crusa runt med el-motorseglare eller lire mitt i mellan?
    Du bör ta hjälp av någon i början för grundläggande info och support så kommer du igång fortare.
    Sök gärna upp en klubb i närheten.

Lycka till.

// Mats W
    Flygsmurfen

Kommentar

• Top Gun
      • jul 2020
      • 55

Jag har funderat på ett FMS plan typ Ranger.... vilket av dom? Eller storlek är inte skrivet i sten. -Syftet är ju bara att "komma igång" och flyga! Det är målet!

-Du kan vara kung på Simulatorn Hemma! Och helt kass på fältet! Det är ju en stor skillnad irl* än att bara trycka "reset" på en simulator.

I förlängningen är det allt ifrån Crusa till Hardcore! Men jag är inte där än

Tack för återkoppling

Kommentar

• Danne1700
        • okt 2017
        • 510

Gärna en med skjutande propeller, sitter de baktill går de inte sönder lika ofta.

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Jag kan starkt rekommendera någon form av EPP kärra, vilken typ spelar inte jättestor roll, fördelen att de är lagningsbara med en tub snabblim i bakfickan så man är uppe i luften inom 10min efter ev krasch. 80-100cm skulle jag nog satsa på, dels inte alldeles för dyra samt inte upplevs som oerhört stora. Går att flyga med i 4-5m/sek om man vill men funkar bäst vid Max 3m/sek.

Du frågade angående vingens placering, en högvingad har alltid tendensen att vara självhängade i luften, så ligger planet litt snett i luften flyger det rakt inom kort utan att du behöver manövrera sig rakt med spakarna.

Du har ju samtidigt erfarenhet av helikopter så helt ovan är du inte så jag skulle nog satsa på en aerobatic/3D i form av EPP, man lär sig väldigt fort vad man bör och inte bör göra med spakarna innan man förstår hur man läser av modellen.

Kul att du testar på fixed wing!
          Senast redigerad av Mr.Bob; 2023-06-22, 18:46.

Kommentar

• Top Gun
            • jul 2020
            • 55

Ja Det finns en del att välja på!!! Jag skulle lätt kunna åka till en H-Butik och känna, klämma, lukta som man gjorde förr......innan man bestämde sig! Nätet funkar också! -Men då vet man oftast vad man skall ha? -Och har mer erfarenheten av flygplan och modell kategori. Nu har jag ju inte erfarenheten av "Planka" mer än att jag börjat flyga mer och mer "Planka" i Sim. Och börjat fatta lite tycke för den sortens flygning. Det är säkert 25 år sedan.....kanske mer? Sedan jag flög flygplan! :rolleyes: *Det luktade bränsle på den tiden .....Haha

Epo som är idag! Är ju lätt att få till efter smackdown.....lie lim + tandpetare+ tejp. (Dock inte vackert) Men det går att flyga ändå! Vilket som är målet för mig att komma ut irl*

Kommentar

• Daniel Ahlin
              • dec 2015
              • 339

En Speedbob kanske, den med nerställd gas flyger ju jättesnällt. Jag har bara erfarenhet av den lilla 800mm men den tål mycket och är lättbyggd.
              Säljer du kit Mr Bob? Du har väl laserskärare numera?

Kommentar

• Mr.Bob
                • aug 2017
                • 692

Det är en jättesnällt kärra, 1080mm som jag plockade fram är en fantastisk maskin !

Men den är ju också i balsa när man fått mer spakvana utan markkänningar alldeles för ofta är det en kandidat. Det är inte roligt att behöva laga mer än man flyger under inlärningstiden.

Tyvärr säljer jag inga kit, men det går väl lösa i värsta fall. Har en version 2 som ej är beprövad eller riktigt färdigt uppritad, behöver göras små justeringar först. Men har en smalare kropp , starkare vinge samt finns variant för underliggande vinge.

Kommentar

• Kawa
                  • sep 2015
                  • 67

Här är ett plan som jag tycker om enkel att flyga,

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Kawa - för en nybörjare är det i mina ögon en tveksam modell - lite för snabb och lite för liten (har en sån själv).
                    Vill man i nån mån bygga lite själv så har ju RC Factory en högvingad med skjutande propeller - https://www.rcflight.se/visaprodukt....-factory-proxy
                    Annars finns ju massor av välflygande EPO-trainers - t ex FMS Super Ez som fungerar utmärkt som både 1:a kärra och allmän buskärra. Även FMS Kingfisher är en utmärkt kärra och är kravet skjutande, överliggande propp så finns ju även FMS Easy Trainer - för att ge några exempel.
                    Roger

Kommentar

• zeno
                      • maj 2006
                      • 536

Kan rekommendera en STM Discovery Trainer https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=19939

Bra storlek, finns motor nog så det går att busköra en del när man tycker man vill prova lite mer avancerad flygning.
                      Tycker aldrig man växer ur en trainer riktigt, önskar jag hade min egen kvar nu efter flera års flygning av andra plan
                      Alltid smidigt att kunna ta med sig när man bara vill flyga, trots att det blåser ute, eller testa lite knasiga idéer med.
                      Bifogade filer

Kommentar

• Top Gun
                        • jul 2020
                        • 55

Ursprungligen postat av zeno
                        Kan rekommendera en STM Discovery Trainer https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=19939

Bra storlek, finns motor nog så det går att busköra en del när man tycker man vill prova lite mer avancerad flygning.
                        Tycker aldrig man växer ur en trainer riktigt, önskar jag hade min egen kvar nu efter flera års flygning av andra plan
                        Alltid smidigt att kunna ta med sig när man bara vill flyga, trots att det blåser ute, eller testa lite knasiga idéer med.
                        -Klart intressant...
                        Det verkar iallafall finnas tillgång till Reservdelar? ( Om Lager saldot stämmer? Är ju en annan sak?)

Kommentar

• zeno
                          • maj 2006
                          • 536

Ursprungligen postat av Top Gun
                          -Klart intressant...
                          Det verkar iallafall finnas tillgång till Reservdelar? ( Om Lager saldot stämmer? Är ju en annan sak?)
                          Elefun, mig veterligen, kör med faktiska lagersaldon. Så det stämmer nog

Kommentar

• BJS
                            • mar 2018
                            • 650

Köp en högvingad modell med motorn framtill, skulle du vilja prova med metanolmodeller. Glöm alla tankar på att kunna flyga den själv utan träning eller hjälp från en erfaren person. Ett tips är att träna med en simulator, men det räcker inte. Du måste ha hjälp av en annan person.

Kommentar

• Top Gun
                              • jul 2020
                              • 55

Metanol Motorer är jag inte främmande för, då jag har 2 Metanol Helikopters............ -Inte riktigt samma sak att flyga!
                              Men samma funktions princip på motorerna.

Simulator är ju bara ett komplement att "få igång" flygandet igen efter 3 år :( ..........

Och tanken är att köpa ett EL Trainer plan. För att Flyga¤Flyga¤flyga¤flyga¤flyga¤flyga......ute på fältet. -Det är ju ute på fältet man har Kul

Det är lite av valet av Flygplan! Som jag grunnar lite på.... ett "Beginners plan" Lätt att flyga ¤ Lätt att Laga¤ Lätt att finna delar....... lite så tänker jag.

Jag kan ju även flyga Dbl kommando med en vän! ( Kanske inte lika roligt) -Men det är ju en "Back up" bara

Kommentar

Arbetssätt...