Ballansera flyg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundqvistjohan
    • jul 2006
    • 1289

Att TP är exakt enligt manualen är väl inte det viktigaste. Själv brukar jag utgå från manualens anvisning och så gott det går försöka få tyngdpunkten i mitten av det rekommenderade intervallet (jag bryr mig inte om att planet ska vara exakt i våg, men jag kollar noggrant att jag inte har en TP som ligger bakom det rekommenderade under premiärturen.

Vill man sedan ha en rent flygande F3A eller IMAC-modell gör man de intrimningsmanövrar som krävs för att konstatera om modellen är framtung eller baktung.
    Se punkt 4 i följande guide: http://www.gbrcaa.org/acrobatfiles/Trim.pdf

Vill man flyga 3D kräver det att tyngdpunkten är längre bakåt.

Tillräckligt smala fingertoppar eller att modellen inte ligger exakt i våg med "lod-metoden" har väl ingen större betydelse bara man inte premiärflyger med så baktungt plan att man kraschar.

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Jag gör som Christer beskriver med den skillnaden att jag lägger linan under vingarna istället. Då minskar man risken att modellen "rollar" i linan.

Hur vet man att modellen är i våg, var det någon som undrade. Se till att stabben ligger vågrätt, för stabben skall ju vara i noll vinkel vid horisontell flygning.

/Lasse
      Senast redigerad av LIP; 2009-04-25, 19:54.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Ursprungligen postat av LIP
        Hur vet man att modellen är i våg, var det någon som undrade. Se till att stabben ligger vågrätt, för stabben skall ju vara i noll vinkel vid horisontell flygning. /Lasse
        Tackar! Det var i alla fall det jag undrade =)
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...