Goldwing Sbach 342 50cc

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harley007
    • dec 2007
    • 7

Missade att dela med mig av lite mer info som kanske kan vara relevant med tanke på tidigare inlägg.

Vi nollade nedåtriktningen på motorn och behöll de ca 2,5 grader höger som var inbyggt i boxen. Jag har för mig att det var mellan 2-3 grader minus riktning från fabrik. I söndags flög jag på morgonen då det inte var så förbannat blåsigt och hade möjlighet att testa av kärran lite bättre. Med en TP ganska nära bakkanten av vingröret var kärran ganska neutral, dock snäppet baktung (ytterst lite).

Min rekommendation, för vad den nu är värd efter bara 1,5 timmes flygtid, är att helt ta bort nedåtriktningen på motorn. Men, jag behöver testa kärran lite mer seriöst för att kunna ge ett "säkrare svar". I stort kändes iaf min modell neutral, precis så som jag vill ha den

//Jesper
    Senast redigerad av harley007; 2011-04-12, 22:35.
    Team Nordic-hobbytec.se

Kommentar

• Mattias S
      • okt 2010
      • 33

Ursprungligen postat av harley007
      Jag fick upp min Goldwing Sbach 342 i helgen, och även om det var tämligen blåsigt fick jag iaf känna på den lite.

Mitt första omdöme är att kärran verkligen är lätt, riktigt låg vingbelastning. Yttre variabler som ca 10m/s ger iof en del extra lyft. I övrigt känns Sbachen riktigt agil och rapp, tror det kommer bli ett ypperligt verktyg för freestyle detta året.

Jag använder inte pipa eller kanna, men om jag inte klarar bullernivån för freestyle (i IMAC), så har jag förhoppningsvis tillgång till en identisk kärra med rök och kanna

All info om kärran presenteras i slutet på videoklippet, postar eventuellt lite monteringsbilder på den senare i en egen tråd. Här fanns ju redan 3 trådar om modellen, det var därför jag ninjade din tråd Mattias för detta inlägg (sorry).

Ska ni kika på filmen så glöm inte att klicka i HD (720p).
      Ninja på du bara. Har blivit en del turer med den. Några under vintern t o m. mvh Mattias

Kommentar

• harley007
        • dec 2007
        • 7

Ursprungligen postat av Mattias S
        Ninja på du bara. Har blivit en del turer med den. Några under vintern t o m. mvh Mattias
        Nice!

Har du fått ordning på allt? Ändrat något på tyngdpunkt och motorvinkel? Knäckte ytterligare en Goldwing Sbach 342 55cc oskuld idag och även denna modellen kändes bra på motorvinkeln när den var 0:ad i höjdled.

Imorgon är det dags att plocka fram min igen och fortsätta testa kärran lite hårdare. Ska också försöka få till några mer seriösa intrimningsflygningar. Problemet är att modellen uppmanar till bus direkt, och jag kan inte låta bli att leka när jag tar upp den i luften :P
        Team Nordic-hobbytec.se

Kommentar

• AmRi
          • jan 2009
          • 223

Hej,
          Idag var jag ute med min 87" Pilot Sbach342 som är elkonverterad och flög 3ggr.
          Flög fint trots blåsten och det märks att det är skillnad på dessa 2,2m planen jämfört med de mindre 1,8-2m kärror jag har. Lugnare och stabilare med större plan, man blir ju sugen på att bygga ännu större
          Hade av motorkåpan imorse och såg att min motor också är neutralt i höjdled.

Kommentar

• Mattias S
            • okt 2010
            • 33

Ursprungligen postat av harley007
            Nice!

Har du fått ordning på allt? Ändrat något på tyngdpunkt och motorvinkel? Knäckte ytterligare en Goldwing Sbach 342 55cc oskuld idag och även denna modellen kändes bra på motorvinkeln när den var 0:ad i höjdled.

Imorgon är det dags att plocka fram min igen och fortsätta testa kärran lite hårdare. Ska också försöka få till några mer seriösa intrimningsflygningar. Problemet är att modellen uppmanar till bus direkt, och jag kan inte låta bli att leka när jag tar upp den i luften :P
            Jag tror att jag har lyckats med att få till TP:n. Dock så drar den en del mot stället när man flyger knivegg men det har jag mixat "bort" i radion. Jämfört mot andra kärror jag flugit så tycker jag att den är extremt känslig på höjdrodret så det kör jag 70% expo på. Vill behålla relativt stora utslag för att kunna göra snygga flatspinns mm. Ja den är väldigt kul att busflyga med och trotts att det är en 3D/aerobatickärra så är den väldigt snäll att flyga och landa med. Jag har precis köpt en begagnad Krill Katana med en MVVS 58 Pro Sport motor och den var lite svårare vid landning och den sjunker snabbt vid tomgång och fullt höjdroder men 3D/aerobatic egenskaperna var helt otroliga.

Kommentar

• harley007
              • dec 2007
              • 7

Ursprungligen postat av AmRi
              Hej,
              Lugnare och stabilare med större plan, man blir ju sugen på att bygga ännu större
              Yes, stora plan är trevligt, desto större desto trevligare

Ursprungligen postat av Mattias S
              Jag tror att jag har lyckats med att få till TP:n. Dock så drar den en del mot stället när man flyger knivegg men det har jag mixat "bort" i radion.
              Gott att höra att modellen är "under kontroll" nu. Själv fick jag ett gäng pass idag och det som är mest slående jämfört med andra kärror jag flugit är åter igen den lätta vingbelastningen. Körde "elevators" idag i 4 sek motvind med lite hög tomgång och 23x8 prop. Kärran bara vägrade att sjunka, stod stilla på plats och tuggade

Fortfarande sjukt nöjd med modellen, fortsatte med en del stresstest idag, video kommer förhoppningsvis under veckan på detta

P.S. Krills Katana verkar ruggigt fin (inte flugit den själv men sett ett par varianter på den i luften), kan tänka mig att den är riktigt trevlig att flyga
              Team Nordic-hobbytec.se

Kommentar

• harley007
                • dec 2007
                • 7

Här kommer ytterligare lite video från helgens flygning med Goldwing Sbachen. Flyg och videokvalité i filmen är inte på topp, se det snarare som blandade klipp från just testflygning och stresstest!

Ska ni kika på filmen så glöm inte att klicka i HD (720p).

Hälsningar,
                Jesper
                Team Nordic-hobbytec.se

Kommentar

Arbetssätt...