Batteri till mottagare lipo eller NiMH

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joacim
    • nov 2007
    • 335

Helt vanlig regulator/ BEC som drivs av en till 2 Lixx batterier räcker upp till 50-60cc storlek, större tycker jag att en powerbox är motiverat för att kunna få allt distribuerat och kontrollerat bra när ofta många servon är involverade.

Några bra alternativ som fungerar som det ska-
    Jeti BEC, MAX BEC, MAX BEC2
    Castle Creation BEC samt BEC PRO
    SkyRC S-BEC
    PowerboxSystems

Man väljer ju också att ha en BEC/ Regulator för att kunna få en jämn spänning till alla servon och mottagaren, oavsett belastning eller inmatad spänning.
    www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• Fyhren
      • nov 2006
      • 316

Hej

Någon tänker fel om man påstår att 4 celler NiMH ger 6 Volt.

Eftersom laddbara celler inte är på 1,5 V per styck utan bara på 1,2 V så måste det till 5 celler för att få 6V, 4 celler ger ju bara 4,8V

Själv kör jag sen många år på 5 celler NiMH (oftast över 2000mAh ) och har man bara en acckollare och kollar före första flygningen och sen efter varje flygning så har man bra koll på att man har tillräckligt med ström. Börjar däremot de gröna dioderna vandra ner mot de gula så är det dags att ladda.
      Med 5 celler har man en ökad säkerhet om en cell lägger av eftersom med 4 celler går man i backen om en cell lägger av men med 5 celler klarar men sig.

Hälsningar
      Peder Fyhr
      flyger i
      Eslövs mfk

Kommentar

• Extra_Mannen
        • feb 2009
        • 492

I min första modell av större slag som var en Extra 300 (180cm i spänvidd) från fullkontroll körde jag 2st nimh ackar på 4,8volt med st ström brytare på 2kanaler i mottagaren och det funkade toppen! Men det är ca 4-5år sedan. Det satt en os 26cc 2t motor i den.

I en 50cc modell rekommenderar jag dock lipo 2x2200 eller 2x1500 mAh + en emcotec dual bat. En singel bat funkar också med 3300mAh acke!

Ett annat alternativ är annars är en powerbox sensor som jag även provat och som funkar toppen!

Körde även 2x1500mAh i min 78" El Extra från Extreme flight.

Mitt tipps är dubbla lipo eftersom det är 50cc. Funkar med en också men mer säkerhet med 2st.

Fundera efter vad som känns bäst! 6Volt är ialla fall att rekommendera!

Lycka till med valet!

Kommentar

Arbetssätt...