Bästa rökoljan.....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cykelbud
    • feb 2012
    • 153

Är det någon som har testat biodisel? Känns liksom bättre att köra med det än vanlig disel...
    ryker bättre/sämre? Luktar det lika illa som vanlig disel (som jag har hört att det gör..),

(Själv har jag bara testat blue max rökvätska, den rök juh men jag har inget att direkt jämföra med)

Kommentar

• yak 55
      • mar 2013
      • 102

Ursprungligen postat av henke2
      Blir metallen lika varm som avgaserna? Hur varmt är det inne i motorns förbränningsutrymme som är av aluminium?
      Nja, visst i förbränningsögonblicket är gaserna väldigt varma, men en gas som expanderar blir ju också kallare, så gaserna som kommer ut från avgasporten är inte mer än 5-600 grader normalt sett, har man ett högre mottryck kan gaserna bli något varmare, på en fyrtaktare med turbo ända upp till 900 grader, men det är väl vanliga 2-taktare vi pratar om här.
      Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Jag brukar kolla avgastemperaturen på avgasringen (moki 4-takt), och den ligger på ung 110-120° direkt efter landning. Inga hiskeliga temperaturer alltså. 2-taktare däremot har nog betydligt högre temperaturer.
        /Lelle

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Det är som synes en himla skillnad på avgastemp och vad kringvarande komponenter har för temp. Frågan som gjorde att jag reagerade var just att värma rökoljan med avgaserna vilket inte påverkar rökmängden negativt.
          Superhero

Kommentar

• Matsa
            • nov 2006
            • 613

Jäpp, så här hade jag tänkt å göra:

Jag hade tänkt mig att få förvärmning på rökoljan på det ca 5cm rostfria ravgasrör som finns strax bakom motorn.
            Kopparrör skulle man kunna använda där och sno runt några varv.

Motorn är en DLE-55 RA med bakutblås, väldigt lättstartad så den är jag nöjd med.

Sedan ett block av aluminium mellan cylinderavgasporten och den rostfria avgasflänsen som nu redan sitter där.
            15mm aluminium borde vara lagom tjocklek.

I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
            som tittar fram mitt i avgasporten.
            Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.

Rökpump hittade jag hos Airmedia, men är inte säker på hur stor tank man ska välja än.

Så är det tänkt, någon som har idér och tips på detta då det blir mitt första försök med rök ombord?

Matsa...
            I hangaren:
            TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
            * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• NitroVein
              • sep 2010
              • 72

Ursprungligen postat av Matsa
              I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
              som tittar fram mitt i avgasporten.
              Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.
              Tänk på att även om du kör utan pipa så har du ändå pulser i avgasporten, så det du sprutar in precis vid porten kommer leta sig in i motorn och behöver vara kompatibelt där också. Diesel t.ex. lär tvätta ren kolven på avgassidan ifrån den oljan som egentligen behövs där.

Jag glömde nämna att jag inte har någon egen erfarenhet av röksystem, så ta informationen för vad den är värd.

Kommentar

• cykelbud
                • feb 2012
                • 153

som tittar fram mitt i avgasporten. Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.
                I den här videon gör han precis det, kanske där du fått det från? http://youtu.be/TC5dBt-PSUE

Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/lat...lots--tech-tip

Rökpump hittade jag hos Airmedia,
                Jag har en likadan, men inte köpt därifrån. Kolla bara nipplarna till slangarna, dessa skruvades ut på min efter första körningen med läckage som följd så jag drog åt dem igen med lite locktite, nu sitter de fint.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av cykelbud
                  Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/lat...lots--tech-tip
                  Den är tvärt om mot ett munstycke, du vill ha någonting som sprejar ut oljan, medan klunken gör precis tvärt om.

Det finns många sätt, jag beskriver ett av dem. Vi vill bygga upp ett tryck med pumpen för att spreja ut vätskan. Detta vill vi göra utan att överlasta pumpen. Vi mäter därför effekten som pumpen drar medan vi justerar munstycket.

Munstycket är ett rostfritt rör som plattas till i änden, sedan slipar/kapar man av röret tills man ser en liten springa. Provkör med pumpen och noterar effekten, är den för hög kapar man lite till, är den låg och inget sprej kommer utan det är en stråle så får man banka igen röret mera. När man har en effekt som matchar ungefär vad pumpen kan ge så bör man också ha en fin sprej. Lyckas man inte så är röret för stort antagligen. Till mina små jetmodeller har jag en bränslepump från Kolibriturbinen som rökpump och en kanyl som spridare medan på de större modellerna är pumpen grövre och ett 3mm rostfritt rör används.

Man kan göra på många olika sätt, tex använda munstycke från oljebrännare eller ev från någon moped.

Superhero

Kommentar

• Matsa
                    • nov 2006
                    • 613

Ursprungligen postat av NitroVein
                    Tänk på att även om du kör utan pipa så har du ändå pulser i avgasporten, så det du sprutar in precis vid porten kommer leta sig in i motorn och behöver vara kompatibelt där också. Diesel t.ex. lär tvätta ren kolven på avgassidan ifrån den oljan som egentligen behövs där.

Jag glömde nämna att jag inte har någon egen erfarenhet av röksystem, så ta informationen för vad den är värd.
                    Bra med reflektioner! Kärran har en kanisterdämpare.

Jag har inte heller nån erfarenhet av röksystem men jag har glott runt lite för att snappa upp
                    hur det går till

Matsa...
                    I hangaren:

Kommentar

• Matsa
                      • nov 2006
                      • 613

Ursprungligen postat av cykelbud
                      I den här videon gör han precis det, kanske där du fått det från? http://youtu.be/TC5dBt-PSUE

Jag har en likadan, men inte köpt därifrån. Kolla bara nipplarna till slangarna, dessa skruvades ut på min efter första körningen med läckage som följd så jag drog åt dem igen med lite locktite, nu sitter de fint.
                      Jajjemen den videon inspirerade mig hur jag ska göra en injektor för rökoljan, då kan man göra fler
                      i olika storlekar att byta ut om man vill.

Ett bra tips till!
                      Man brukar märka ganska snart om man glömt bort att locktitea på en bensinare.
                      Förra Årets premiär motorstart blev lite komisk när skevrodren på min nya SBach 342 55cc ramla nedåt
                      då skruvarna till servo oken ramlade ur

Matsa...
                      I hangaren:

Kommentar

• Matsa
                        • nov 2006
                        • 613

Ursprungligen postat av henke2
                        Den är tvärt om mot ett munstycke, du vill ha någonting som sprejar ut oljan, medan klunken gör precis tvärt om.

Det finns många sätt, jag beskriver ett av dem. Vi vill bygga upp ett tryck med pumpen för att spreja ut vätskan. Detta vill vi göra utan att överlasta pumpen. Vi mäter därför effekten som pumpen drar medan vi justerar munstycket.

Munstycket är ett rostfritt rör som plattas till i änden, sedan slipar/kapar man av röret tills man ser en liten springa. Provkör med pumpen och noterar effekten, är den för hög kapar man lite till, är den låg och inget sprej kommer utan det är en stråle så får man banka igen röret mera. När man har en effekt som matchar ungefär vad pumpen kan ge så bör man också ha en fin sprej. Lyckas man inte så är röret för stort antagligen. Till mina små jetmodeller har jag en bränslepump från Kolibriturbinen som rökpump och en kanyl som spridare medan på de större modellerna är pumpen grövre och ett 3mm rostfritt rör används.

Man kan göra på många olika sätt, tex använda munstycke från oljebrännare eller ev från någon moped.

Bra med tips kring detta här, tackar för det.

Matsa...
                        I hangaren:

Kommentar

• Matsa
                          • nov 2006
                          • 613

Nu har man kommit igång med lite prylar för röksystemet.

Tillverkade ett block i aluminium med helicoil insatsgänga
                          i M8 för bra hållbarhet om man vill prova olika munstycken.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1180.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,6 KB
ID: 499465
                          Gjorde 2 "munstycken" så man kan byta vid behov
                          ett har ca 0,3mm öppning och det större ungefär 0,5mm.
                          Munstycket tätas mot alublocket med kopparbricka.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1183.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,8 KB
ID: 499466
                          Monterat på plats, undras bara om tygonslangen
                          som ska sitta på röret klarar värmen?

Nu återstår att försöka få in en tank på runt 5dl och att
                          beställa en rökpump och en acc för ändamålet.

Matsa...
                          I hangaren:

Kommentar

• AM
                            Debattglad entusiast

• maj 2006
                            • 3464

Snyggt Mats!
                            Inom fullskalaflyget så ska man ha munstycket som sprutar in rökoljan en tum (2,5 cm) från avgasporten. Alltså där det är så varmt som möjligt. Rökvätska som används av de flesta airshowpiloter är paraffinolja. Jag vet att det snackades om en vegetabilisk olja som gav fantastisk rök. Den användes av industribagerier och sprejades på långa bakplåtar som gick runt runt. Så den som har försänkningar i bageribranchen kan kanske skaffa någon liter för empiriska test. :-)
                            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Matsa
                              • nov 2006
                              • 613

Ursprungligen postat av AM
                              Snyggt Mats!
                              Inom fullskalaflyget så ska man ha munstycket som sprutar in rökoljan en tum (2,5 cm) från avgasporten. Alltså där det är så varmt som möjligt. Rökvätska som används av de flesta airshowpiloter är paraffinolja. Jag vet att det snackades om en vegetabilisk olja som gav fantastisk rök. Den användes av industribagerier och sprejades på långa bakplåtar som gick runt runt. Så den som har försänkningar i bageribranchen kan kanske skaffa någon liter för empiriska test. :-)
                              Tackar för det Ove
                              Jag beställde precis en rökpump av dig.

Mitt munstycke sitter 2 cm från cylinderns ytterkant så jag hoppas det blir bra.

Jag provade med maskinrent på sprayflaska att mata munstyckena, det blir
                              som en bred fin dusch. Denna dusch blir ungeför 20 mm bred när den träffar
                              taket på mitt aluminiumblock.

Tank blir en på 3 dl, större blir svårt att få plats med i SBachen.
                              Det ska iaf bli kul att testa nu i vår

Matsa...
                              I hangaren:

Kommentar

• Matsa
                                • nov 2006
                                • 613

Nu har jag testat rökeriet, så här gick det.

Gillar bara inte att det forstsätter att rycka lite när jag stänger brytaren för pumpen.
                                Sen så går det rätt så fort att tömma en 3Dl tank kan jag lova

Matsa...
                                I hangaren:

Kommentar

Arbetssätt...