Rök på tvåcylindrig bensinare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer J
    • maj 2006
    • 353

    #1

    Rök på tvåcylindrig bensinare

    Funderar på att sätta rök på min 2-cylindriga bensinare, 3w-85 boxer. Ska man sätta nipplar på en eller två cylindrar?
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

    #2
    Bägge tycker jag låter klokast... OM rökdimman påverkar hur dämpen arbetar. Dessutom ser det rätt ballt ut med rökpuffar ur bägge pipor. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

    Kommentar

    • Christer J
      • maj 2006
      • 353

      #3
      Ok, tack för svaret. Har rök på min ZDZ 50cc byggt av en vanlig el-bränslepump till en fältlåda som fungerar bra.
      Funderar på att köpa något färdig till min 3W, den här kanske.

      Kommentar

      • Sebbe
        • mar 2008
        • 190

        #4
        På tal om rök på dubbla dämpare. Fick hem dessa 2 idag till min da 120. Vart ska man sätta rök nipplarna för bäst effekt? Det finns en förhjöd plutt på dämparna där jag hittat en bild på en som satt sina nipplar på men är det bästa platsen? Har läst att de ska sitta så nära utloppet från motorn som möjligt.

        Funderar på att sätta den vid sidan av fästet till motorn, då borde den spruta på de varmaste delarna i dämparn..


        //Sebbe
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Sebbe; 2016-03-03, 17:27.

        Kommentar

        • Christer J
          • maj 2006
          • 353

          #5
          Undrar också var man ska sätta nipplarna, jag har bra rök på min ZDZ 50 men får lätt motorstopp vid låga varv efter man kört rök. Dras tydligen in i cylindern bakvägen. Kör med fullgas en stund före landning utan rök så stiftet får bli rensat. Någon rutinerad rökare kanske kan svara.

          Ursprungligen postat av Sebbe
          På tal om rök på dubbla dämpare. Fick hem dessa 2 idag till min da 120. Vart ska man sätta rök nipplarna för bäst effekt? Det finns en förhjöd plutt på dämparna där jag hittat en bild på en som satt sina nipplar på men är det bästa platsen? Har läst att de ska sitta så nära utloppet från motorn som möjligt.

          Funderar på att sätta den vid sidan av fästet till motorn, då borde den spruta på de varmaste delarna i dämparn..


          //Sebbe

          Kommentar

          • Gasman
            RCFF - Administratör
            • aug 2006
            • 555

            #6
            Ska inte rökvätskan värmas genom att köras igenom en lång kopparrörsspiral inne i ljuddämparen innan den sprayas in i avgaserna?
            //Mange

            Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
            Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

            www.strangnasmodellflygare.se

            Kommentar

            • Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

              #7
              Så har det inte visats nåt med mitt Sullivan-kit. Vet att en gjorde så med metanolflyg (2-takt), för där är det ju inte så mycket hetta.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

              Kommentar

              • ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

                #8
                Ingen personlig erfarenhet av rök, men det här är kanske två intressanta artiklar?

                RC Airplane News | Radio Control Plane & Helicopter News, Tech Tips, Reviews

                RC Airplane News | Radio Control Plane & Helicopter News, Tech Tips, Reviews
                /Christer Landberg

                Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

                Kommentar

                • Björn.O
                  • jun 2007
                  • 151

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gasman
                  Ska inte rökvätskan värmas genom att köras igenom en lång kopparrörsspiral inne i ljuddämparen innan den sprayas in i avgaserna?
                  Det är väl inte nödvändigt att förvärma rökvätskan på bensinare men man tycker ju att det borde vara en fördel iallafall.
                  Jag har hårdlött ett kopparrör utanpå krökarna och vätskan sprutas in strax före canistern. Tycker att jag har rätt bra rök. Är en DLE 111.
                  Den figurerar en del i den här filmen:
                  Senast redigerad av administrator; 2016-03-12, 10:28.

                  Kommentar

                  • Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

                    #10
                    Kan det va så att jag ser en skillnad... de som förvärmer får en rökdimma, medan de som pytsar rakt in får en helt annan rök? Tänker på filmerna man ser. Eller? Vissa har ju så det droppar ut rök. Röken är mer skarp eller vad man ska säga.
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                    Kommentar

                    • Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

                      #11
                      Du har rätt, oljan måste förvärmas för bästa rök. Jag brukar linda ett kopparrör runt kröken med metall epoxi.

                      Kommentar

                      • kenneth.eriksson.94
                        • sep 2015
                        • 288

                        #12
                        Sedan att tänka på, att bara spruta in rökvätska utan kontroll brukar göra att motorn inte går rent. Vätskan skall doseras med precis den mängd som skapar bästa röken, justering kan göras med stypningar eller varvtalsregulator till pumpen. Det är ganska lätt att fylla ljuddämparna med vätska som sedan ryker en stund efter det att man stänkt av pumpen eller får motorn att tex gå dåligt på tomgång som är ett tydligt tecken på överskott.

                        Kommentar

                        • Christer J
                          • maj 2006
                          • 353

                          #13
                          Tack för alla svar, kommer sätta kopparör med munstycke stax före canistrarna när det ska rökas på

                          Kommentar

                          • genland
                            • maj 2006
                            • 1228

                            #14
                            Hej Christer,
                            Ser fram emot rökpaus på Genlanda...

                            MVH Kent

                            Kommentar

                            • Christer J
                              • maj 2006
                              • 353

                              #15
                              Ser fram emot hårdlödning vid Genlanda Flygindustrier :thumbup:
                              Ursprungligen postat av genland
                              Hej Christer,
                              Ser fram emot rökpaus på Genlanda...

                              MVH Kent

                              Kommentar

                              Arbetssätt...