Obalans i bensinmotorer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

Tack för länken Det var ju ungefär det jag var ute efter.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7673

Inte för att jag heller är någon förstå-sig-påare på bensinare, men detta https://toni-clark-shop.com/Hydro-Mount-System_1 lär väl lösa en hel del vibrationsproblem.
      Någon som provat?
      Retroholic!

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Förr för att få ut mer effekt så slipade och balanserade vi vevaxelns balansvikt, stake för att få ut mer varv samt effekt och resultatet blev även jämnare gång med betydligt mindre vibrationer, tror till och med att jag har en 75cc kvar sittande i en av mina modeller som väntar på att bli färdig. Stor skillnad är det i alla fall.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• Balsafan
          • jan 2019
          • 161

Läser man artikeln som Patrik länkade till är man ett steg åt rätt håll. Om man kan ta bort vikt från kolv och lillände på vevstaken har man dock mer att vinna än när man tvingas tillföra mer rörlig massa.

Jag är ganska övertygad om att problemet är exakt detsamma på mindre metanolmotorer, skillnaden är bara att det inte märks lika mycket.

Om man hade haft ett viktfel på 34% som i artikeln i en ny bilmotor från exempelvis Volvo hade den vevaxeln gått av tämligen omgående

Kommentar

• Mr.Bob
            • aug 2017
            • 692

Mycket har med önskat varvtal att göra också, precis som obalans o ett däck på en bil.
            så man kan räkna ut balansfaktor på önskat varvantal så vet man mer exakt hur mycket vikt som ska bort/tillföras.

fick hjälp att balansera in en motor med kraftiga vibrationer på fullgas, tänk er en mobil vibration gånger 1000, ungefär så illa var det men den motorn gick otroligt bra efter ca 45g viktjustring på både storändan(vevaxeln) samt rörliga änden(kolv,stake etc)

Kommentar

• Balsafan
              • jan 2019
              • 161

Det är ingen kvalité på produkterna från Kina längre... dom har nog dålig pli på barnarbetarna :icon_butt:

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Vissa motorer säljs väl som balanserade, dvs det står så. Men de andra då, är dom inte balanserade? Ska man göra det själv? Ihopskruvade kopior som säljarna inte bryr sig som? Köp två, håll tummarna? Vem vill köpa sånt billigt skräp? Konsumenterna som styr marknaden, så det blir ju så... har hellre 10 dåliga grejer än 2 bra. Det blir som vi gör det.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Gasman
                  RCFF - Administratör
                  • aug 2006
                  • 555

Problemet med vibrationer ligger i den encylindriga motorns grundkonstruktion med fram- och återgående kolv. Kolven och vevstakens massa ska balanseras med en tung vevsläng. Tyvärr kommer vevslängen förutom att balansera upp kolv och vevstake även att röra sig cirkulärt när vevaxeln roterat vilket innebär att den massan även rör sig en hel del i sidled. Och den rörelsen går inte att balansera bort.
                  Då är en flercylindrig boxermotor betydligt bättre då kolvarnas rörelser tar ut varandra och inga vevslängar behövs. Även en flercylindrig radmotor vibrerar avsevärt mindre än en encylindrig dito.
                  //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                  Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Visst kan man balansera en encylindrig motor, dock kommer vibrationer att finnas kvar, förhoppningsvis inte i samma utsträckning.

En sak jag upptäckte var att man behöver ta bort avsevärd vikt från vevpartiets balansvikt för att balansera ut motorn och på samma vis minskar man samtidigt svängmassan som gör att motorn kan gå säkert på tomgång, motorn kommer fortfarande att gå på tomgång dock så blir tomgångsvarvet högre för att motorns massa skall kunna övervinna kompressionens motstånd.

Fördel med balanseringen som jag såg det var att motorn:
                    Skakade mindre
                    Jämnare gång
                    Påverkar inte kroppen som den skall driva med så mycket vibrationer, konstruktion, servo...
                    Bättre bränsle förbrukning.

De dåliga sidorna:
                    Hög tomgång
                    Högre varv
                    Mycket arbete.

Vad jag skulle vilja istället vore att trimma motorn för att bli starkare på låga varv, med större propeller, bättre bränsleförbrukning.

Dela gärna med er om vad ni har för erfarenhet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• Gasman
                      RCFF - Administratör
                      • aug 2006
                      • 555

Det skulle vara intressant att se hur väl vevslängen balanserar kolv+vevstake. Det kanske är onödigt mycket massa i vevslängen?
                      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Balsafan
                        • jan 2019
                        • 161

Det är nog olika beroende på tillverkare och modell av motor. Läser man artikeln som Patrik hänvisade till så la dom ju till ganska mycket vikt i vevslängen. Om det finns tillräckligt med material att ta bort inne i kolven samt på vevstakens lillända kan man vinna fördelar jämfört med att addera vikt i andra änden. Det mest troliga är nog att man behöver addera vikt i vevslängen eftersom de små vevhusen inte tillåter större vevsläng... endast tyngre vilket tillförs i form av exempelvis bly eller volfram.

Jag ska bara få tag i en vettig propeller i storlek runt 18X8 och bygga mig en testbänk för en motor så ska jag prova mig fram lite.

Kommentar

Arbetssätt...