Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
När jag läser ditt inlägg igen, Ingemar, så undrar jag; har du kört kombinationen Comfort Mount och teflonslang? Är det det vanliga i IMAC-kretsar?
/OlleG
Hej,
Jag tänker lite i banor som att ju mindre massa och material på avgaskröken samt mindre radie på kröken (för hävarmseffekt) som sitter fast på motorn och som vibrerar med motorn, desto mindre risk att det vibrerar sönder vid infästningen?
En lång böj med stor radio får en större effekt att bryta sönder invid infästningen vid motorn när det vibrerar, eller vad säger ni andra ?
Alltså: Avgaskrök med liten radie på kröken, flexning direkt efter kröken (flexmaterial så att säga inbyggt eller en siliconslang).
Då blir det lite mindre massa och mindre hävstångseffekt vid vibrationer som över tid kan framkalla ett brott i infästningen.
Håller ni med?
Hej
Fick kontakt med Klaus Krumscheid som sa att problemet är för kort avstånd mellan dämpare och rör, det som teflonröret skarvar. Hans rekommendation är 30-50 mm. Han skriver "With the heat of the exhaust the PTFE-tube is soft and it absorbes the vibrations". Och det blir nog slutsatsen jag hade bara några få mm.
Kommentar