Är det någon som har erfarenhet av den Kinatillverkade tvåtaktsmotorn RCGF Stinger. Den heter väl numera bara Stinger tror jag. De tillverkar både encylindriga och tvåcylindriga boxermotorer i olika storlekar.
RCGF Stinger
Kollaps
X
-
Jag har köpt 10-cubicaren till ett projekt.
Vad är det för storlek, vikt och typ av maskin som din sitter i?
Vore kul att jämföra..(Ursäkta tådkapningen).
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
1,5 m spv då?
Har du vertikal-prestanda på den eller hur är effekten kontra flyget?
Räcker den till?
// MFlygsmurfenKommentar
-
Ja precis, drygt 1,5m. Nja vertikalprestandan är väl sådär! Men motorn räcker till för ändamålet. Min ultra stick är mer en sportig mysflygare. Finns en grupp på facebook som heter "RCGF Stinger Engines User Group". I den gruppen har jag tidigare postat en video när min polare flyger sin ultra stick som även den har en 10cc stinger i nosen. Videon är från samma dag som maiden, så det sitter en lite klenare propp och den går lite fett.Kommentar
-
Jag har deras 30cc boxer i en ultimat. Av dom bensinare jag haft så är det den motorn som har startat lättast och gett minst problem. Även i -15 grader.Kommentar
-
Då passar den för mitt projekt.
Ett sportflyg på ca 1,7 m spv och ganska lätt.
(Funderade på om jag borde ha valt en 15 cc-motor).
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
-
Idag passade jag och Tomas L på att provstarta min Stinger 26re.
Uppsättning enligt följande:
Tank med filtklunk på både bränsleslangen och tankslangen.
2 cells Li-ion paket på 3000 mAh till tändningen.
Bränsle, Aspen 4 takt med 3% Mobil mineralolja.
Propeller APC 16x8.
Efter att ha primat membranet samt chokat och snapsat motorn, så tände den till.
Med öppet choke spjäll så vaknade den på 10:e slaget typ....
Gick förvånansvärt stabilt, fast väldigt fett.
Lite inkörning till så lär den bli bra.
Känns nöjd. Trots avgasljudet som är lite i högsta laget.
Ska bygga om avgassystemet lite och lägga till extra dämpare.Vice ordförande SMFF 2025-2027Kommentar
-
Grattis!!
Alltid roligt med förbränningsmotorer
de flesta motorer har sina egna sätt att startas på, en av mina t ex måste jag ha typ 1/3 gas på för att starta upp efter hostat till med choke och full gas. De andra behöver endast liiite gas eller tomgång och allt mellan 2-10 slag, oftast 2-3 :P
Kul att du känner dig väldigt nöjd med ditt köp! Vad hade du för kärra tänkt till motorn?
/MrBobKommentar
-
Jo, jag är väldigt nöjd, körde motorn mer idag, och den var väldigt konsekvent med startproceduren.
Choke, full gas och slå 8-10 slag, på med tändningen och gasen på tomgång och slå två slag så startade den till.
Av med choken så startade den på 6-7 slag.
Gjorde det tre ggr, så det verkar vara standard....
Jag ska ha den i min Fokker D.VII i skala 1/4.8.
Tror den blir väldigt lagom där med en 18/8 propeller eller möjligen en 19/6...Vice ordförande SMFF 2025-2027Kommentar


Kommentar