RCGF Stinger

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jörgen Johansson
    • okt 2007
    • 81

Kul att den funkar bra. Håller med om att dom låter lite väl mycket.
    Istället för att labba och bygga om dämpare, alternativt bygga på en dämpare till.
    Testa att bara dra på en räfflad böjbar avgasslang av metall typ. Räfflorna slår effektivt sönder ljudvågorna och ljudet blir betydligt mer behagligt.
    Jag gjorde det senast på en rcgf 70cc twin. Köpte avgasslang från wabasto dieselvärmare och montera dit. Vart mycket tystare och mjukare ljud.

Kommentar

• Graff70
      • jul 2022
      • 127

Körde min Stinger 10 cc re idag, jag har den installerad i en Seagull-models Super Stearman 46.
      Använder en tvåcells LiFe på 1000 mAh till tändningen.
      Den var lite svår att starta, men med startmotorn hoppade den igång snabbt.
      Det man kan märka är att den är riktigt känslig på nålarna...
      Jag körde in den med en trä 12x8 och efter en tank verkade den gå bäst runt 8700 rpm med 2600 rpm tomgång.
      Dessa motorer är en trevlig bekantskap.
      Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Allt med fossila bränslen är en trevlig bekantskap!

Prova byt till ett nytt stift och se ifall den startar enklare för hand, väldigt vanligt att stift slår igen efter inkörningstiden.
        Råkat ut för det själv flertalet gånger

Kommentar

• Gasman
          RCFF - Administratör
          • aug 2006
          • 555

Prova också att senarelägga tändpunkten några grader. Ligger den lite för högt kan det bli så att den vid första tändningen slår tillbaka och stannar. Märks tydligast om den tänder en gång vid handstart och så blir det inget mer. Vid elstart märks inte det problemet utan den startar snällt ändå.
          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

Arbetssätt...