Bensinmotor suger dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

    #16
    Jag är ju lite nyfiken på slangen som är på den (som det ser ut) pålödda nippeln som går genom motorspantet, var den tar vägen??

    Kommentar

    • GladFlyg
      • jul 2017
      • 15

      #17
      Den slangen går bara rakt in i kroppen. Verkar vara för att utjämna trycket där?

      Kommentar

      • Cometen

        • jul 2009
        • 135

        #18
        Bild på förgasare och plattan av skruvad kan vara bra å se de av om det är fel monterat tänkte på hålet till pumptrycket

        Kommentar

        • Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

          #19
          Just det, något jag hört om ifall det blir för mycket tryck i motorkåpan eller hur det nu var?

          Denna slangen är den du behöver få pulserna till, den är ju som sagt ansluten på nippeln på förgasaren som vill ha pulserna.
          Frågan är om du får pulser från den nippeln från den tjocka plattan mellan förgasare och motor eller om du ska testa klämma dit slangen på nippeln som är pluggad(som är precis bredvid) istället och plugga den nippeln som slangen är ansluten till idag??

          Klicka på bilden för större version

Namn: 74929D27-71E6-4EBB-8531-669EE7494FBC.jpg
Visningar: 1
Storlek: 338,2 KB
ID: 513900

          mycket nippeln där!!

          Kommentar

          • Kawa

            • sep 2015
            • 67

            #20
            Motorn har inte gått på minst 8 år,
            Du har bytt membran,
            Men har du haft isär den helt för rengöring och blåst rent i alla hål som finns?

            Kommentar

            • GladFlyg
              • jul 2017
              • 15

              #21
              Nej inte blåst rent allt med tryckluft. Skall göra ert också. Skall man dränka den i bensin för att lösa upp allt eller annat man kan göra?

              Kommentar

              • thoabr
                • nov 2006
                • 220

                #22
                Har du provat sätta slangen på vevhuset istället(den som är pluggad)

                Kommentar

                • GladFlyg
                  • jul 2017
                  • 15

                  #23
                  Provade att byta, men samma problem. Kommer tryck ifrån båda hålen.

                  Märkte däremot att den lilla pluppen där trycket går in i förgasaren knappt sitter fast. Kan mkt väl tänka mig att där kan läcka lite då de egentligen hålla på plats av spänningen från slangen som trycker utåt. Provade att göra en provisorisk tätning men hjälpte inte. Skall de vara så eller skall den vara mer trög eller tom sättas fast på något sätt?

                  Kommentar

                  • GladFlyg
                    • jul 2017
                    • 15

                    #24
                    Motorn ligger nu dränkt i alkykat Bensin och isärskruvad och öppnad så långt det går. Skall blåsa rent med kompressorn imorgon.

                    Hjälper inte det så blir det till att byta alla slangar och öppna tanken.

                    Funkar inte det heller så får jag leta efter en beg walbro förgasare ;(

                    Kommentar

                    • GladFlyg
                      • jul 2017
                      • 15

                      #25
                      Uppdatering.
                      Har gjort en riktigt nogran rengöring där jag blåst rent allt och plockat isär förgasaren så långt det går. Tom. plockat ur de där små runda metallskydden för att kunna blåsa rent. Men fortfarande inget riktigt sug. Märker att om jag täpper igen det lilla hålet som sitter på "chokbrickan" så går det lite bättre och tror att det rent allmänt funkar bättre nu även om det inte riktigt går ändå.

                      Några tankar / ideer vad som är nästa steg?

                      Har förresten provat båda hålen för tryck ut från motorn.

                      Kommentar

                      • thoabr
                        • nov 2006
                        • 220

                        #26
                        Prova med en annan förgasare

                        Kommentar

                        • GladFlyg
                          • jul 2017
                          • 15

                          #27
                          Misstänker att det är där problemet ligger. Bara att försöka få tag i en också

                          Kommentar

                          • GladFlyg
                            • jul 2017
                            • 15

                            #28
                            Det kan inte ha något med tanken / slangar eller packning mellan förgasare och cylinder eller den där nipeln som tar emot tryck från motorn att göra?

                            Kommentar

                            • Mr.Bob
                              • aug 2017
                              • 692

                              #29
                              Ska inte ha något med det att göra, viktigt att du har en luftslang på tanken bara så det inte blir vacuum.

                              Har du testat få igång motorn? Eller har du bara konstaterat att den suger dåligt? Vet att i någon manual jag läst för någon bensin motor jag har skulle man stoppa för insuget för att prima motorn och få fram bränsle sen kommer det där av sig självt när motorn väl hoppar igång.

                              Så testa prima(sätt för tummen) motorn så bränsle kommer fram, i med choke och på med tändning, p
                              flippa tills den tänder till så slår du bort choke och har lite gas(kanske upp till 1/4 gas t.o.m), flippa och se ifall du får igång den och den håller sig kvar vid liv.

                              OM den tänder till men dör ändå och vägrar starta så prova slå till choke igen och flippa tills den tänder till. Upprepa tidigare process men utan prima.

                              Kommentar

                              • Thomas

                                • jun 2006
                                • 7673

                                #30
                                Denna nippeln ska ha atmosfärstryck, jag förmodar att slanger slutar öppen inuti kroppen.
                                Man gör ofta så för att det kan bli för högt mottryck av fartvinden i motoråpan.
                                Membranet innanför locket med den pålödda nippeln måste vara mjukt och fint, det hårdnar med åldern.
                                Membranet är ganska standardmodell för många Walbroförgasare, finns säkert att hitta i nånsom servar motorsågar, röjsågar och liknande.

                                Och du kan gärna testa om det blir bättre utan slang.
                                Kanske till och med slangen är igentäppt??

                                Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlös.jpg
Visningar: 1
Storlek: 502,2 KB
ID: 513910
                                Retroholic!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...