Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...

Det finns ju ett brett urval av busflyg med bensinare... Men vad är
    egentligen skillnaderna mellan dem? Är det bara smaken?

Tex: Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...

Egenskaper dem emellan? Glider nån bättre? Är nån mer aerobatisk?
    Är någon bra på något / dålig på något? Osv?

Nu är jag inte ute efter tillverkar-skillnader, utan mellan just modellerna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • wesse
    • maj 2007
    • 5864

detta vill jag oxå veta eftersom jag funderar på min första bensinkärra till sommaren..

:love: Get high with hovering
    not drugs :love:

Kommentar

• colsson
      • maj 2006
      • 1165

Troligen jag med..
      / Christian Olsson

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1483

Hej!
        Lika skulle jag tro.

Kommentar

• Mr X
          • apr 2007
          • 1055

Synd att det här inlägget inte var tidigare för min Extra 330L ligger på posten.
          Tittar man lite på vingprofilen är ju alla lika så vad ska man gå efter.
          Bärförmågan alltså Wing Area borde ju säga lite om flyget är vilt eller snällt.
          Erfarenhet är nog det viktigaste för att säga vilken som är bättre av dessa flyg och tyvärr så saknar jag det ännu.

Jag gick efter färgen och vad andra tyckte om flyget och resten får jag väl lära mig.
          RC Åland
          RC Åland på facebook
          På tok för många flygande saker.

Kommentar

• gimbo
            • jul 2007
            • 710

Har bara erfarenhet av en Edge 540. Och det första som slog mig med den var den låga stallhastigheten vid landning. Men jag kan inte jämföra med de andra modellerna.

Däremot så lägger jag upp lite bilder så ni kan se att planen endå skiljer en del i konstruktion. Och därför borde de ha en del märkbara skillnader i flygegenskaper. Ja Ultimate förstår vi nog redan att den skiljer en del från de andra. Men, i alla fall. Har ett par timmar till övers innan det blir partaj ikväll. Så här är bilderna

Cap 232

Edge 540

Extra 330

Ultimate 10-300SK

Yak 54
            www.mfkmalmen.se

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

OJoj Gimbo! Det där var bra jobbat. Man har ju sett en massa bilder
              och filmer men inte jämförbart. Visserligen har man känt igen flygen,
              men så där ser man ju skillnaderna =) Och lustigt nog vart suget
              större... hmmm...

Hur som... någon som vet om lite flygegenskaper om pärlorna?
              Jag vet bra skillnad på de flyg jag flugit, men nu gäller det 2m+
              bensinkärror.

Kommentar

• Tobbe O
                • maj 2006
                • 1431

Det sägs på forum runt om i världen att Yakarna flyger bäst, speciellt Somenzinis, så därför köpte jag en sån.
                //Tobbe

Kommentar

• js_
                  • jul 2007
                  • 666

Denna beställde jag just http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=197
                  http://www.rcaland.ax/

Kommentar

• Tobbe O
                    • maj 2006
                    • 1431

Nice, mera Yakar PDT_Armataz_02_11

Vad blir det för rova i den?
                    //Tobbe

Kommentar

• js_
                      • jul 2007
                      • 666

Ursprungligen postat av Tobbe O
                      Nice, mera Yakar PDT_Armataz_02_11

Vad blir det för rova i den?
                      Roto 35
                      http://www.rcaland.ax/

Kommentar

• sundqvistjohan
                        • jul 2006
                        • 1289

Själv har jag två "ryssar" som jag gillar väldigt mycket.

En Black Horse Sukohi SU 31 (spännvidd 1,78m med 23cc tvåtaktare)

och en litet mindre 90-size Yak 54 (Seagull) med OS FS 120 Surpass III fyrtaktare.

Båda planen har vertikalprestanda och gör enligt mitt tycke "rena manövrar", men jag har ju läst att semiskalamodeller inte flyger lika bra som renodlade F3A-modeller. Det enda jag har att jämföra med är min lilla ""busflygare" Twist 3D 40, och den flyger inte så värst rent...

Yaken och Sukhoien kan man flyga i knife edge med enbart sidroder, utan att kompensera med vare sig höjd eller skev (det går inte med Twisten) och rollarna blir spikraka om man använder sid- och höjdroder rätt. Men så har jag ju aldrig flugit ett renodlat F3A-plan.

Jag är mycket nöjd med de plan jag har och övar IMAC-program så mycket jag hinner, men om jag avancerar så mycket att jag skulle börja tänka på tävling så blir det väl ingen semiskalakärra som följande plan. Ett 2x2m F3A-plan står högt på önskelistan, och jag vågar inte ens tänka mig hur mycket bättre ett sånt plan kan flygas om man har tillräcklig spakvana.
                        Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
                        Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Nyroth
                          • maj 2006
                          • 721

Hej,
                          Här är de erfarenheter jag har utav respektive flygplanstyp.
                          Jag flyger mest IMAC och har mest erfarenhet av lite större maskiner.
                          Mycket av en maskins egenheter kan man träna eller trimma bort, det viktigaste är att man gillar maskinens utseende så att man är motiverad att flyga mycket. För vem flyger en maskin man tycker ser ful, klumpig eller kantig ut??

Extra 260
                          Har en utav de bästa förutsättningarna då den med sin midvinge är mycket neutral
                          - Mycket bra design för konstflyg typ IMAC då den med sin mid vinge är neutral
                          - Ren design som spårar underbart, håller linjer bra.
                          - Snapprollar bra
                          - Rollar väldigt bra men inte som en YAK...

300L/S Lägre ving placering och ibland med 2 sits utförande
                          - Kräver mer mix med skev och sid roder
                          - Mer broms / luftmotstånd då den har en bredare kropp
                          - Ren design som spårar bra
                          - Snapprollar bra
                          - Rollar utmärkt

Edge 540
                          - Edgen är nog den maskin som skiner när det gäller 3D flygning, extremt goda harrier egenskaper, fast det skiljer sig mellan olika tillverkare.
                          - Edgen har dock en dålig egenskap i roll led, den har ett läge där den vill skruva sig och det är mycket svårt att kompensera bort. Den är därför mindre populär som IMAC maskin.
                          - Om byggd med skala mått så blir moment armen väldigt kort vilket försämrar längd stabiliteten väsentligt.

YAK
                          - YAK har med sin stora runda nos det högsta luftmotståndet och ger med detta en maskin som bromsar bra och med sin midplacerade vinge är den väldigt neutral.
                          - Behöver mycket power/fart för att spåra bra, vilket gör den snäppet mer 3D än IMAC maskin.
                          - Rollar underbart både i program flygning och 3D, oslagbar!
                          - Bra svar på höjdroder

Cap
                          - Cap har ju en lågt placerad vinge och högt placerad stabbe, det gör att det behövs mycket skev och sid mix för att få den att flyga väl. I övrigt en välflygande maskin som ser lite annorlunda ut.
                          - Spinner utomordentligt
                          - Säkra stallturns
                          - Snapprollar bra

Katana
                          - Katana modeller har ofta lite högre vinga area för sin vikt vilket ger en mycket 3D kapabel maskin men också lite klurigare att få till Snapprollar med.
                          -

Ultimate
                          - En Ultimate som är rätt intrimmad är bland det bästa som finns att rolla med, följdaktligen också enkel att göra rollande cirklar med.
                          - På grund av det höga vind motståndet så behöver den mycket motor för att orka vertikala manövrer.
                          - Bra broms i nedförs backar

Giles 202
                          - Rollar mycket bra, efter YAK och Ultimate den maskin som rollar bäst.
                          - Svår att få till rena snapprollar med
                          MX2
                          - Bra kompromiss då det är en Giles med en Extra 300 vinge snaprollar bra.
                          - Ganska liten maskin i original så tänk på att den har mindre vingarea än de flesta andra i samma skala.

Mvh,
                          Niklas

Kommentar

• H_enke
                            • maj 2006
                            • 150

Tack för ett utmärkt inlägg Nyroth!

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Härligt Nyroth! Tror första flyg av denna typ blir något jag gillar se på
                              eftersom jag knappast i början har så bra koll på om jag flyger bra. ;-)
                              Men intressant läsning. Snapproll vet jag dock inte vad är?!

Kommentar

Arbetssätt...