Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyroth
    • maj 2006
    • 721

Ursprungligen postat av Brauer
    Jag flög en TWM Cap 232 i Karlskrona och i Helsingborg den här säsongen. Med en vikt på 2300g så krävs det en del korrigering ändå, så jag antar att jag är van. :lol:

Lutar lite åt att försöka trilla över en begagnad kompositkärra men jag vet inte riktigt var man bör leta isf.
    Flög du Basic i Karlskrona? Vill minnas att jag såg en TWM cap som flögs mycket bra. Lite snabb men bra precision.

Det är synd att begagnat marknaden är så limiterad här i Sverige.
    Jag älskar mina komposit maskiner, och kan bara rekommendera dig att skaffa en. Men QQ Yaken i alla storlekar är ett mycket starkt alternativ med.

// Niklas

Kommentar

• Brauer
      • jun 2006
      • 316

Ja, det stämmer. Det var jag som gjorde mig skyldig till allt den visade upp där.
      Problemet är ju att den väger så lite och även att motorn inte räcker till. All fart man bygger upp måste man försöka behålla eller använda till att vinna höjd.
      Finfin kärra för sportflyg men blir bångstyrig i för mycket vind som sagt. Andra dagen i Helsingborg höll jag nog 30-40graders attityd mot sidvinden i loopingen i basicprogramet. :lol:
      Har även testat lite lätt "3d", kontinuerlig roll med hög alfa (rollande harrier?) och hovring. Återigen är motorn det som det faller på även om modellen är hur snäll som helst annars. Jag tror att en 53a hade suttit fint i den.

Jag har kikat på qq yakarna och de verkar mycket trevliga. Vad är din åsikt gällande fiberkärror kontra balsabyggen? yaken från qq verkar ju utomordentlig till freestyle men finns det några baksidor med dem som inte finns hos en fiberkärra?

(Ursäkta att jag kapar tråden lite här )

Kommentar

• Nyroth
        • maj 2006
        • 721

Hej igen,
        Mina åsikter nedan.
        Komposite kärror,
        + Underbar finish
        + Stark, styv & lätt konstruktion
        + (O)väder okänsliga, tål fukt, damm, och sol.
        + Enkelt att installera ljudämpare i kroppen.
        + Identiska reservdelar tillhandahålles
        + Composite-ARF maskinerna är välflygande och levereras mycket kompletta
        - Kräver lite mer material och kunskap vid reparationer
        - Svårt att laga små områden utan att det syns
        - Fåtal tillverkare, inte så många modell val

Träbyggen
        + Lättare vingar (i regel), vilket ger väldigt bra precision i snapp och moment rollar
        + Enkelt att installera radio då det redan finns naturliga balkar/plan ytor.
        + Många bra tillverkare med oändliga modell val.
        - Mer underhåll med klädsel och balsa lister som lossnar
        - Risk för skevheter om man inte är försiktig med hur man lägger vingar och stabb halvor

QQ yaken verkar vara ett bra alternativ till komposite då den är mycket väl förbered för ljudämpare installation. Kommer med bra tillbehör. Kostar lite mer än de billigaste men helt klart top nivå på det du får. Som en Comp ARF fast i trä.

// Niklas

Kommentar

• mds
          • sep 2007
          • 524

Vi får ha en fråge spalt här på forumer "Fråga Nyroth"
          mvh mathias

Kommentar

• mds
            • sep 2007
            • 524

Hej Brauer jag har en saito 82:a i min TWM Cap 232
            mvh mathias

Kommentar

• Brauer
              • jun 2006
              • 316

Hur tycker du att den känns? Blir den inte tung med den motorn?
              Min Cap kan sammanfattas som LÄTT. Fruktansvärt snäll i vanliga harriers, utgång ur spinn, landning mm. Väldigt distinkt maskin dessutom, men saknar den där extra knuffen.

Kommentar

• mds
                • sep 2007
                • 524

jag har inte monterat min färdigt än..
                men kolla dena länk..

vad har du för motor i din och servon mm?
                en saito 82:a väger 460g

mvh mathias

Kommentar

• js_
                  • jul 2007
                  • 666

Är det nån som har erfarenhet av den här då http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4058
                  Hur flyger den?
                  Passar en roto 35 i den?
                  Håller den o busa med?

Tänkte att man kunde ha den här medans man väntar på yakén kommer i lager

Kommentar

• Sigun
                    • aug 2007
                    • 3942

De beror på om du ska flyga in i stolpen på fältet eller inte

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Jag har en sådan och den flyger fantastiskt. Har bar hunnit flyga den ett fåtal gånger men flyger som en dröm de jag testat.

Roto 35 skulle jag gissa på blir för stor, men jag har en os 140rx med pipa. Och med den motorn får jag gott om vertikalprestanda men en motor som väger 2-300 gram mer är nog inga större problem då jag har acken längst fram samt 100g bly längst fram.

Möjligtvis att en roto 25 skulle passa bättre. Kärran är lätt så behövs ingen enorm motor, min väger ca 4700g om jag inte minns fel flygklar.

Skall du ha en bensinare måste du förstärka nos/motorfäste annars kommer det aldrig att hålla. Men det är ganska lätt gjort.
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• js_
                        • jul 2007
                        • 666

Ursprungligen postat av Krille
                        Jag har en sådan och den flyger fantastiskt. Har bar hunnit flyga den ett fåtal gånger men flyger som en dröm de jag testat.

Roto 35 skulle jag gissa på blir för stor, men jag har en os 140rx med pipa. Och med den motorn får jag gott om vertikalprestanda men en motor som väger 2-300 gram mer är nog inga större problem då jag har acken längst fram samt 100g bly längst fram.

Möjligtvis att en roto 25 skulle passa bättre. Kärran är lätt så behövs ingen enorm motor, min väger ca 4700g om jag inte minns fel flygklar.

Skall du ha en bensinare måste du förstärka nos/motorfäste annars kommer det aldrig att hålla. Men det är ganska lätt gjort.
                        Det är bara det att jag redan har motorn o söker ett flyg till den skulle ju ha haft en yak men det skulle ta flera månader innan den skulle komma i lager.

Kommentar

• js_
                          • jul 2007
                          • 666

Ursprungligen postat av Sigun
                          Det där med o flyga in stolpar överlåter jag åt mickem

Kommentar

• Brauer
                            • jun 2006
                            • 316

Ursprungligen postat av mds
                            jag har inte monterat min färdigt än..
                            men kolla dena länk..

vad har du för motor i din och servon mm?
                            en saito 82:a väger 460g

mvh mathias
                            Jag kör med en TT Pro46, 11x6 master airscrew och Futaba 3152 på skev/höjd/sida, en vanlig 1600mA 6V ger ström åt allt.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Ursprungligen postat av Sigun
                              Hörrudu! Stolpen är min, det är bordet som ligger i JS intresse (efter
                              Bernt då).
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• loop
                                • maj 2006
                                • 328

[/quote]
                                Det är bara det att jag redan har motorn o söker ett flyg till den skulle ju ha haft en yak men det skulle ta flera månader innan den skulle komma i lager.[/quote]

Detta kanske är något för den motorn

Kommentar

Arbetssätt...