Mitt första bensinflyg YAK 54 50CC GAS ARF FM RED

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shade
    • dec 2007
    • 12

    #1

    Mitt första bensinflyg YAK 54 50CC GAS ARF FM RED

    Hej hopp!
    Köpte mitt första bensinflyg från www.aircpro.com här för ett tag sedan och tänkte sätta in en liten byggtråd här.
    (jag började flyga i oktober)
    Har även en Top flite cessna 310 med robart retracts och lite andra flyg

    Vi har hållit på 2 kvällar med flyget.



    Totalt ca 6-7 timmar hittils.

    Bruksanvisningen kan du bränna upp direkt för den stämmer inte alls med flyget. Det är 10 bilder så är flyger klart...

    Annars väldigt bra flyg, stabilt osv osv.

    Motorn är en DL50
    Scanner RC servon
    Servon är 4st 10.6kg/cm digitalservon (skev skev höjd höjd)
    Och till sidorodret är de ett large scale servo på 24.3kg/cm


    Vad för rök/rökpump? passar till detta flyg?
    Vad för powerbox skall man använda... för nu när man bara rattar på jumboservo så går ackvarnaren ner i botten... så jag tror att det behövs en powerbox?












    såhär går det när "Ålänningen" här på forumet dragit i sig lite mycket hårspray och CA.




    Bamseservo på plats... varför sätta 2 små sammankopplade när man kan sätta ett som suger ström som tusan istället!






    Detta är jag själv då för den som inte förstått det



    Stora servot 6.0V: 24.3kg/cm



    Wannabe like Wesse <3


    sleeping with my babe


    I Sverige jämför man ofta flygen med sina husdjur... på åland tar vi spritflaskan i detta fall en Kaluha!
  • T5
    • jul 2006
    • 1300

    #2
    Nice... Blir skoj att följa bygget!

    Är du från Åland? Jag gissar det eftersom ni säger "flyg" jämt :lol:

    Kommentar

    • Christer J
      • maj 2006
      • 353

      #3
      Kul och välkommen in i bensinångorna
      Här är en rökpumpstråd

      Kommentar

      • Zekee
        • maj 2006
        • 604

        #4
        Mäeh! Du har ju kramats så hårt så motorkåpan är alldeles slak juh!

        Kommentar

        • Shade
          • dec 2007
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av T5
          Nice... Blir skoj att följa bygget!

          Är du från Åland? Jag gissar det eftersom ni säger "flyg" jämt :lol:
          Haha japp ska du komma över å flyga flyg i sommar då ?
          Ålänning det är vi allihopa! :

          Kommentar

          • Shade
            • dec 2007
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av Zekee
            Mäeh! Du har ju kramats så hårt så motorkåpan är alldeles slak juh!
            jag blev ju så upphetsad juu kunde inte hålla mig!

            Kommentar

            • T5
              • jul 2006
              • 1300

              #7
              Haha japp ska du komma över å flyga flyg i sommar då ?
              Ålänning det är vi allihopa!
              Från Åbo till Åland är det ju bara 6h med färjan. Har varit över flera gånger för jag tycker Åland är så trevligt ställe... Kanske ska raffsa ihop några 'flyg' och kryssa över, skulle vara kul att se er Ålännings in action.

              Är ni i närheten av Mariehamn eller? (Får väl göra en Finsk träff i sommar)

              /T5, Pargas, 20km utanför Åbo.

              Kommentar

              • js_
                • jul 2007
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av T5
                Haha japp ska du komma över å flyga flyg i sommar då ?
                Ålänning det är vi allihopa!
                Från Åbo till Åland är det ju bara 6h med färjan. Har varit över flera gånger för jag tycker Åland är så trevligt ställe... Kanske ska raffsa ihop några 'flyg' och kryssa över, skulle vara kul att se er Ålännings in action.

                Är ni i närheten av Mariehamn eller? (Får väl göra en Finsk träff i sommar)

                /T5, Pargas, 20km utanför Åbo.
                Fältet är ca 20km utanför Mariehamn.

                Kommentar

                • Shade
                  • dec 2007
                  • 12

                  #9
                  .

                  sen har vi även den underbara möjligheten att vara på mariehamns flygplats!!!

                  1,900x60 meter asfalt!



                  vi kan ordna träff på Mariehamans flygfält bara det inte är någon vanlig trafik som går där. Så det går säkert att lösa!

                  Som det ser ut nu var vi 2 dagar i påsk och flög där och ananrs är det söndagar som gäller nu hela våren sommaren vet vi dock inte ännu.

                  Men välkommen är du!
                  hör av dig här via pm bara eller tim[a]airaland.com




                  Norrut


                  Söderut

                  Kommentar

                  • T5
                    • jul 2006
                    • 1300

                    #10
                    Ajaj, flygfält med asfaltbana, vad lyxigt! Kul för er... :up:


                    Kanske man ska flyga till er då. Bara att lasta ur flygen och fältlådan ur planet och köra igång

                    Verkligen...Kanon för er!!

                    Kommentar

                    • harmon
                      • jun 2007
                      • 247

                      #11
                      Grattis kompis till en fin fin modell...

                      Kommentar

                      • Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

                        #12
                        Om acken inte orkar så kanske de är dags för en LiPo ack med en UBEC så lär de väl bli lite mer ork i grejorna. Detta borde väl Tobbe eller Nyroth ha något bra svar på...

                        /Martin

                        Kommentar

                        • Vismund
                          • nov 2006
                          • 70

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sigun
                          Om acken inte orkar så kanske de är dags för en LiPo ack med en UBEC så lär de väl bli lite mer ork i grejorna. Detta borde väl Tobbe eller Nyroth ha något bra svar på...

                          /Martin
                          Powerbox löser inte det problem som beskrivs. Ett visst spänningsfall är fullständigt normalt när servona jobbar, det får dock inte bli för mycket vid belastning så att mottagaren börjar hicka. Testa en större/bättre ack, alternativt Lipo med ubec så är saken biff. Powerbox är bara onödig vikt på en 50cc, dyrt är det också.

                          Kommentar

                          • Shade
                            • dec 2007
                            • 12

                            #14
                            .

                            idag har jag ngt 4200mah 6volt batteri...

                            NiMH...


                            Vad för lipo ack ska man köpa ananrs då ?

                            Kommentar

                            • Nyroth
                              • maj 2006
                              • 721

                              #15
                              Hejsan,
                              Som Vismund säger så är det overkill med en power box till en 50cc maskin.

                              Men kom ihåg att en kedja är inte starkare än sin svagaste länk.
                              Ett vanligt problem är att Acken och strömbrytaren är försedd med väldigt klena kablar som inte orkar leda de kvantiteter av ström som behövs för dina servon.

                              Kanske en bild av din installation? Det skulle hjälpa mycket.

                              Mvh,
                              Nyroth

                              Kommentar

                              Arbetssätt...